Debat: Nedskæringer hos Meta i Danmark er stærkt problematiske
Det er stærkt problematisk for både danske virksomheder og det danske demokrati, at Meta barberer sit danske kontor ned, skriver chefredaktør Ole Obitsø.
Debat: Hvorfor er I så bange for virkeligheden
Brand safety er ikke, når du bevidstløst bare sætter et filter på din kampagne i din indkøbsplatform baseret på en teknologi, du ikke forstår, skriver Ekstra Bladet og Step.
Debat: Det kan marketingfolk i Danmark lære af svenskere og nordmænd
Danske marketingfolk skal være bedre til at tænke deres brand på langt sigt, skriver Frederik Sommer og Christian Halsted fra Everland.
Debat: Nej, mediebureauer udregner ikke annoncers samlede klimaaftryk
Bureauer skal ikke kun se på klimaaftrykket ved produktion og indrykning af en annonce, men også ved den måde, den påvirker samfundet på, skriver Mikkel Christian Larsen.
Debat: Der er intet nyt i effektgaranti i influencer marketing
Bureauer, der slår sig op på garanti for effekt som en eksklusiv service, udstiller deres egen manglende viden, erfaring og ekspertise, mener Karoline Boysen, der er Head of Social & Content Strategy i The Unicorn.
Debat: Hvorfor må man lave reklamefilm om piller, men ikke om vægttab?
Det er på tide at kaste et frisk blik på loven om markedsføring af sundhedsydelser. For der noget, som ikke hænger sammen, skriver læge og iværksætter.
Debat: Hvem er egentlig de bedste?
Vi elsker at kåre de bedste. Toppen af poppen. Og det er populært at lave analyser, der viser hvad de bedste gør. Spørgsmålet er dog om alle disse analyser virkelig giver det rigtige svar, skriver Karsten Stokking.
Debat: Rollen som CMO er øretævernes holdeplads
CMO’en kan styrke sin rolle ved at blive bindeled mellem det tekniske og kommercielle – og hjælpe sit marketingbudget ved på den måde at vise sin værdi, skriver Mads Ben Hur.
Debat: TV og programmatisk annoncering finder endelig sammen
TV og programmatisk er endelig ved at finde hinanden, selvom de i mange år har været som katten og musen, skriver Allan Olesen fra Adform.
Debat: Det er farligt at overlade al annoncering til AI’en
Du kan skade dit brand, hvis du overlader annoncering på tech-giganternes platforme totalt til kunstig intelligens, skriver bureaustifter.
Mindeord: Donald Nekman er gået bort
Donald Nekman havde et langt, aktivt og markant virke i den danske reklame- og marketing-verden.
Debat: Vi skal gentænke grøn branding
Der er brug for, at branding inden for klima- og miljø-området skaber større forandring, skriver Flemming Møldrup, Michael Raffnsøe og Mette Gert Boldt fra bureauet Märk.
Art director og forfatter: Lad os starte kampagne for miljøet
Vi kan bruge sproget langt stærkere til at få budskaber igennem, skriver Tina Frank, der er ude med en ny bog. Hun foreslår også at starte en kampagne for miljøet med sproget som sværd.
Leder: Drop berøringsangsten, chefer
Man kan ikke se sig selv i øjnene som leder i 2023, hvis man helt undlader at sætte fokus på metoo og krænkelser på arbejdspladsen. Det er chefens pligt, skriver chefredaktør Ole Obitsø.
Debat: Nye EU-regler for AI vil begrænse databrug i marketing
Ny AI-lovgivning vil sætte en klar grænse for, hvad man kan bruge kunstig intelligens til i marketing, skriver professor og partner.
Debat: Marketingsiloer forringer dit brand
Det skader dit brand, hvis du satser på en lang række specialistbureauer til at styre enkelte marketingkanaler, skriver Wavemakers nordiske CEO, Kristian Bæk-Mikkelsen.
Debat: Sådan kan du styrke marketing med gamification
For de fleste NGO’er og medlemsorganisationer er gamification-marketing en overlegen kommunikations- og marketingkanal. Men de bør arbejde mere strategisk med gamification, skriver Christian Sophus Ehlers.
Debat: Brands skal forholde sig til den virkelige verden
Sidste år handlede SXSW om Metaverse, NFT’er og Krypto. I år var billedet vendtt på hovedet, da der blev talt meget om den virkelige verden, og hvordan virksomheder og teknologi kan være med til at forbedre den. Kim Boisen, CEO i Robert/Boisen & Like-minded, gør status efter en uge i Austin.
Klumme: Her er ordbogen til at forstå, hvordan du kan bruge AI
Hvad vil billedgenkendelse sige, hvad kan du bruge ChatGPT til - og hvad er det nu, Machine Learning er? Tre AI- og marketing-folk guider dig med deres ordbog til AI.
Det taler de om på SXSW: Dårligt indhold skader klimaet
En enkelt digital eksponering udleder 1 gram CO2. Gang selv op - og problemet er åbenlyst. Victor Petri, Head of Activation og partner på Robert/Boisen & Like-minded er taget til SXSW for at finde ud af, hvordan vi løser problemet uden at tabe effekten.
Debat: Vil kunstig intelligens hjælpe dig eller stjæle dit job?
Søren Christensen, strategisk direktør i Robert/Boisen & Like-minded, skriver fra tech-konferencen SXSW, hvor han er taget til for at finde ud af, om folk i kød og blod har en chance i forhold til kunstige intelligenser i den kreative branche i fremtiden.
Debat: TikTok bør være startskud til at tale om etik i marketing
Direktør i Danske Annoncører, Thomas Kragh, mener, at debatten om TikTok er en tiltrængt anledning til, at CMO’er forholder sig til etikken i marketing.
Debat: Plej kunde-bureau-samarbejdet som et forhold
Du kan få et stærkere forhold mellem bureau og kunder, hvis du tager en række råd til det stærke parforhold i brug, skriver Eva Svavars, partner i Lead.
Debat: I gode tider bør du annoncere, i krisetider SKAL du
Det duer ikke at hive i budgetbremsen, når krisen kradser. Og slet ikke i en tid, hvor tredjepartscookien er på vej ud og datafølsomheden vokser, skriver Allan Olesen, Country Manager i Adform. Han har tre råd til branchens aktører.
Debat: Effekt-dokumentation bliver nøglen til succes i 2023
Simon Kvist Gaulshøj, der er CEO i Adnami, mener, at måling af 'opmærksomhed' kan hjælpe brands med at få mere effekt af deres annoncer og holde dem fit for fight i et recessions-scenarie.
Leder: Lyt, når virksomheder vil have mere albuerum til grøn kommunikation
Når virksomheder, der spænder så vidt som Semler og Aarstiderne mener, at der er brug for mere rum til at kommunikere grønt, så skal vi spidse ører, skriver chefredaktør Ole Obitsø.
Debat: Alle vil redde Irma. Måske handler det om at redde Coop
Situationen om Irma er en gordisk knude for Coop, skriver mangeårig kreativ Poul Mikkelsen i debatindlæg. Han opfordrer til at lytte mere til kunderne. Coop forklarer, at koncernen har spurgt kunderne grundigt inden omstrukturering.
Debat: Derfor kan Meny ramme rigtigt med stor millionsatsning
Meny ser helt rigtigt, når de går i luften med stor take-away satsning, samtidig er det helt on-point i forhold til deres brand, skriver selvstændig, strategisk rådgiver Jacob Holst Mouritzen.
Debat: Når personalisering bliver creepy
Mange har oplevet at få en henvendelse fra en virksomhed, der simpelthen virkede for personlig. Det skal du være varsom med, advarer personaliserings-ekspert Rasmus Houlind.
Debat: Noma er død. Noma længe leve!
En af verdens bedste restauranter lukker, men åbner op for et helt nyt kapitel. Noma viser, hvordan brands kan udvikle sig og gentænke hele deres eksistensgrundlag, skriver PR & Communications Manager, Rasmus Vestergaard Petersen, fra brandingbureuaet Everland.
Debat: Bæredygtighed og diversitet vil vokse i betydning hos annoncører
ESG-krav vil fremover være hygiejnefaktorer i bureauvalg, skriver Charlie Stjerneklar, direktør i KreaKom, som reaktion på MyImage-analyse.
Debat: Hver femte virksomhed begår green-hushing
Mange danske virksomheder er bange for at kommunikere om bæredygtighed - selvom de faktisk er i gang med omstillingen, viser ny undersøgelse fra Dentsu. Det er problematisk, skriver Julie Daugaard fra bureauet.
Debat: ALDI viste, at branding ikke bør være copy-paste
Den tyske discountkæde ALDI har forladt Danmark. 45 år har vist, at man ikke kan overføre en tysk model til et dansk marked uden at lave de nødvendige tilpasninger, skriver PR & Communications Manager, Rasmus Vestergaard Petersen, fra brandingbureauet Everland.
Debat: Sådan sikrer du din annonce-strategi i en recession
Kontekstuel målretning, kreativitet og måling af opmærksomhed er nøglen til succes for digitale reklamekampagner i nedgangstider, skriver Peter Wallace fra mediebureauet GumGum.
Debat: I krisetider har du kun råd til at tale til de rette
B2B-salg er ofte et langt, sejt træk. Alligevel har krisen gjort, at mange B2B-marketingafdelinger lige nu fokuserer alle deres kræfter på at skabe salg på den helt korte bane. Desværre, skriver Mette Hejl, CEO i bureauet Pravda.
Debat: På vej ind i krisen skal du opdatere din digitale marketing-værktøjskasse
De mørke skyer venter forude for marketing, som allerede nu bør slibe den digitale værktøjskasse, skriver Allan Olesen, Country Manager i Adform.
Debat: Mainstream er ikke dødt. Det lyder bare usexet
Igen erklærer en rapport mainstream for død og siger, at fremtiden findes i mindre, agile subkulturer. Men det er både misvisende og direkte forkert, skriver Senior Strategic Writer Lobber Levin fra designbureauet Everland.
Debat: Sådan får du mere ud af dit marketing-budget i Metaverset
Marketingchefer har en gylden mulighed for at få stor effekt for annoncekronerne med en ny form for product placements i Metaverset, mener Corey Morris, der er CMO i SynergyXR.
Debat: Er vores arbejde folks tid værd?
Trine Keller-Andreasen var i juryen til dette års The True Award, og hun var ikke imponeret over niveauet. Hun efterlyser bedre og mere originale idéer.
Debat: Hvilket slogan skal jeg stemme på?
Det politiske slogan er en fast del af enhver valgkamp, og gennem tiderne er nogle af de bedste gået over i historien. Men hvad med den her valgkamp? Er der nogen vi vil huske? Og er der nogen der er stærke nok til at påvirke, hvor vi sætter krydset i dag? Thorkild Bjerre fra Another giver sit bud.
Debat: Personalisering har et problem. Men det er ikke det, I tror
Rasmus Houlind har ret i, at personalisering har et problem. Men det er måske ét andet, end han tænker, skriver ekstern lektor Per Østergaard.
Debat: Politikerne skal turde vise deres fejl og svagheder
Mennesker, der aldrig erkender fejl, aldrig tvivler og aldrig viser sine svage sider, er sjældent troværdige kommunikatører - og utroligt nok er det først nu gået op for politikerne, skriver Eva Svavars, partner i Lead Agency.
Debat: Hvad fanden synes jeg egentlig selv?
I sin jagt på LinkedIn-likes har Magnus Breum, der er Associate Creative Director hos Marketsquare, helt glemt, hvad han selv mener. Det stopper nu, skriver han i denne klumme.
Debat: Er det også slut med bjældeklang, julelys og reklamer for juleand?
Dansk Erhverv går hårdt imod idéen om et forbud mod reklamer for flyrejser og benzinbiler. Bliver det næste så andestegen og julelys, spørger markedschef Louise Riisgaard.
Debat: Jeg lever af personalisering. Og vi har skabt et problem
Rasmus Houlind har arbejdet med personalisering i 20 år. Men han har selv været med til at male et lidt for rosenrødt billede af emnet, som nu gør det svært at arbejde med, skriver han i dette indlæg.
Debat: Fire råd til at gøre dit bureau mere bæredygtigt
Du skal få styr på dit eget hus, påvirke dine kunder - og være filantropisk. Sådan lyder rådene fra CCO i Advice, Ralf Lodberg, til andre bureauer, der vil være mere bæredygtige.
Debat: Forskere retter på Kim Boisen og Greenpeace – begge tager fejl
Kim Boisen har et ”forsimplet reklamesyn” og Greenpeace er ”blåøjede”, mener forskergruppe fra Syddansk Universitet, der efterspørger en mere nuanceret debat.
Debat: Tre myter om ældre ødelægger deres karriere i marketing
Der er simpelthen ikke plads i branchen til voksne mennesker. Vi er yesterdays news, som ingen længere er interesseret i, skriver Holger Wilcks i debatindlæg om aldersdiskrimination.
Debat: Sæt den rette pris på influencere i en krisetid
I takt med den stigende inflation og en potentiel økonomisk krise har influencer-marketing brug for at blive tæmmet – og prissætningen skal blive endnu skarpere – skriver Karoline Boysen, Head of Social hos Republica. Her giver hun tre råd til branchen.
Debat: Det er slut med at kalde mit bureau en lille biks
”Jamen, jeg har en lille biks”, plejer at være måden, Hilda Kløvedal omtaler sit reklamebureau på. Men nu er det slut med den selvudslettende beskrivelse, skriver hun.
Debat: Undgå at marketing drukner i egen succes
CMO’en er under pres for at vise, hvordan marketing bidrager til virksomhedens succes. Det er ikke en let opgave i en tid, hvor marketing er ved at drukne i sin egen succes, mener Søren Ravn, Strategic Planner hos &Co.
Debat: Ytringsfriheden er presset af reklameforbud
At forbyde kommercielle budskaber er ikke et vidundermiddel, skriver direktør i KreaKom, Charlie Stjerneklar, der er stærkt kritisk over for regeringens forslag om forbud mod spilreklamer.
Debat: Der er penge i tillids-tomrummet. Kan vi som marketingfolk udfylde det?
Tillid til brands kan være en faktor, der flytter salg - og det skal marketing tage alvorligt, skriver iværksætter Jonathan Løw.
Debat: Sådan gik det, da jeg hyrede to AI’er som kolleger
Lars Bastholm har fået to nye kolleger i form af AI’erne OpenAI og Midjourney. Og resultatet af deres kreative arbejde var overraskende, skriver han her.
Leder: Du skal ikke være ung for at have talent
Reklame og marketing har et problem med manglende aldersdiversitet, skriver chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen.
Debat: Gå din digitale marketing efter med en tættekam i krisen
Marketing skal skærpe sin performance, og der skal fokus på at give trofaste kunder værdi. Valtech giver her sine fire bedste råd til at rykke digitalt i en krisetid.