Da reklamebureauet Uncle Grey for partiet SF ”blandede sig” i den amerikanske valgkamp i efteråret 2016 vakte det massiv medie-opmærksomhed verden rundt.

Siden har kampagnen Denmark Vs. Trump og bussen med de rullende præsident-in-spe-øjne i tilgift sikret partnerne indtil flere kreative priser – herunder en af de sjældne ADC Cubes – og nu er der mere international hæder til kampagnen.

Det er branche-eksperterne hos WARC, der har offentliggjort årets vindere i kategorien Effective Innovation, og her er Denmark Vs. Trump, der vinder sølv, en af kun 13 vindere fra hele verden.

 I tilgift har WARC tildelt kampagnen specialprisen Channel Innovation Award – der gives for kategoriens bedste eksempel på innovativ brug af media.

Og prisen vækker berettiget glæde hos bureauet:

Imponerende effekt

- At det netop er WARC, som har givet Trump-casen en special award i Channel Innovation samt en sølv-anerkendelse i Effective Innovation er vi hos Uncle Grey virkelig stolte af. Deres tilgang til og viden om effektivitet, samt det høje faglige niveau hos juryen gør kun glæden større, siger Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Head of Digital hos Uncle Grey.

Kampagnens budskab var dengang en opfordring til de amerikanske expatsom at gå til stemmeurnerne, og eksekveringen bestod i at Arrivas linje 1A var dekoreret med et portræt af Donald Trump - placeret præcis således, at hjulene blev til den håbefulde kandidats øjne, som derfor rullede rundt i hovedet på ham.

Og det har altså virket ikke bare effektivt, men særdeles effektivt:

Et par tal fra datakældrene fortæller, at kampagnens earned media valueer opgjort til 18,2 mio. dollar, svarende til omkring 115 mio. danske kroner, ROMI (altså hvad man har fået igen for hver krone investeret) ligger på 26,71 – og media impressions er opgjort til over en milliard. 

Tilfreds juryformand

De 13 vindere er udvalgt af en jury bestående af 15 fremtrædende bureau- og annoncør-profiler, og kategorien præmierer med egne ord: Innovative thinking that has transformed a business or disrupted category conventions to deliver tangible results.

Og juryformand Christopher Yu fra U.S. Bank siger i en kommentar til vinderfeltet bl.a. følgende:

- From a field crowded with exciting initiatives, the 2018 Warc Innovation Award judges chose the very best and most ground-breaking ideas from the perspective of originality, planning, and execution. Each of this year's winners dispenses with convention and demonstrates the boldness of thinking that leads to sustainable, substantial results.

Den lader vi lige stå et øjeblik – i mellemtiden kan du se en oversigt over alle vinderne i kategorien her – og nyde et gensyn med case-filmen om Denmark Vs. Trump herunder.