BÆREDYGTIG MARKEDSFØRING


Netværkschef: KRISTOFFER GANDSAGER, CREATIVE DIRECTOR, HJALTELIN STAHL

Om Netværket

Verden står overfor en altoverskyggende klimaudfordring. Som en del af marketingbranchen, har du sikkert overvejet, om du er en del af løsningen eller problemet? Det har jeg i hvert fald. Uden helt at finde svaret. Men det er netop pointen med denne netværksgruppe. I hvert møde får vi besøg af en inspirerende fagperson, som skal hjælpe os med at forstå, hvordan vi i vores branche kan arbejde mere bæredygtigt og klimabevidst. Min frygt er, at vores bidrag bliver gimmicks og green washing. Det vil ikke kun være skadeligt for klimaet – men også for vores troværdighed og relevans i fremtiden. Jeg tror på, at vi med vores evne til at problemløse og kommunikere kan gøre en oprigtig forskel. At klimaudfordringen er en mulighed for virksomheder og brands, hvis vi griber det rigtigt an. Hvis du deler den tro, så er det her netværksgruppen, hvor du møder ligesindede fra hele branchen med samme bekymring og motivation for at blive en del af løsningen.

På de 5 møder fokuserer vi på:

1) Øget vækst vs. klimahensyn. Kan vi passe vores arbejde og samtidig passe på jorden?Hvordan kan vi deltage vi i klimakampen, når vi samtidig er med til at skabe en forbrugskultur?2) Klimakamp & branding. Kan brands gøre en oprigtig forskel?Hvor meget betyder hele purpose-fokuseringen egentlig for kunderne – og for verden? (Dette møde holdes i samarbejdets ånd i fællesskab med Branding netværksgruppen m. Eva Lundgren)

3) I klimakampen er handling vigtigere end ord. Hvad betyder det for vores løsninger?Ord og løfter har der været nok af. Hvordan skal brands agere i en virkelighed, hvor samfundet forventer handling fremfor ord. Hvordan bruger vi vores kreativitet og innovation i klimakampen?

4) Hvem har bolden i klimakampen? Danskerne placerer ansvaret forskellige steder. I alt 43% lægger ansvaret hos Folketinget, kommuner og byer. 15% hos EU. 21% hos erhvervslivet. Mens 19 % mener, at forbrugerne selv bærer det største ansvar. Hvad mener vi? Hvilken rolle kan og vil vi tage på os?

5) Kan vi definere et sæt dogmeregler for klimabevidst markedsføring og branding?Kan vi i fællesskab definere et sæt brugbare dogmeregler for klimabevidst markedsføring og branding, der vil kunne hjælpe os til at bidrage positivt og gribe de muligheder, som det nye bæredygtighedsfokus skaber?

Udbytte:

  • Ny inspiration og viden om klimabevidst markedsføring og branding. 
  • Mulighed for at blive klogere på et emne, der kun bliver vigtigere i fremtiden. 
  • Adgang til et fagligt netværk og mulighed for at knytte nye personlige relationer.

Målgruppe:

Målgruppen er alle, der beskæftiger sig med markedsføring og branding og som vil være med til at diskutere, hvordan vi bedst muligt bliver et asset i klimakampen og som tror på, at udfordringen er en stor mulighed for innovative og progressive brands. Netværksgruppen er for alle der finder emnet vigtigt og som ikke er bange for at indrømme, at de lige nu ikke ved, hvordan de bedst skal gribe det an. 

Mødetid & sted:

Møderne afholdes hos Dansk Markedsføring, Nordre Fasanvej 113-115, 1. sal, 2000 Frederiksberg

De kommende mødedatoer:

  • 11. juni
  • 26. august
  • 25. september
  • 5. november

Spørgsmål: 

Hvis du har spørgsmål til netværket eller indholdet er du meget velkommen til at kontakte Kristoffer på mail: kristoffer.gandsager@hjaltelinstahl.com eller Thomas Wahl, direktør i Dansk Markedsføring på: 2255 7244 eller tw@markedsforing.dk

Tilmelding: 

Ønsker du at tilmelde dig dette eller et af vores andre netværk (forudsætter at du er medlem af foreningen) så send en mail til: tilmelding@markedsforing.dk med følgende informationer: 

  • For- efternavn
  • Email
  • Mobilnummer
  • Titel og virksomhed
  • Navn på det netværk du ønsker at tilmelde dig

Vi har stillet Kristoffer et par spørgsmål i relation til hans rolle som netværkschef: Hvad kan du med din baggrund og karriereforløb bidrage med?“Jeg har igennem de seneste år arbejdet på internationale bæredygtigheds- projekter for brands som Carlsberg og IKEA. Men det absolut vigtigste, jeg kan bidrage med, er et oprigtigt ønske om at få besvaret nogle spørgsmål, som: Hvordan bliver bæredygtighed en endnu mere naturlig del af vores arbejde med branding og marketing?

Hvorfor er der brug for det netværk, som du står i spidsen for?“Der er brug for, at vi undersøger og diskuterer, hvordan vi løser klimaud- fordringerne smartest. Min frygt er,at branchens svar bliver gimmicks og green washing. Det vil ikke kun være skadeligt for klimaet – men også for branchens troværdighed og relevans i fremtiden. Jeg ser en kæmpe mulighed for, at vi kan gøre en forskel og skabe nogle super stærke brands som medar- bejdere, kunder og samfundet generelt respekterer og engagerer sig i.

Marketings største udfordring i 2020, når det handler om digital transformation er…“Først og fremmest at forstå, hvordan vi i vores branche bidrager til at løse klima- krisen. De fleste vil gerne. De færreste ved hvordan. Det, synes jeg, er den åbenlyse, men største udfordring.