Kreativ duo i nyt projekt: ”Vi skal gøre os selv overflødige over tid”
Søren Smidt og Asbjørn Poulsen har en fortid sammen fra bl.a. Hello Monday, Magic People Vodoo People og senest Limbo. Nu har de søsat et nyt projekt og sat to benspænd op for sig selv.
Her er alle de danske vindere ved D&AD Awards 2023
D&AD Awards 2023 har nu offentliggjort alle årets vindere. Se de danske vindere her.
Sunrise med betydeligt resultatdyk i 2022
Bureauet Sunrise vokser på toppen, men falder over 80 procent på bunden. ”Det koster penge at vækste,” lyder det fra CEO, Simon Hertz.
Regnskab: We Love People i markant tilbagegang
We Love People går markant tilbage på top- og bundlinje. Ledelsen betragter tilbagegangen som krusninger og forventer fremgang, når nyt EU-direktiv træder i kraft.
Da arbejdsopgaverne svandt ind, lavede illustrator kampagne mod AI
Tidligt i 2023 oplevede illustrator Martin Nielsen, at han fik færre opgaver. Da han spurgte sine kunder hvorfor, var svaret blandt andet AI.
13 danske priser ved første runde af D&AD Awards 2023
Danske cases hev 13 blyanter med hjem fra første runde af prisuddelingen D&AD Awards 2023. En enkelt case står for over halvdelen af priserne.
Bureau vil give effektgaranti ved influent-kampagner
Nørgaard Mikkelsen lancerer initiativet 'Målgaranti', der skal sikre brands, at de får de lovede resultater og effekt ud af influent-kampagner.
Konsulentfirma napper nøglepersoner fra NoA Consulting
Konsulentfirmaet Monstarlab henter hele seks personer fra NoA Consulting. Herunder tidligere CEO, Anders Birch.
Kreativt bureau holder fast i millionoverskud
For andet år i streg lander bureauet Twenty et resultat før skat lige under halvanden million kroner.
Landsretten sætter punktum i årelang outdoor-strid
Det var i strid med konkurrenceloven, da Clear Channel Danmark og AFA JCDecaux over to perioder koordinerede rabatsatser for salg af outdoor-reklamer.
Analyse: Disse kommunikations-bureauer har det bedste image
Kun små marginaler adskiller kommunikationsbureauerne, når det gælder deres image. Det viser en ny analyse fra MyResearch. Se årets tre stærkeste kommunikationsbureau-brands her.
Advice skal transformere NGO
Advice skal revitalisere Hjerteforeningens brand og gøre NGO'en stærkere til at udnytte sit kommercielle potentiale.
Ansættelser og kreativitet: Her har marketing skruet op i krisen
Det er især nye kreative koncepter, et større fokus på brandet og investeringer i nye indsigter, marketingcheferne tyer til for at lykkes trods den økonomiske usikkerhed, viser ny, nordisk CMO-undersøgelse.
NoA ser markant opbremsning: ”Alle kan mærke presset”
Der er vækst på toppen hos NoA i Danmark. Men driftsresultatet går tilbage, og CEO Mikael Jørgensen ser en markant opbremsning i markedet – som den store bureaugruppe vil udnytte til at vinde terræn.
Lunar skrotter kendisfaktor og går “tilbage til essensen”
Lunar lægger stort anlagt Will Ferrell-univers i graven og er ude med nyt look og brandplatform, der er tættere på Lunars produkter.
Historisk præstation: To danske Grand Prix ved The One Show
To danske bureauer kunne natten til lørdag dansk tid gå på scenen ved The One Show i New York og modtage hver sin Grand Prix - eller ’Best of Discipline’, som de fineste priser hedder her.
Masser af dansk guld ved The One Show 2023
Tre prisvante danske cases deler 11 Gold Pencils ved The One Show 2023. En enkelt case tager sig af de syv af dem.
Ny undersøgelse: Dét adskiller danske, svenske og norske marketingchefer
Danskerne er fokuseret på mål, nordmændene er selvtilfredse og uden ansvar – og svenskerne er nervøse. Sådan lyder de grove karakteristika af de tre landes marketingchefer baseret på The Nordic CMO Survey.
Nord DDB-case skovler internationale priser ind
Det internationale awardshow ADC Annual Awards har fundet årets vindere, og danske Nord DDB leverer noget nær en magtdemonstration med ’Chillboards’ for ølmærket Coors Light.
Nye tal slår fast: AI er stormet frem i marketing
En markant del af marketingafdelinger har allerede taget AI i brug, viser undersøgelsen The Nordic CMO-survey. Og kun flere vil gøre det fremadrettet, lyder det fra branchestemmer, som afviser bekymringen for, at AI vil presse bureauer og koste arbejdspladser.
Film om kroniske smerter vækker opsigt: ”Meget rørende”
Patienter og pårørende spiller hovedrollerne i en kortfilm om kroniske smerter. Primetime og Isaac Productions står bag, og ifølge Sundhedsstyrelsen har modtagelsen været overvældende.
Mindshare lukker i Aarhus: Seks stillinger nedlagt
Mindshare har truffet en strategisk beslutning om at lukke sit Aarhus-kontor - det sker to år efter, kontoret blev åbnet som et led i en "offensiv" i vest.
Morten Grubak: ”Når en idé som denne manifesterer sig, bør man gøre alt for at få det til at ske”
Til Danish Digital Awards blev Morten Grubak kåret som årets digitale profil. Markedsføring har talt med ham om hæderen - og hvordan han måtte kæmpe for at gøre BackUp Ukraine-projektet til virkelighed.
Her er det, de dygtigste marketingchefer gør bedre end resten
Det kræver tydelige mål at få succes i marketing. Men det er noget, langt fra alle marketingchefer har, viser ny, nordisk CMO-undersøgelse. Her er det, der adskiller de bedste marketing-afdelinger fra resten.
Forfatter: Du har grebet personalisering forkert an. Men det er der nu råd for
Marketingafdelinger skal være langt skarpere, når de arbejder med personalisering. Det slår forfatter og personaliseringsekspert Rasmus Houlind fra Agillic fast i en ny bog, der forsøger at give en klar rettesnor for succesfuld personalisering.
Søstrene Grene sælger løs til millioner af trofaste følgere: Hold fast i brandet, når det stormer
Søstrene Grene vandt guld til dette års Danish Digital Awards med en case, der viser, hvordan virksomheden gennem organisk indhold har opbygget 4,5 mio. følgere på sociale medier.
Meny jagter Irmas kunder i hyldest-kampagne: “Et minefelt”
Meny forsøger med hyldestkampagne at kapre Irmas kunder. Her fortæller bureauet, Marketsquare, og Menys marketingchef om arbejdet bag kampagnen.
Sådan håndterer 500 nordiske marketingchefer de usikre tider
De fleste marketingchefer har svært ved at nå deres mål. Og det er især faldende købslyst, dårlige data og nedskæringer på marketingbudgettet, der vækker bekymring, viser ny nordisk CMO-undersøgelse fra Markedsføring, Resumé og Kampanje.
Prisfest: Her er alle vinderne ved Danish Digital Awards 2023
Tre cases løb tilsammen med næsten en tredjedel af priserne ved Danish Digital Awards 2023. Se alle årets vinderne her.
Live: Se billederne fra den røde løber ved Danish Digital Awards 2023
Gæsterne ankommer nu ved årets Danish Digital Awards. Du kan finde billederne af dig og dine kolleger fra den røde løber her.
Dansk Facebook-chef til annoncører: Lad AI’en tage over
Facebooks annonce-AI outperformer marketeers arbejde med målrettede reklamer på platformen, lyder det fra Metas danske landedirektør, Pia Tandrup.
D&AD Awards 2023: Her er årets danske shortlister
Det internationale awardshow D&AD Awards har offentliggjort shortlister for 2023.
Hør podcasten Indsigten: Sådan blev introverte Michael Gade Årets CMO
Årets CMO 2023 – Michael Gade fra Jysk – er gæst i podcasten Indsigten. Her fortæller han om sin vej til marketing-toppen og afslører, at hans sværeste beslutning som CMO var at trække stikket på en branding-kampagne med Scarlett Johansson.
Unge danske kreative vinder otte pencils ved D&AD New Blood
14 studerende ved henholdsvis DMJX Kreativ Kommunikation og Reklamelinjen vinder tilsammen otte pencils ved D&AD’s ungdomskonkurrence, New Blood.
Nu kan mediebureau udregne en annonces samlede klimaaftryk
Dentsu Danmark lancerer fra i dag nye CO2-beregner, der estimerer det samlede klimaaftryk af en annonce på tværs af medier.
Alzheimers-ramte Karin er hovedperson i ny demens-kampagne: ”Jeg erklærede sygdommen krig”
I ny dokumentar-kampagne fra Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark er Karin Løth, der har alzheimers, hovedperson. Kampagnen tager os på et roadtrip igennem landet, der udfordrer fordommene om demens. & Co. står bag.
Elretur på banen igen: Hvordan siger man ’fuck’ på tegnsprog?
Elreturs batterikampagne med skuespiller Bodil Jørgensen i hovedrollen er aktuel i en ny version med tegnsprog. Bag initiativet står Elretur, Danske Døves Landsforbund og Marketsquare.
Brancheveteran starter nyt bureau og henter design-profil
Jakob Blom har stiftet nyt bureau, som designeren Mark Brunswicker nu tilknyttes. Succeskriteriet er at være glade, lyder det fra duoen.
Finurlig reklame er hjertet i stort brand-sats fra YouSee
Hvad har du lavet de sidste otte år? Det spørgsmål stiller YouSee i ny reklamefilm, der er brandets største satsning i flere år. Samtidig genopfrisker selskabet hele sin brandidentitet.
Flügger og Louis Nielsen: Derfor støtter vi Onkel Reje i annoncer
Både Flügger og Louis Nielsen har lavet annoncer, der støtter op om karakteren Onkel Reje. Begge selskaber mener, det er forsvarligt, selvom manden bag karakteren er blevet sygemeldt efter hetz.
Produktionsselskab åbner AI-afdeling: “Mulighederne med AI synes grænseløse”
Produktionsselskabet Fern lancerer AI-afdeling - og har nedskrevet tre retningslinjer, så dets arbejde med AI bliver etisk forsvarligt.
Tech-giganter får skarp annonce-advarsel
EU rasler med sablen over for tech-giganter, der skal få styr på deres data og sikre, at de bruger dem lovligt til digital markedsføring.
Amnesty fjerner AI-kampagne efter kritik: “Skader troværdigheden”
Amnesty fjerner AI-genereret kampagne efter skarp kritik. Kampagnen vil skade Amnestys troværdighed, siger forfatter Peter Svarre og data-rådgiver Christiane Vejlø.
Maja Hartmann stopper i Bright: Skal være kreativ leder
Efter ni måneder som adm. direktør i bureauet Bright skifter Maja Hartmann til en rolle som leder af den kreative afdeling hos bureauet Radius. ”Radius lige nu minder mig rigtigt meget om Hjaltelin Stahl i sin storhedstid,” siger hun.
Jesper Kundes fornemmelse for penge
Der er få ting, der er så sikre som amen i kirken. Én af dem er, at Kunde & Co kommer ud af regnskabsåret med et stabilt, tocifret millionoverskud.
MobilePay varmer op til marketing-boom med nyt bureau
Sammen med et nyvalgt dansk bureau trykker MobilePay nu på marketing-speederen. ”Vi skal være mobilbetalingens Coca-Cola,” siger Lars Istre, ny Head of Brand & Marketing i Vipps Mobilepay.
Twenty skal genopfinde internationalt rederis image
Bureauet Twenty skal modernisere Scandlines fortælling — både på de indre og ydre linjer.
Mindshare henter ny CEO hos Meta
Mindshare Danmark har fundet sin blot anden CEO i bureauets 23 år lange historie. Navnet er Pernille Fruensgaard Øe, og hun kommer fra Meta.
Rambukken lancerer influencerpris og PR-pris
Rambukken har åbnet for indstillinger og lancerer samtidig en ny pris til det mest effektive influencer-arbejde og en PR-pris.
Nordisk Brief: Mænd rager til sig ved Sveriges største reklame-pris
Mændene er i stor overvægt ved Sveriges største reklame-award, bureauchefer dropper Cannes, og fitnesskæde laver kampagne, der angriber AI-billeder. Få dit nordiske overblik her.
Advice går tilbage, men lander stadig millionoverskud
Bureauet Advice lander tocifret millionoverskud i nyt regnskab – men ser også let tilbagegang på toppen i år, hvor bureauet udvidede med det digitale selskab Forte Advice.
Kresten Schultz stopper i bureauet, han selv startede
Kresten Schultz Jørgensen stopper i bureauet Schultz J & Goll, skriver han på LinkedIn. Han har ingen kommentarer til stoppet derudover.
Fyringer rammer marketing-afdeling hos Coop: “Trist”
I alt seks personer er blevet opsagt i Coops Kunder-, Marketing- og Digital-afdeling. Samtidig nedlægges otte ubesatte stillinger. Opsigelserne ærgrer marketingdirektør Dorte Tandrup.
Flere forsikrer sig mod arbejdsløshed i marketing
Flere forsikrer sig mod arbejdsløshed. Og dem, der allerede har en lønsikring, øger lønsummen, viser nye tal fra Business Danmark.
Slava måtte flygte fra en succesfuld reklamekarriere i Ukraine: “Jeg har lagt mit gamle liv bag mig”
Slava Denys arbejdede som kreativ direktør i Kiev, da Rusland invaderede Ukraine. En uge inde i krigen flygtede hun til Danmark med sin datter – og slap kun ud takket være sin kat, som hun i dag bor med på et herberg i København. Markedsførings Emil Nørlund tegner et portræt af livet som flygtet marketeer i Danmark.
Michael Gade er kåret til Årets CMO 2023
Michael Gade, marketingdirektør og CMO i Jysk, har netop vundet prisen som Årets CMO.