De fleste bureauer ved, at når de ligger i ”dødemands-størrelsen” på 40-60 medarbejdere, skal der træffes nogle valg. Skal man gå all-in på vækst og nye kompetencer?

Eller hvad gør man, når det enten er de store bureauer eller de små specialselskaber, der tjener pengene. Og pengene er jo investeringsgrundlaget for forretningen fremadrettet.

I 2013-2014 satte Advice kræfterne ind på at levere stærke digitale ydelser sammen med alle de andre discipliner, og efter tre år med betydelig vækst er operationen lykkes, og patienten lever fint.

Alene det sidste år (fra 2016-2017) er omsætningen vokset med 6 pct. fra ca. 113,2 mio. kr. til 120,4 mio. kr. Dækningsbidrager er også vokset 6% fra 87,9 mio. kr. til 92,8 mio. kr. og resultatet før skat vokset med 15 pct. fra 13,5 mio. kr. til 15,5 mio. kr.

Kigger vi bare fire år baglæns, er toplinjen vokset med små 70 pct., og resultatet næsten fordoblet. Det er ikke så ringe i en branche, hvor der kæmpes for hver meter, og hvor virksomhederne kræver ”mere-for-mindre”.

Udviklingen i året har været digital og kreativ

Hvad siger chefen selv?

– Vi fortsætter en markant transformation af vores forretning i retning af mere teknologi, data og agilitet i vores processer, siger Espen Højlund, CEO & partner i Advice.
– Bag regnskabstallene gemmer sig en markant udvikling i retning af mere og mere arbejde med at udvikle kundernes digitale kundeoplevelser og platformsløsninger. Vores digitale forretning voksede isoleret set 25 pct. i 2017.

– På de indre linjer har 2017 rummet masser af udvikling. Konkret har vi ansat Lise Fink Vadsholt som ny executive director (tidligere Ogilvy One, red.). Hun tilfører solid dialogkompetence og erfaring med bred udvikling af customer experience.

– Vi har ansat tre data-specialister og vores samarbejdspartner Inviso, der arbejder med at gøre data tilgængelige og anvendelige, er flyttet ind i huset.

– Endelig har vi på den kreative side styrket vores inhouse filmproduktion med ansættelsen af den ene halvdel af The Woerks Anders Røge som ny Head of Film Production. Og sidst men ikke mindst, så har vi styrket vores kreative ledelse markant.

Det handler både om mennesker og tech

Men I har jo været rimeligt skarpe kreativt?

– Ja, bestemt, men vi har en oplevelse af at have rykket vores kreative kvalitet til et nyt niveau, hvilket også kan ses afspejlet i seks nomineringer til Danish Digital Awards.

– Samtidig har vi også styrket de hårde teknologi- og datakompetencer. Det er et meget godt billede på en fantastisk udvikling, hvor evnen til at forene strategi, kreativitet og dyb digital kompetence er nøglen til succes. Det handler både om mennesker og mekanik.   

– Alt i alt har det været endnu et år med masser af forandringer. Det er krævende og spændende. Og vi er stolte over, at vi som organisation har rummet så meget forandring, leveret gode tal og samtidig haft overskud til at dele vores tanker om fremtiden med vores omgivelser fx gennem tre større events vi holdt i 2017 om digital transformation.

– Vi tror på, at brands skal lytte og flytte sig og frem for alt bidrage til sin omverden – det har vi også prøvet at efterleve selv i 2017, slutter Esben Højlund.

Nøgletal

Advice A/S

Mio. kr.                       2017/ 2016/ 2015/ 2014

Bruttoresultat:           84,4/ 79,7/ 69,1/ 49,7

Res. før skat:             15,5/ 13,5/ 11,2/ 8,2

Årets resultat:           12,0/ 10,5/ 7,5/ 6,2

Antal ansatte:           106/ 107/ 100/ 70

Der er cirka 120 ansatte i dag.

Egenkapitalen er på 13 mio. kr. og overskudsgraden ligger på godt 13 pct.