Der har været sagt og skrevet utroligt meget om bannerannoncer, de senere år, men man må endelig ikke tro, at forbrugerne hader bannerannoncer som sådan.

De kan bare ikke lide dårlige bannerannoncer.

Det er også credoet for et bannerbureau fra Silkeborg, Better Banners, der arbejder for, at bannerannoncerne i det mindste bliver interessante og relevante for modtagerne.

Og det er vist ikke helt tosset. Better Banners er således netop kåret til Gazelle af dagbladet Børsen for 2. år i træk, hvilket måske vidner om, at det er alt for tidligt at dømme banneret ude af marketing-kampen?

Begyndte som webbureau

Bannerbureauet - der sidste år opnåede et resultat før skat på godt to mio. kr. - blev etableret for syv år siden, hvor stifterne Klaus Mogensen og Ralf Jørgensen sagde deres respektive stillinger op og dagen efter startede design- og webbureauet Visualized i Silkeborg.

- Vi lavede en masse forskellige opgaver, men kom også hurtigt i gang med at producere bannerannoncer. Og med det som fokus fik vi et par store kunder inden for døren, hvilket for alvor satte skub i forretningen, siger adm. direktør Klaus Mogensen.

I 2011 kom Carlo Palmisano til bureauet og senere fulgte flere medarbejdere. De er i dag 13 mand på Silkeborg-kontoret.

Hvorfor hater I på bannerannoncen?

Dermed har Silkeborg-bureauet taget modige specialisering-skridt i en branche, hvor der ellers har været en tendens til, at alle bureauer har villet det hele.

Bureauet tog for et par år tilbage en strategisk beslutning om at fokusere hele forretningen på bannerannoncer.

- Det var vildt spændende, men også meget nervepirrende, erindrer Klaus Mogensen.

- Altså, vi sagde jo farvel til betalende kunder for at dedikere os til at blive de bedste til en enkelt disciplin. Endda en disciplin der mildest talt ikke er populær, fortsætter han.

På den måde blev Visualized til Better Banners, eller en flok webnørder i Silkeborg til bannerførere i kampen for bedre bannerannoncer i Danmark.

Drømmen om et spam-frit internet

Selvom Klaus Mogensen og co. er ambitiøse forretningsmænd med store ambitioner og endnu en gazelle-pris i pokalskabet,  så er vækst for dem ikke slutmålet:

- Vi måler ikke kun succes på den vækst vi opnår. Forstå mig ret. Vi er virkelig, virkelig glade for gazelle-prisen; den er et kærkomment skulderklap. Men vækst er ikke alt. For mig er det ligeså vigtigt at vi skaber en god arbejdsplads for vores medarbejdere hver dag, og at vores service har værdi for vores kunder, siger han.

Klaus Mogensen forstår også udmærket godt, hvorfor bannerannoncen har et dårligt ry.

- Der er rigtig mange kedelige, irrelevante og teknisk dårlige annoncer derude. Vores professionelle ambitioner og visioner handler om at gøre en forskel i branchen og producere bannerannoncer, der er så interessante, at selv skeptikerne må overgive sig, slutter direktøren for Better Banners, der i 2015 stod bag:

  • 4.415 bannerannoncer
  • 2.485.534.000 annoncevisninger
  • 10.654.750 annonceklik