Articles tabs

Courses tabs (CT)

The M List er stedet hvor Dansk Markedsføring fremhæver de allerdygtigste indenfor vores branche, og hvor du kan læse kollegaer, kunder og konkurrenters bud på hvad der kendetegner dem og de udfordringer de står overfor.



Claus Toftkjær

Titel:
Marketing Director, Spirits
Virksomhed:
Arcus AS
Titel:
Marketing Director, Spirits
Virksomhed:
Arcus AS
Erfaring:
I 2004 blev Claus ansat som Project Manager hos Gorm Larsen & Partners. Knap tre år senere skiftede han til det nuværende Guava til en lignende stilling. Sidenhen har han været Digital Account Director hos TBWA og Brand Manager hos Carlsberg. Siden 2013 har Claus siddet hos Arcus, i dag som Marketing Director, Spirits.

Claus Toftkjær

Det er andet år i træk, at Claus Toftkjær er at finde på The M List. Dette for sit imponerende arbejde med nogle af landets største brands inden for spiritusmarkedet. Med stort strategisk overblik står Claus hos Arcus i spidsen for en spændende og traditionsbunden produktkategori, som gang på gang leverer flotte resultater. Og ”promillen er høj”, når der udvikles globale langsigtede vækst- og kategoristrategier, hvilket afspejles i Arcus’ styrkede position i Norden såvel som deres øgede vækst i både akvavit- og bitterklassen. Det kræver faglig tæft, en dyb forbrugerindsigt og et fast blik på samfundets trends at stå så vidt og bredt, som Arcus i dag gør. Claus er en dygtig marketer, der kan tage en stor del af æren for, at de kendte gamle spiritusbrands stadig er at finde på bordet Norden rundt. Det fortjener en plads på The M List 2020.

 

Hvad har været din største professionelle succes i 2019?
At balancere agilitet og kontinutitet. Store krav til omskiftning og fleksibiltet i vores brands på tværs af markeder – og stadig har vi formået at holde kursen på de store brands OG adressere markedernes unikke udfordringer. I tillæg var 2019 året med "Do more, with Less". Det føler jeg, vi leverede på.
Hvad ville du gerne have gjort mere af i 2019?
Jeg ville gerne være kommet længere i vores arbejde med at formalisere insigts-integration på tværs af virksomheden. Havde også gerne brugt mere tid på at arbejde med funktionen "marketing" i vores organisation – vores interne strukturer må følge med den kommercielle udvikling i virksomheden.
Hvad bliver din største marketingudfordring i 2020 hvis forudsigelserne om dårligere konjunkturer holder stik?
At forsvare relevans og berettigelse mod forbrugerne. Brand equity slides ned, hvis ikke man sætter noget i banken hos forbrugeren, og her skal vi være skarpe.
Hvordan forventer du, at din rolle vil forandre sig i 2020?
Vores marketing aktiviteter vil gå mere i retning af projekter og "business-cases", end traditionel brand-management. Denne transformation kræver en del procesvurdering og afdækkelse af snitflader mod fx salg.
Vil FN's verdensmål påvirke dit arbejde i 2020 - og i så fald hvordan?
Absolut! Mange interne krav til hvordan vi producerer og leverer, men i endnu højere grad en stillingtagen til, hvordan vores brands skal navigere overfor forbrugerne.
Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap - hvem skulle det være og hvorfor?
I år mener jeg i særklasse de gamle kolleger på Carlsberg har udmærket sig. Det gamle brand revitaliseres flot, med respekt for arven. De løber forrest på sustainability og beviser, at investering i brandet i nye retninger kan give resultater på bundlinjen!

custom add this