Danish Digital Award leverede igen i år på en perlerække af velfortjente vindere. Og Mensch blev den helt store triumfator. Endda selv om &Co. snuppede de tre Grand Prix'er. Hvilket i sig selv siger meget om branche-udvikling, nemlig at to bureauer, der er positioneret som helholdsvis strategiske mestre og unikt kreative, løber med hovedparten af Danmarks fineste digitale awards.

– Såvel i nomineringerne, som i den endelige votering, var der yderst tæt løb i år, fordi der var så mange kvalificerede kandidater at vælge imellem, siger Kim Jong Andersen, juryformanden:

– Når vi så kan konstatere, hvem der løb med hovedpriserne, er jeg endnu engang imponeret over, hvordan det tilsyneladende lykkedes at højne niveauet år for år. 

– Både i forhold til en mere raffineret udnyttelse af teknologien, men især i at skabe slagkraftig content, der er så skræddersyet til de nye digitale medieplatforme, at indholdet opnår en rækkevidde langt ud over vores egne grænser. 

– Det så vi i helt ekstrem grad i år gøre sig gældende hos en af Grand Prix-vinderne, nemlig TV 2’s ”Alt det vi deler”, skabt af &Co og Moland Film. 

– Og selvom ”Faroe Islands Translate”, skabt af Mensch og Sansir, ikke vandt en Grand Prix, blev arbejdet kåret som årets bedste i fire kategorier: Website (mikrosite), PR, Effectiveness og Brand Activation.

– Derfor blev Mensch og Sansir fortjent kåret som Agency of the Year og Visit Faroe Islands og Atlantic Airways blev Digital Company of the Year. Også et verdensklasse-arbejde af bureauer og annoncører.

Tilfreds ny direktør

Hvad tænker den relativt nye direktør for Dansk Annoncørforening her ved sin første Danish Digital Award?

– Vi er nu i DDA’s fjerde sæson, og hvis de danske virksomheder og bureauer fortsætter med at udvikle sig i denne takt, så vil vores lille nation i den grad gøre sig endnu mere fortjent til sin position som EU's mest digitale land, siger Torben Rønler, direktør i Dansk Annoncørforening.

– Det er nemlig en af vores fornemmeste opgaver med DDA i Dansk Annoncørforening. At bidrage aktivt til, at vi kan synliggøre vores medlemmers formåen, når det gælder om at sætte den digitale barre højt i den internationale konkurrence.

Mia Skjoldstrand, der er Head of Danish Digital Award supplerer: 

– Jeg er kisteglad for, at vi kan blive ved med at investere i et show af denne kaliber, der gør så flotte cases ære, og jeg er glad for, at vi i år for første gang også var i stand til at uddele prisen som årets digitale profiler til to annoncører, der to år i træk har gjort sig særligt bemærkede ved deres arbejde for at promovere Færøerne som destination.

– Jeg er overbevist om, at de bedste danske digitale arbejder vil høste anerkendelse i de fleste udenlandske awardshows, slutter Kim Jong Andersen.

Her er vinderne

Digital Company of the Year: Visit Faroe Islands & Atlantic Airways

Digital Agency of the Year: Mensch & Sansir

Digital Profile of the Year: Guri Højgaard, Visit Faroe Islands & Árni Olsen, Atlantic Airways

Grand Prix’erne

Creativity: Nederen Forældre, Rådet for Sikker Trafik.

·&Co., Honeytrap, Søren Rasted, Michael Sauer Christensen, Dan Loghin, Gimmick, Orchestra

Effectiveness: Alt det vi deler, TV 2.

·&Co., Moland Film Company, Michael Peter Sajic, Kasper Wind, Jacob Thuesen

Strategy: Nederen forældre, Rådet for sikker Trafik.

·&Co., Honeytrap, Søren Rasted, Michael Sauer Christensen, Dan Loghin, Gimmick, Orchestra

Kategorierne:

Websites/ mikrosites, guld: Faroe Islands Translate, Mensch & Sansir, Visit Faroe Islands & Atlantic Airways, Ehrenberg Kommunikation

Websites/ mikrosites, sølv: Volkswagen Vent & Vind, Volkswagen Danmark, Subsero og OMD.

Websites, Corporate or Public, guld: Radio24syv, Radio24syv

Websites, Corporate or Public, bronze: HOYER Motors corporate website, HOYER Motors, Spejlvendt

Marketing Campaigns, guld: Lige Over Grænsen, UncleGrey, Fleggaard, Marvin Entertainment

Marketing Campaigns, sølv: Help A Dane, &Co., Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden, Oath / Phd / Peter Harton / Mikael Bertelsen

Marketing Campaigns, bronze: NyKemiLov.nu, Robert/Boisen & Like-minded, COOP, OMD / PrimeTime Kommunikation / Gobsmack Productions

PR, guld: Faroe Islands Translate, Mensch & Sansir, Visit Faroe Islands & Atlantic Airways, Ehrenberg Kommunikation

PR, sølv: Pisner Lancering, Mensch, Landbrug & Fødevarer, Nørrebro Bryghus / Prikken Design & Produktion

PR, bronze: But Why, Advice, Sundhedsstyrelsen

Social, guld: Alt det vi deler, &Co., TV 2, Moland Film Company / Michael Peter Sajic / Kasper Wind / Jacob Thuesen

Social, sølv: ‘First world problems’ til fordel for mennesker i nød, Folkekirkens Nødhjælp, Folkekirkens Nødhjælp

Social, bronze: Nederen forældre, &Co., Honeytrap, Søren Rasted, Michael Sauer Christensen, Dan Loghin, Gimmick, Orchestra

Innovations, established brands, gulv: OK – Tank & Betal, Shape, OK a.m.b.a.

Innovations, established brands, bronze: SYSMON - Connecting the industry, Creuna Danmark, Grundfos

Innovation, startups, guld: Empowerment of the Next Generation African Entrepreneurs, Sky.Garden, Sky.Garden

Innovation, startups, bronze: Making Banking Better, Lunar Way

Effectiveness, guld: Faroe Islands Translate, Mensch & Sansir, Visit Faroe Islands & Atlantic Airways, Ehrenberg Kommunikation

Effectiveness, sølv: Fra vision til virkelighed – Den Digitale Transformation i Danske Spil, Nordlid, Danske Spil

Effectiveness, bronze: Help A Dane, &Co., Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden, Oath / Phd / Peter Harton / Mikael Bertelsen

Data & Marketing Automation, guld: EDC Effekt. Størst synlighed – mest effekt, Loft 37 / 1st Web / Adform, EDC-gruppen

Data & Marketing Automation, sølv: Portal boosts sales by 1000%, Klausen + Partners, MAN Diesel & Turbo

Data & Marketing Automation, bronze: Telia Switchr: Serviceplatform til +1 million kunder, THINK, Telia

Design, guld: Radio24syv, Molamil, Radio24syv

Design, sølv: Making Banking Better, Lunar Way, Lunar Way

Social, continuous content, guld: Nederen forældre, Rådet for sikker Trafik, &Co., Honeytrap, Søren Rasted, Michael Sauer Christensen, Dan Loghin, Gimmick, Orchestra

Social, continuous content, sølv: Help A Dane, &Co., Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden, Oath / Phd / Peter Harton / Mikael Bertelsen

Social, continuous content, bronze: Lige Over Grænsen, UncleGrey, Fleggaard, Marvin Entertainment

Brand Activation, guld: Faroe Islands Translate, Mensch & Sansir, Visit Faroe Islands & Atlantic Airways, Ehrenberg Kommunikation

Brand Activation, sølv: Lige Over Grænsen, UncleGrey, Fleggaard, Marvin Entertainment

Brand Activation, bronze: NyKemiLov.nu, Robert/Boisen & Like-minded, COOP, OMD / PrimeTime Kommunikation / Gobsmack Productions

E-Commerce, guld: Nemlig.com Nøgleordet er personalisering, IMPACT, nemlig.com, Sitecore / Salesforce Marketing Cloud / Raptor

E-Commerce, sølv: Telia Switchr: Serviceplatform til +1 million kunder, THINK, Telia

E-Commerce, bronze: EDC Effekt. Størst synlighed – mest effekt, Loft 37 / 1st Web / Adform, EDC-gruppen

Mobile, guld: DLG App, Shape, DLG, Alpha Solutions/ Frontlab/ Hesehus

Mobile, bronze: BroBizz App, THINK, BroBizz, Greener Pastures/ Qvartz

Purpose & Impact, guld: NyKemiLov.nu, Robert/Boisen & Like-minded, COOP, OMD / PrimeTime Kommunikation / Gobsmack Productions

Purpose & Impact, sølv: Du kan redde liv, TrygFonden, We Love People, TrygFonden, Orchestra.