Et hurtigt kig på den mængde hæder, der tilflyder unge danske kreative teams for tiden, giver mildest talt håb om gode år forude for dansk kreativitet: Sidste år Young Lions-sølv i Cannes og ungdomsguld ved Eurobest, og nu ikke færre end 11 priser ved New Blood - ungdomskonkurrencen for unge kreative fra hele verden, som afholdes af D&AD i England.

Juryen ved D&AD's New Blood, der anses for at være noget af det mest vanskelige at vinde på den internationale ungdomsscene, har peget på hele seks cases fra studerende på Kreativ Kommunikation på DMJX - plus en case fra en trio på Reklamelinjen som vindere ved dette års konkurrence.

Dertil kommer, at to teams, der dimitterede fra DMJX sidste år, og som i dag har faste jobs på henholdsvis UncleGrey og Mediacom Beyond Advertising, tilsammen har vundet fire pencils. Det ene team har endda hele tre cases på vinderlisten.

Det er en ualmindelig fornem præstation, og det er da også et par temmelig begejstrede fagansvarlige på de to uddannelser, Markedsføring har talt med.

Målrettet arbejde

Jesper Hansen fra Kreativ Kommunikation på DMJX, der tager broderparten af priserne, siger:

- Jeg er bare så stolt af de her målrettede og talentfulde unge mennesker, som knokler i tre år her på skolen. Priser er ikke alt, men for en ung kreativ kan det være et dejligt rygstød, der bekræfter en i, at man har valgt rigtigt.

Jesper Hansen fortæller, at man arbejder målrettet med New Blood-konkurrencen på skolen, som en del af undervisningen gennem tre uger omkring jul.

- Og i år havde vi godt fornemmelsen, at det ville gå os fornuftigt, for idéhøjden var virkelig god. Når jeg ser de offentliggjorte vindere, så synes jeg faktisk godt, at vi - også med teams, der ikke slap gennem nåleøjet hos D&AD i år - sagtens kunne ha' vundet en 3-4 stykker mere. Men sådan er det. Vi må videre.

Talent i verdensklasse

Per Holm Henriksen og Kaare Grundtvig, fagansvarlige på Reklamelinjen, er ikke mindre stolte:

- Det er jo helt vildt: Både en shortliste ved Future Lions og en Pencil ved D&AD New Blood på et år. Det er ikke til at forstå - de startede for kun cirka et halvt år siden på et aftenskole-kursus, som Reklamelinjen jo reelt er.

- Vi er stolte på vores elevers vegne, siger Per Holm Henriksen.

Jesper Hansen får det sidste ord:

- At Danmark vinder 11 New Blood Pencils får mig til at tænke på de mange danske løver ved Cannes Lions sidste år. Og nu er der et nyt vækstlag på vej, som kan hjælpe branchen med at holde kadencen. Vi producerer verdensklassetalent herhjemme i øjeblikket. Simpelthen. 

Selve prisoverrækkelsen finder sted i London ved festivalen den 12.-14. juli, først her afgøres det endeligt, hvilken ”farve” de danske New Blood-pencils har.

Vi kipper med kasketten og ønsker tillykke med den flotte præstation til hele flokken.

Og værsgo - 11 danske vindercases ved D&AD New Blood 2018 

- Jakob Lykke og Katrine Moss, KK16-19 med UK Cheat Sheet

- Jesper Uttrup og Christian Skjøtt, KK16-19 med Runlock

- Jakob Lykke og Cecilia Mervig, KK16-19 med BBC Shortcut

- June Nanna Filtenborg og Jacob Grandt, KK16-19 med The Cold Truth

- Jacob Grandt, Alexander Keblow Kofoed og Christian Skjøtt, KK16-19 med St. Raws

- Magnus Mynderup Bjørnshave og Thomas Jørgensen Parastaditis, KK15-18 med Football's Too Straight

- Marie Christine Frederiksen og Cecilie Jelstrup, KK 14-17, nu UncleGrey med Widen by Bacardi

- Christina Anaya, Jesper Sichlau og Andreas Arnaa, KK14-17, nu Mediacom Beyond Advertising med Earn Your Stripes, IKEA Labyrinth og Microfun

- Bastian Kjar, Aske Kror og Frederik Teodor Toft fra Reklamelinjen med The EdFeed Plug-In