Nu er det snart atter tid til, at tusindvis af kreative kommunikatører fra hele verden stimler sammen i den franske badeby Cannes for at hædre verdens bedste kommercielle kommunikation.

Der uddeles et hav af statuetter ved den kreative festival, Cannes Lions, og bag hver eneste af disse, står et omfattende juryarbejde.

Nu er TV 2, der er dansk repræsentant for Cannes Lions og har været det siden 2008, klar med årets danske jurymedlemmer, der i år omfatter to profiler i den såkaldte Awarding-jury, der bedømmer arbejderne under Cannes Lions.

Derudover er der fire danske jurymedlemmer i Shortlist-juryen, der udøver juryarbejdet på forhånd hjemmefra.

Nannerup glæder sig

Det første danske Awarding-jurymedlem er Vibeke Nannerup, CEO i Liquidminds, der skal dømme i Film Craft-kategorien. Hun etablerede for 10 år siden Liquidminds. Dengang som nu med et ønske om at kunne arbejde ”flydende” mellem bureau og kunde.

- Jeg ser frem til diskussionerne med de andre jurymedlemmer. Det bliver et privilegium at have masser af tid og fokus til at udveksle synspunkter omkring branchens bedste arbejde – og jeg forventer, at folk møder med markante holdninger til vores fag, siger hun.

- Og jeg ser frem til at lytte til og forstå nogle af de kulturelle perspektiver, der ofte er svære at gætte sig til, når man arbejder med global kommunikation, fortsætter Vibeke Nannerup, der selv i fjor kunne glæde sig over tre løver, som trofæerne til vinderne ved Cannes Lions kaldes, for bureauets Google Sheep View-kampagne udviklet sammen med Sansir.

Hansen dømmer i Health

Hun får selskab i det sydfranske af Andre Hansen, der er Creative Director i det digitale bureau Anthill Agency, der leverer integreret digital kommunikation for life science-industrien - med hovedfokus på medicinalvirksomheder.

Derfor er han meget passende valgt som dansk jurymedlem i Health-kategorien. 

- Jeg glæder mig til at se, hvordan globale marketing-teams strategisk og kreativt gør brug af de digitale platforme og muligheder til at løfte health-kampagnerne - i en meget kompleks og reguleret branche, siger han.

- Og jeg glæder mig særligt til at dykke ned i formålet med disse kampagner og til at få indsigt i, hvordan de opfylder deres løfte til forbrugerne.

- Healthcare marketing-teams er blandt de mest kreative, og det er en ære at være med til at bedømme og belønne talenterne i denne kategori, fortsætter Andre Hansen, der har omfattende erfaring fra branchen – bl.a. fra Ogilvy. Han blev en del af Anthill-holdet i februar 2018.

4 profiler dømmer hjemmefra

Som nævnt er fire andre danske profiler med i Shortliste-juryerne, og det drejer sig om Anders Sigsgaard Rasmussen, Head of Insight i Radius Kommunikation (PR), Thomas Hoffmann, kreativ direktør og partner i &Co. (Film), Michael Robert, Chief Creative Officer og medstifter af Robert/Boisen & Like-minded (Direct) og sidst men ikke mindst Stine Halberg, CEO i Publicis Media (Media).

I fjor gik i øvrigt forrygende for Danmark ved festivalen, da hele 46 shortlister blev vekslet til 22 løve-trofæer. I år løber Cannes Lions af stablen fra den 18. til 22. juni, og du kan læse meget mere om årets program etc. her.

Sådan findes de danske jurymedlemmer:

  • Nomineringen af danske jurymedlemmer til Cannes Lions følge de retningslinjer og kriterier, TV 2 modtager fra Cannes.
  • TV 2 modtager kandidatforslag fra alle Cannes Lions-samarbejdspartnerne.
  • Når TV 2 har samlet en bruttoliste med kandidater fra alle samarbejdspartnere, udvælger TV 2 i samråd med Cannes Lions tre navne til de kategorier, der kan nomineres medlemmer til.
  • Dette sker ud fra de opstillede retningslinjer og kriterier, og TV 2 har derfor ikke indflydelse på det endelige valg af danske jurymedlemmer.
  • Det er Cannes Lions, der tager den endelige beslutning om, hvem der skal være jurymedlemmer fra Danmark.
  • Det er et større puslespil, der skal gå op, hvor festivalen ønsker at sikre, at jurymedlemmerne i Cannes repræsenterer alle bureaunetværk, et bredt spektrum af meritter, begge køn osv.