Erfaring

Allerede tidligt i Klaus’ karriere viste hans entreprenante evner sig. Først i 1998 som grundlægger af Presence, siden som medstiftende partner af Group Mee LLC, NY i 2011 og efterfølgende som medstifter, partner og kreativ direktør hos THINK. I dag sidder han fortsat som partner og Creative hos THINK, men er dertil også partner i Manyone (tidligere Strategic Design Group).

Motivation

Klaus Silberbauer er en i den grad stærk digital profil, som hverken er til at komme uden om i branchen eller på The M List. Gennem hele hans karriere har Klaus vist sig som en nytænkende og kreativ strateg, som gang på gang har iværksat spændende initiativer og digitale energier ved at trække på sit kreative talent. Hans digitale indspark har ført THINK frem som værende dét digitale bureau i landet med de mest tilfredse kunder ifølge MyImage 2019, samt medvirket til bureauets overskud de seneste syv år. Klaus har gjort sig bemærket med store transformationsprojekter, hvor det digitale har spillet en afgørende rolle, og med THINK som del af det nye, hybride designbureau Manyone, har han nu fået endnu flere digitale strenge at spille på. Klaus’ sjældne digitale begavelser og visionære blik har for femte år i træk sat ham på The M List.

 

Hvad har været din største professionelle succes i 2019?

Sammen med mine partnere at have fusioneret THINK og Manyone. Det er on-going, men vi er kommet fantastisk fra start og har i den nye konstellation vundet flere, store globale opgaver, der bygger bro mellem brand og digital. Lige præcis, som det var planen.

Hvad ville du gerne have gjort mere af i 2019?

Jeg ville gerne have haft tid til mere decideret kreativt projektarbejde og mere tid med mine kolleger. Qua fusion og integration har der været mere management i det daglige, end jeg ønsker.

Hvad bliver din største marketingudfordring i 2020 hvis forudsigelserne om dårligere konjunkturer holder stik?

Uanset konjunkturerne: Det er en stor udfordring at fortælle omverden, hvad et hybridt, strategisk designbureau kan. At bygge et brand, der rummer digitalt design, produktdesign, branddesign og industrielt design – det er en kompleks historie, som vi skal have ud, både i Danmark og internationalt.

Hvordan forventer du, at din rolle vil forandre sig i 2020?

Det ved jeg ikke 🙂 2020 bliver ekstremt spændende, da vi er vækstet fra ca. 40 til næsten 100 mennesker, og måske går ud af 2020 med 150+. Jeg kender ikke min fremtidige rolle – andet end at strategisk rådgivning og ledelse nok er en del af den.

Vil FN’s verdensmål påvirke dit arbejde i 2020 – og i så fald hvordan?

Ja, for vi har besluttet at Manyone lever på et fundament af bæredygtige strømninger. Vi kommer til at fravælge kunder og projekter, der strider mod vores værdier og vi vil prioritere projekter, der grundlæggende tjener mennesket og klimaet. Det er naturligvis nemmere sagt end gjort.

Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap – hvem skulle det være og hvorfor?

Seriøse håndtegn til Kim Jong “Bamsen” Andersen for at være en utrættelig iværksætter af initiativer, have visioner på branchens vegne, og ikke være bange for at stikke snuden frem med skarpe holdninger, selv når det giver ballade.