Publicis-boss efter succes-år: ”Vi har bevist, at vi kan slå de bedste”
Bureau-forretningen hos Publicis i Danmark voksede markant i 2021 - og bundlinjen er fulgt med. ”Men det har været et umanerligt intenst år,” siger CEO Kenneth Brinkmann.
Sådan fik Montana vendt svag kunderejse til salgs-maskine
Montana har set massiv vækst, efter virksomheden overførte sin kerne med personaliserede møbler til sin digitale kunderejse.
Massiv marketing-indsats bag VM i ridesport: ”Har aldrig skullet brande så meget”
Charlotte Wetche har ansvaret for at markedsføre VM i ridesport, der starter denne fredag. Opgaven har lært hende at tænke langt mere kortsigtet og fokusere benhårdt på konvertering.
7-Eleven twister ikonisk logo i dansk Pride-kampagne
Ny dansk kampagne fra 7-Eleven sætter fokus på de udfordringer, mange LGBT+-personer oplever i hverdagen. Bureauet bag er Brandhouse/Subsero.
Marketingchef forlader Bülow: Afløser er fundet
Sarah Maria Carl har forladt Lakrids by Bülow for at blive marketingchef hos designvirksomheden Liewood. Samtidig har Bülow udpeget ny CMO.
Undersøgelse hudfletter virksomheders mangel på bæredygtige tiltag
Det er mange steder stort set umuligt som forbruger at træffe mere bæredygtige valg, når du shopper. Det viser undersøgelse, som ifølge bureauet bag bør være et wake-up-call for danske forhandlere og butikker.
Reklame-shitstorm går verden rundt: Nu siger tegner undskyld
En kampagne fra det spanske ligestillingsministerium, der skulle slå ned på stereotype opfattelser af kvindekroppen, har sat sindene i kog verden over.
Ny rapport: Syv ting, du skal vide om omnichannel
Det halter med at integrere online med det fysiske salg i butikkerne. Samtidig bruger næsten ingen forhandlere videochat i kundeservice. Her er de vigtigste konklusioner i ny omnichannel-undersøgelse.
Danskernes lyst til at skifte job stiger efter sommerferien
Er du lige kommet tilbage på arbejde og drømmer om at skifte job? Så er du ikke den eneste. En sommerferie får nemlig mange til at overveje arbejdslivet dybere, viser undersøgelse fra Business Danmark.
Her er den nye Barons-kampagne med Michael Laudrup
Another er det kreative bureau bag lanceringen af det nyligt omtalte samarbejde mellem Barons og Michael Laudrup. En legendarisk aflevering fra 1993 er omdrejningspunktet.
Global marketing-rockstjerne kommer til Danmark
Fernando Machado, Activision Blizzard-CMO og tidligere Burger King-CMO, kommer til Danmark i efteråret, hvor han taler på konferencen Digital Copenhagen.
Ny undersøgelse: Butikker halter på personalisering
Personaliseringen af kunderejsen halter markant hos flere af landets største retailere, viser stor omnichannel-undersøgelse.
Brancheprofiler storroser sabbatår: Styrker karrieren
Det er ofte et gode, at unge har erfaring i rygsækken og har prøvet at stå på egne ben i sabbatår, hvis de vil have en karriere i reklame og marketing. Sådan lyder det fra flere brancheprofiler.
Nu kan du snage i, hvem politikere målretter annoncer til
Facebook offentliggør nu data om, hvordan politikere og partier målretter deres annoncer. Det viser blandt andet, at DF helst vil ramme borgere uden for København, og at Socialdemokratiet målretter visse annoncer meget specifikt.
Influencer Emilie Lilja promoverer krisecenter for børn: “Det har været intenst”
Da Emilie Lilja først fik øjnene op for børns vilkår i Danmark, kunne hun ikke lukke dem igen. De sidste to år har hun arbejdet frivilligt for landets eneste børne-ungekrisecenter, Joannahuset, og brugt sit netværk til at promovere dem.
Sabbatår sikrede Alexander job hos Red Bull: ”Udnyt det”
Det kan have stor værdi for unge, der vil have en karriere i reklame og marketing, at gøre sig erfaringer med sabbatår. Sådan lyder det fra Alexander Vissing, der selv fandt sin vej ind i branchen via to år, hvor han stod på ski.
Google udskyder cookie-død igen
Google har besluttet sig for at udskyde udfasningen af tredjeparts-cookies i Chrome til 2024.
Signe Zacher lavede kampagne-film for Forsvaret, hun aldrig havde turdet lave i dag
Signe Zacher Carlsen er mest stolt over en kampagne for Forsvaret, som har øget antallet af ansøgere til officersuddannelsen - og som krævede mod for hende at springe ud i.
Marketingchef stopper hos Aarstiderne
Stine Påskesen trækker stikket som marketingchef i Aarstiderne for at rykke med familien til USA.
Bureau satser på marketing automation: Vil ansætte knap 20
Dept kommer til at satse markant mere på marketing automation i Danmark. Inden for få år er det planen, at et nyt team skal vokse til lige knap 20 ansatte.
Kenneth Damgaard er mest stolt af at have genfundet ånden i reklame-klassiker
Kenneth Damgaard var med til at puste nyt liv i Royal Unibrews Tak Rock-kampagne, som sammen med virksomhedens håndtering af corona-krisen er dét, han er mest stolt over i karrieren.
Jobmarkedet koger stadig: ”Vil man skifte, er det nu”
Ledigheden var i juni på det næstlaveste niveau siden corona-krisen, viser nye tal fra Business Danmark. Det giver gode muligheder for at finde en ny udfordring – og bør give de nyuddannede ro i maven, lyder det.
Influencer-chef advarer: Hvordan vil politikerne se, om nogen har fjernet en bums?
Er der ændret på en persons udseende i en reklame, skal det markeres, lyder nyt forslag fra regeringen. Men selvom hensigten er god, så bliver det svært at håndhæve i praksis, lyder det fra stifter af Represented by Bloggers Delight.
Nyt dansk designbureau slår dørene op
Bureauet Butter Agency har sat et nyt designbureau i verden med navnet Butter Studio. Bureauet har ambitiøs vækstplan og får chef, der har baggrund som uddannet billedkunstner.
Julie Flansmose tegnede over to millioner prikker for Torvehallerne: ”Helt skørt”
Midt under corona tørrede art director og grafiker Julie Flansmoses arbejde ud. Men et eksperiment med priktegninger blev til en stor opgave for Torvehallerne – og det kampagne-projekt, hun er mest stolt af at have lavet.
Regeringen: Manipulerede billeder fra influencere skal markeres
Hvis influencere ændrer deres ansigter eller kroppe på billeder, skal det fremover markeres, lyder det i forslag fra erhvervsministeren. Og overholder de ikke loven, skal det kunne føre til bøde eller endda fængselsstraf.
Mikkel Elung slog karakter ihjel i blomster-reklame: “Vi har løbende skubbet grænsen”
Pongs kreative direktør har sendt en ældre mand i døden, fået en klovn til at græde og en goth til at skifte identitet for at sælge blomster for Interflora — uden at vise virksomhedens egentlige produkt.
157.000 følgere på Instagram kunne ikke redde Bronuts
Bronuts blev i sidste uge erklæret konkurs for anden gang. Den nyansatte CEO i kæden, Selcuk Yildirim, prøvede at rebrande kæden, men erkender, at tiltaget kom for sent.
Kreativ profil skifter bureau
Magnus Breum siger farvel til Uncle Grey efter fire et halvt år og træder ind i den kreative ledelse hos Marketsquare.
Brancheprofil forlader fusioneret bureau
Petter Pablo Sommerfelt-Venegas udtræder af partnerskabet Spring Family og forlader Zupa.
Medie: Rud Pedersen har udført uetisk lobbyarbejde
Konsulentbureauet Rud Pedersen har brudt med principperne for godt lobbyarbejde i en opgave for Bryggeriforeningen, lyder det fra fagfolk.
Infomedia bliver medejer af tech-startup’en MediaCatch
Infomedia køber 23 procent af MediaCatch, og styrker dermed overvågning af lyd og billeder i selskabets samlede medieovervågning.
Legoland-samarbejde øger bilsalget hos Renault
Et samarbejde mellem Renault, Legoland og Dentsu X har næsten fordoblet antal prøveture hos Renault-forhandlerne samt skabt en markant stigning i antallet af solgte biler.
Her er den samlede jury ved Effie Awards Denmark 2022
68 marketingprofiler - 40 mænd og 28 kvinder - fra både bureau- og annoncørside tager plads i juryen til den første Effie-prisuddeling i Danmark nogensinde.
Stor techlov vedtaget: ”Der er en ny sherif i byen”
I går blev den store techlov, Digital Services Act, endeligt vedtaget i Europa-Parlamentet. Den digitale verden vil ikke længere være Det Vilde Vesten, mener parlamentsmedlem Christel Schaldemose.
Yellow Umwelt-direktør: 2021 var et svært og usikkert år
Bureauet udkommer i sit første hele regnskabsår efter fusionen i 2020 med overskud på driften i 2021.
Bureau ændrede kampagne efter Field’s-tragedie
Publicis Creative bremsede Visa-kampagne, fordi ordlyden kunne opfattes upassende efter tragedien i Field's. Nu har bureauet lavet en ny version.
Familiefar fra Østerbro er nybagt influJens’er for Scandic Hotels
Scandic Hotels og det kreative bureau Pong har twistet den klassiske influencer-tilgang en smule i en ny kampagne. Mød Jens.
Dansk flyselskab kritiseres for greenwashing
DAT-kampagne får kritik for at være greenwashing. Direktør forsvarer kampagnen.
Corona kostede på omsætningen for Robert/Boisen i 2021
Det prisvindende kreative bureau faldt tilbage på både top og bund i 2021. ”Jeg ser det som en anomali, som kan tilskrives corona”, siger CEO Kim Boisen.
Visa og bold.dk i stort marketing-parløb til kvindernes fodbold-EM
Betalingskæmpen Visa har på dansk grund indgået marketing-partnerskab med Bold.dk for at sætte EM for kvinder – og kvindefodbold - på dagsordenen. Publicis Danmark står bag.
Dansk garnvirksomhed satser stort på Tour de France
Den danske garnproducent Hobbii har lavet et kampagne-samarbejde med Tour de France, der skal få folk til at strikke og hækle under cykelløbet.
Eksperter bekymret for Tour-analyse: Svært at vurdere branding-effekt
To sportsmarketing-eksperter er bekymret for, om analyse af Tour-starten i Danmark vil give et ordentligt billede af, hvad branding- og markedsføringseffekten af løbet er. Grundlæggende mener de, at det er svært at sætte kroner og ører på.
Bureauer afslører: Sådan analyserer vi Tourens branding-værdi
Der bliver ikke lavet en langsigtet branding- og markedsføringsanalyse af Tour de France-starten i Danmark, fortæller de bureauer og institutter, der skal analysere Tour-starten. Men omtalen og eksponeringen af den danske Tour-start vil blive analyseret grundigt, forklarer de.
Grand Prix til Maersk-kampagne: Så effektiv var den
Maersk-kampagnen Upside, som danske & Co. og Havas London står bag, har sikret markant vækst i bl.a. omsætning og share of voice. Arbejdet belønnes nu med en WARC Effectiveness Grand Prix.
Tour-feber: Skoda har 250 biler til start og uddeler 7.000 goodie-bags
Igennem 18 år har Skoda været hovedsponsor på Tour de France og bruger årligt et massivt millionbeløb på cykelløbet. Vi satte os i bilen med Skoda Danmarks Head of Marketing, dagen før løbet starter på dansk grund.
Forsker: Tour-byer får “nul” brandingværdi for deres millioner
De danske startbyer i Tour de France bruger millioner på løbet. Men besøget giver ingen brandingværdi for mindre byer ifølge Oliver Schnittka, der er ekspert i by-branding. København skummer fløden af alle byernes millioninvesteringer, mener han.
Hunde-rabat sælger Spies-rejser for 50 millioner kroner
Spies-kampagnen Dogcation har sat sind og rejselyst i bevægelse i Norden. ”Vi er helt blæst bagover,” siger adm. direktør Jan Vendelbo. Robert/Boisen & Like-minded er bureauet bag.
Borgmestre afviser at undersøge branding-effekt af Tour’en
Borgmestre i Vejle, Sønderborg og Kalundborg Kommuner går med mavefornemmelsen, når det kommer til at vurdere marketing-effekten af de millioner, de kaster efter at få Tour de France til deres kommuner.
Rambukken tæt på all time high
Med 170 indstillinger til Rambukken 2022 er årets høst tæt på at tangere den hidtidige rekord fra 2016.
Dentsu leverer skarp fremgang på bundlinjen
Dentsu Danmark og Merkle leverer i dag regnskaber, der viser markant fremgang på bundlinjen.
Emotionel abort-film fra Amnesty stikker helt af på TikTok
En ny kampagnefilm fra Amnesty International og norske Anorak er gået viralt på TikTok efter nyheden forleden om, at USA’s højesteret har fjernet retten til fri abort.
Ekspert: S-kampagne kan opfattes ”voldsomt arrogant”
Jacob Holst Mouritzen, der er partner i strategibureauet Holst Mouritzen, bifalder ny kampagne for Socialdemokratiet. Men dens ”storladenhed” kan give bagslag, advarer han.
Vinhandler laver Tour-reklame trods stramme regler: “Touren har råd til lidt større advokater end mig”
Tour de France suser lige forbi Jan Nielsens vinbutik på Østerbro. Derfor har han pyntet butikken med gule og prikkede trøjer. Han har dog ikke rettigheder til at annoncere i forbindelse med Touren og kan godt blive bekymret for, at Touren vil slå ned på hans tiltag.
Her er det største problem i samarbejdet mellem bureau og annoncør
Annoncørerne oplever år efter år det samme store problem i samarbejdet med bureauer, viser CMO trendanalysen fra MyResearch Og problemet er så åbenlyst, at det bør være centralt for bureauerne at løse, lyder det.
Forfatter med opråb til brands: Skrot jeres tomme slogans
”Cut the crap og stop med at sige ting, der hverken er interessante eller betydningsfulde.” Sådan lyder det i håndbogen ’Storytelling i praksis’ af Anja Klemp Vilgaard. Her er hendes bedste råd.