Teleselskabet 3har valgt Blackwood Seven som det mediebureau, der skal stå for planlægning, modellering og indkøb for hele koncernen, som omfatter 3 Privat, 3 Business og Oister.

Det valg betyder samtidig, at 3 Danmark fremover satser på artificial intelligence, i stedet for den klassiske mediaplanlægning, når de skal markedsføre sig. Mobilgiganten har efter et tre måneder langt pitch valgt det A.I baserede mediebureau, Blackwood Seven, som mediepartner.

Det danskejede Blackwood Seven tilbyder ”en helt ny platform for medieplanlægning”, baseret på det, de kalder real time predictive modelling.

Predictive modelling betyder helt konkret, at man via artificial intelligence indsamler og kombinerer alle typer af medie- og markedsdata med sin egen virksomheds data.

– På den måde kan man helt konkret forudsige, hvad et planlagt markedsføringsbudget vil resultere i, og dermed være i stand til at skabe den ideelle kampagne og medieplan for at opnå de ønskede mål, lover Blackwood Seven.

Predictive modelling effektiviserer

Predictive modelling påvirker indkøb af medier og håndtering af kampagnematerialer, samt muligheden for dagligt at tilpasse og optimere igangværende kampagner, lyder løftet til virksomheder.

Netop evnen til at kombinere predictive modelling med den traditionelle medieindrykning, og dermed få det bedste af to verdener, er grunden til at 3 Danmark har valgt Blackwood Seven frem for de traditionelle mediebureauer.

I alt 4 mediebureauer deltog i den 3 måneder lange bureaukonkurrence.

– I løbet af udbudsrunden blev det tydeligt for os, at Blackwood Seven har en anderledes tilgang i forhold til at få mere ud af vores samlede ressourcer, siger Frederik Grønlund Scholten, CMO/Head of Marketing & CRM hos 3. 

– Vi har haft et godt og ’klassisk mediebureau’ i mange år, men tiden er nu moden til at gå nye veje.

Kan du uddybe?

– Vi vil meget gerne leve op til vores rolle som udfordrer og sikre, at vi fortsat er foran markedet, dels på vores produktinnovation og dels kundeoplevelsen, men i særdeleshed også på måden vi planlægger og optimerer vores markedsindsats.

– Vi har over en længere periode arbejdet ud fra devisen, som er at være ”den ansvarlige annoncør”. Det vil sige, at vi vil være 100 pct. i kontrol over alle aspekter af vores investeringer.

– Vi arbejder allerede med at integrere og aktivere al teknologien forbundet med kunde-og markedsdata for derigennem at indfri potentialet, der ligger i at øge effektiviteten af vores samlede ressourcer.

– Blackwood Seven giver os en mulighed for at være selvstændige og frie i vores annoncering og giver samtidig en fuldstændig transparens i forhold til økonomi og værdier, slutter Frederik Grønlund Scholten. 

Vil være en ansvarlig annoncør

Hvad siger Blackwood Seven?

 – Vi er glade og stolte over, at 3 kan se værdien i kombinationen af vores predictive modelling, og vores evne til at transformere de indsigter til konkrete medieplaner, siger Henrik Busch co-founder og adm. Dir. for Blackwood Seven Europe.

Frederik Jespersen, Head of Marketing hos OiSTER, der er en del af 3, tilføjer:

– For OiSTERs vedkommende handler dette skifte også om at styrke sig i rollen som den ansvarlige annoncør. Vi er på en ambitiøs rejse, hvor vi går efter helstøbt en digital omnichannel købs- og kundeoplevelse, hvor data skal understøtte vores beslutninger. Derfor er vi meget datadrevne.

– I den forbindelse kræver den ansvarlige annoncør fuld transparens og 100 pct. uvildigt medieindkøb. Det får vi med Blackwood Seven samtidig med, at vi styrker vores agilitet.

– Blackwood Seven arbejder med komplicerede matematiske modeller, som understøtter medieinvesteringer og beslutningernes konsekvens. Dermed får vi den data, vi har brug for til at optimere medieindkøbet og den taktiske kommunikationstilgang.

– Så kan vi som annoncør, bruge ressourcerne på content og relevans, hvor vi allerede har taget alle digitale discipliner in-house. Vi har store forventninger til samarbejdet, slutter Frederik Jespersen.

Samarbejdet er begyndt.