Articles tabs

Courses tabs (CT)

custom add this

Er adfærdsbaseret content-strategi fremtiden?

Virksomhedernes hjemmesider har været statiske alt for længe. De fleste designer forsiden, kundeservicesiden og bloggen, når de laver hjemmesiden første gang. De skifter selvfølgelig indholdet ud løbende, laver nye supportartikler og blogindlæg. Men viser de adfærdsbaseret content til de besøgende på baggrund af deres tidligere adfærd? Formentlig ikke. 

Netflix viser vejen frem

Tror du at din kollegas Netflix har de samme serier og film på forside som dig? Nej vel. Mediet er født med en adfærdsbaseret tilgang. Det er netop det, der gør Netflix populær. De viser de serier og film, som de mener interesserer dig mest. Baseret på din tidligere adfærd. 

Men hvorfor er der så få, der gør det samme på deres hjemmesider?

Langt de fleste hjemmesider har kun 1 version af hver side. Altså f.eks. 1 forside, som alle besøgende lander på eller 1 blog, hvor alle blogindlæg ligger på. Vi gør selvfølgelig det bedste for at vise alle vores vigtigste produkter og budskaber på disse sider. Men uanset hvad, så vil der altid være indhold, der ikke er interessant for den besøgende. 

Adfærdsbaseret content er vejen frem

Forestil dig, at du lander på forsiden af en hjemmeside. Det kunne f.eks. være Fullrate.dk (jeg har intet tilhørsforhold til den side, så det er bare et eksempel). Jeg er interesseret i deres TV-pakker, da jeg flytter i nyt hus og gerne vil have en ny udbyder. Så jeg klikker mig ind på deres side omkring TV og læser lidt om de forskellige pakker. 

(landing page om TV)

Efter at have læst, så forlader jeg siden igen for at undersøge andre hjemmesider nærmere. Dagen efter kommer jeg tilbage til Fullrate.dk for at læse om TV igen. Hvis Fullrate havde arbejdet med adfærdsbaseret content (og jeg selvfølgelig havde accepteret cookies), så ville det være oplagt at placere indhold på forsiden, der omhandlede TV. Det kunne f.eks. være en artikel omkring, at man kan se TV på son computer, hvis man køber deres TV-pakker. 

I stedet, så bliver jeg eksponeret for køb af en mobiltelefon på forsiden, samt mobilbredbånd. Havde jeg været tættere på et køb, hvis de allerede på forsiden eksponerede mig for det content, der havde en forbindelse til mit tidligere besøg? Formentlig. 

(forsiden uden tegn på TV content)

Start med små ændringer

Hvis du ønsker at arbejde med adfærdsbaseret content, så start stille og roligt. Det kan hurtigt blive uoverskueligt, hvis du laver 20 forsider, som alle skal vedligeholdes. Start derfor med et eksempel som ovenfor, hvor du definerer en brugerrejse. F.eks. ville denne være, at alle der har været inde på TV fremover skal eksponeres for TV content på forsiden også. 

Så er det ellers bare at bygge på. God fornøjelse. 

 

 

Jeff har arbejdet med digital marketing og sociale medier siden 2010, og har blandt andet været hos Trendsales, Just-Eat og Billy's Billing. Med et stort hjerte for nytænkning inden for digital markedsføring, så vil Jeff bringe spændende kampagner og gode råd på området.

Fakta

Med adfærdsbaseret content viser de forskelligt indhold til dine brugere baseret på deres tidligere adfærd.

Kommentarer