”Purpose” står på mange virksomheders agendaer og strategiplaner. Det gør det, fordi bestyrelser, stakeholdere, aktionærer og ledelser i stigende grad er bevidste om vigtigheden af purpose og samtidig har en forventning om, at virksomheder kender og udlever deres purpose.

Til forskel fra tidligere strategiprocessers top-down linære forløb, er et purpose strategi forløb, stærkt inkluderende og ændrer kultur og processer i virksomheden, ligesom det også inspirerer til en helt anden kundeorienteret tilgang til marketing og salg.

Masterclassen er for virksomheder, som står overfor eller overvejer at skulle igangsætte og gennemføre en purposeproces. Den gør deltagerne i stand til at tilrettelægge og gennemføre en purposeproces – både når det gælder at definere et purpose, men også, hvordan man arbejder med et purpose fremadrettet.

Masterclassen er hands-on, så deltagerne kommer hjem med en drejebog til egen purposeproces.

Masterclassen går over to dage med forberedelse mellem dag 1 og dag 2.

Dag 1

  1. Introduktion til arbejdet med purpose?
    1. Hvad er fordelene ved at have et purpose?
    1. Hvordan er purpose økonomisk og kulturelt værdiskabende?
    1. Hvordan gør purpose en reel forskel?
    1. Hvordan hænger purpose sammen med andre begreber som vision/mission, værdier, strategi?
    1. Øvelser, refleksion og spørgsmål
  • Purposeprocessen
    • Hvad skal en purpose-proces indeholde af komponenter
    • Purpose-proces tilrettelagt specifikt til virksomheden
    • Hvem skal involveres, hvordan og hvornår
    • Hvad kræver det at drive en purpose-proces
    • Erfaringer med purpose-processer – hvad kan vi lære af? Hvad skal vi forsøge at undgå?
    • Q&A, diskussion, refleksion og spørgsmål
    • Øvelse: Hvordan kunne vores purposeproces se ud?

Dag 2

  1. Purposeprocessen, fortsat
    1. Deltagere har forberedt skitse til egen purposeproces
    1. Diskussion og forbedring af egne purposeprocesser
  • Implementering af et purpose
    • Hvordan sikrer man, at purpose implementeres og får den ønskede effekt?
    • Hvordan implementeres purpose?
    • Implementering i organisation, kommunikation, adfærd, processer m.v.
    • Arbejde med egen implementering
    • Q&A, diskussion, refleksion og spørgsmål

Udover praksisnær undervisning med masser af konkrete eksempler fra erfarne purposestrateger og undervisere, resulterer masterclassen i, at deltagerne udvikler en plan for deres egen purposeproces og efterfølgende implementering.

Hvem bør deltage:

Dig som er ansvarlig for virksomhedens arbejde med purpose i praksis eller som skal igangsætte og være ansvarlig for processen i virksomheden. Du er fx CMO, Executive Assistant, HR director, Strategy Director, Projektchef eller lignende.

Underviserne på kurset:

Eva Steensig, Master i sociologi og specialist i forbrugeradfærd og differentiering.

Poul Mikkelsen, Strategisk og kreativ direktør på DDB/Bernbach i årtier og founder af Revue Brand Agency.

Eva & Poul har i mange gennemført forretningsmæssige og brandstrategiske opgaver for internationale og nationale virksomheder.  Siden 2019 har de udgivet artikler, white papers og gennemført purpose-baserede processer i Revue – regi. 

Om underviserne:

Eva Steensig, Specialist i consumer adfærd & trendudviklinger, REVUE

Sammen med Poul Mikkelsen etablerede hun i 1997 i DDB regi brand bureauet’Bernbach’, hvor hun udviklede et trend spotting system, der blev internationalt implementeret. Et system der tager sit udgangspunkt i reele forandringer. Dette har hun fortsat udviklet og udgiver løbende rapporter, ligesom hun holder utallige foredrag om det hun kalder: ’Pattern Based Forecasting’. I dag deler hun sin tid mellem dette og purpose coaching, sammen med Poul i Revue regi.

Linkedin

Poul Mikkelsen, Co-founder, REVUE

Uddannet på Danmarks Designskole og Insead. Etablerede i 1991 DDB i Danmark. Her var han i gennem mere end 20 år strategisk og kreativ direktør. I 1997 Etablerede han sammen med Eva og en række andre strateger i DDB, Danmarks første brand bureau ’Bernbach’. Hans mest kendte arbejder er for: Carlsberg. Royal Unibrew. Volkswagen. Danske Bank (Relaunch 1998) og TDC, hvor han fungerede som interim CMO i 3 år. Han har udgivet flere white papers og har skrevet en lang række artikler. Deriblandt flere om Purpose strategiudvikling.

Linkedin