Vi har stillet Mette Willert et par spørgsmål i forbindelse med rolle som ny netværkschef for SoMe-netværket: 

1. Hvad kan du med din baggrund og karriereforløb bidrage med?

Jeg har en teoretisk baggrund fra CBS, Cand. Merc MCM Strategisk Brand Management, og har efterfølgende mere end 8 års praktisk erfaring med at arbejde med sociale medier. 

Tilbage i 2013 var jeg med til at starte DSB’s Instagram profil. Efterfølgende arbejdede jeg som Content Manager i deres Social Media-team i fire år, og jeg var desuden med til at opbygge deres stærke digitale tilstedeværelse. 

I 2018  checkede jeg  ud af DSB og gik selvstændig som Content Strategist og Visual Storyteller med min egen virksomhed. I dag hjælper jeg store som små virksomheder med at forstærke deres visuelle storytelling på sociale medier gennem rådgivning og indholdsproduktion. 

Min baggrund og erfaring gør, at jeg kan være med at bidrage til at sætte fokus på både indholdssiden, såvel som de strategiske overvejelser du måtte have i dit arbejde som social media-ansvarlig i 2021.

2. Hvorfor er der brug for det netværk, som du står i spidsen for?

Den globale corona-pandemi har haft enorm stor betydning for alle virksomheder og måden hvorpå de kommunikerer med deres forbrugere. Fra et social media perspektiv sker der også store forandringer, når vi kigger ind i 2021. 

Den digitale udvikling går stærkt, teknologien bliver smartere, hurtigere og mere automatiseret. Kanalerne forandrer sig konstant i takt med den udvikling, og samtidig ændrer forbrugernes forventninger og ønsker sig også til virksomhedernes kommunikation. For at være up-to-date med de nyeste tendenser, der rører sig, må man kontinuerligt tilpasse indholdet, så ens social media strategi understøtter forretningens strategiske målsætninger

I netværket skal vi diskutere aktuelle cases, der bliver delt viden, og du får masser af inspiration. Samtidig får du en unik mulighed for at sparre med social medie-ansvarlige fra store såvel mindre danske virksomheder, der gør, at du kan gå tilbage på kontoret og bidrage til at løfte din virksomheds tilstedeværelse på tværs af kanaler til et nyt niveau.

3. Marketings største udfordring i 2021, når det handler om SoMe er…

Jeg ser følgende fem tendenser, som de største udfordringer i 2021 for marketers, hvilket også  kunne være konkrete emner vi dykker ned i, over de seks gange vi mødes. Vi får besøg af eksperter indenfor hvert felt, og efter deres oplæg vil vi diskutere det pågældende emne  i netværket.  

Invester i Video Marketing

Videoer blev via samtaler en integreret del af vores hverdag i 2020 – både til at holde møder med kolleger og forretningsforbindelser og til at holde kontakt med vores familie og venner, ligesom vi oplevede et voldsomt boom i brugergenereret videoindhold på sociale medier. 

Det er nu ikke længere kun forbeholdt børn, Gen Z og contentskabere at poste glorificerende videoer. Pludselig så vi forbrugere i alle aldre dele hjemmevideoer af fællessang i sofaen, surdejsbrødet fra ovnen i køkkenet eller blot en hilsen. Video er blevet allemandseje og et redskab til at holde kontakt og interagere med omverdenen på, da det har vist sig, indholdet er det vigtigste element i indholdsproduktionen – fremfor en perfekt iscenesat videooptagelse.

Denne trend vil fortsat accelerere post-corona, da der er opbygget en fortrolighed med formatet. Og hvis du som marketer ikke allerede har investeret i video marketing, så er det i år du skal kaste dig ud i det.

Byg værdifulde relationer

Kunderne efterspørger mere værdi – ikke kun i form af værdiskabende indhold, men også i form af værdifulde samtaler.  Vi har set at de brands der lykkedes med at vise et mere menneskeligt ansigt i 2020, outperformede de virksomheder der fastholdt en mere klassisk kommunikation.

Corona-pandemien har forstærket det ’sociale’ aspekt af social media. Vi er hudsultne efter menneskelige relationer og interaktion. Det har gjort at community management igen er blevet omdrejningspunktet for den gode tilstedeværelse på de digitale medier, da man kan skabe og fastholde en dialog samt vise et ansigt udadtil. 

Hvordan kan marketers arbejde med community management 2.0?

Mød den kritiske forbruger

Social ansvarlighed og bæredygtighed var med til at sætte en ny agenda for kommunikationen i 2019 og pandemien har kun være en katalysator for disse nye fokusområder.

Forbrugerne, særligt Gen Z, er blevet langt mere kritiske, og de stiller større og større krav til de brands, de interagerer med.

Nøgleordet er gennemsigtighed i alt, hvad virksomheder foretager sig, og hvilke historier de fortæller. Er der action bag ens handlinger? Hvor stort et klimaaftryk efterlader produktionen? Er virksomheden ansvarlig i sine handlinger? Hvordan behandler virksomheden sine ansatte. Er blot nogle af de fundamentale spørgsmål, du som marketer skal stille dig selv, da det vil have en påvirkning på dine markedsføringsindsatser i 2021, hvis du skal fange opmærksomheden for Gen Z .

Det nye salgsvindue

Social media netværkene driver i øjeblikket en massiv investering i at få en bid af ecommercesalget ved at implementere købsfeatures i deres platforme. Denne vækst vil accelerere i  2021 med en lang række nye features, der skal simplificere kunderejsen fra forbrugeren har set produktet til produktet er lagt ned i ens indkøbskurv og betalt. På flere og flere webshops ser vi også superkorte checkout-flows, ligesom mobile betalinger via både MobilePay, Google Pay og Apple Pay vinder frem.

Som marketer med en webshop er det derfor oplagt at kigge ind i hvilke muligheder, hvorpå man kan udnytte ens social media kanaler til at indgå i købsflowet for at maksimere dette potentiale.

En udfordring kan være, at forbrugere stiller store krav til e-commerce-oplevelsen, hvor fri fragt, og dag-til-dag levering er selvfølger.

Hyper-targeting og personalization er det nye normale

Den digitale udvikling ændrer sig konstant, teknologien bliver smartere, hurtigere og mere automatiseret. Pandemien har skabt et boom i den øgede online handel og har afstedkommet at forbrugernes efterspørgsel efter produkter og services bliver leveret, til døren, er steget kraftigt.

Samtidig ønsker forbrugerne i endnu højere grad at blive behandlet som et unikt individ. De brands, der lykkedes med at give kunderne en unik og personificeret oplevelser, er i høj grad de brands kunderne aktivt vælger at købe produkter og services fra.

Personificeringen får betydning både for, hvordan virksomheden kan drive indtjening, men også for deres kundegrundlag, da det kræver at virksomheden segmentere deres kunder og rammer dem korrekt med det rigtige budskab, og heri ligger den helt store udfordring altså.

Hvordan kan et brand vise, at de tænker på den enkelte forbruger og deres valg og præferencer, uden at kunden føler at de bliver forfulgt af brandet med anmassende annoncebudskaber og creepy viden? Hvis kunden føler, brandet bliver for pushy, ender de potentielt med at trykke på unfollow-knappen.

Jeg glæder mig til møde jer til marts hos Dansk Markedsføring, hvor vi siger goddag til 2021 og de største marketing udfordringer når det handler om social medier.

Mødedatoer 2021:

  • Torsdag den 18. marts 2021
  • Torsdag den  10. juni 2021
  • Torsdag den 2. september 2021
  • Torsdag den 7. oktober  2021
  • Torsdag den 11. november 2021
    Mødetid 8.30  – 11.00


Hvis du har sprøgsmål til netværket, så er du velkommen til at kontakte mig eller Dansk Markedsføring på email: hej@mettewillert.com eller tilmelding@markedsforing.dk