Det går stærkt i byggebranchen, og det gør det også for Danmarks største leverandør af færdigblandet beton. 

Unicon, der i dag er ejet af italienske Cementir Holding, har i mere end 90 år været med til at sikre et stærkt fundament under dansk byggeri, og nu ønsker Unicon at sikre sit eget fremtidige brandstrategiske fundament. 

Til at hjælpe med denne opgave har Unicon netop valgt Clienti som strategisk samarbejdspartner. Clienti skal bl.a. hjælpe med at cementere Unicons position som markedslederbrand i Danmark og herunder definere den fremtidige kommunikations-platform og identitet. 

– Selvom Unicon er stærkt forankret på markedet for færdigblandet beton, og der er travlhed i dansk byggeri, så ser vi ingen grund til at hvile på laurbærrene, fastslår Unicons marketingansvarlige, Christian Jönsson. 

En markedsleder har et ansvar

Christian Jönsson fortsætter: 

– Der er skarp konkurrence inden for vores område, som samtidig i høj grad er præget af en generisk tilgang til såvel markedskommunikationen, som den måde vi, som leverandører, går i markedet på. 

– Men beton er ikke bare beton og slet ikke for os. Som markedsleder forpligtiger vi os til at være på forkant med produktudvikling, service og ikke mindst i rollen som værdiskabende rådgiver over for vores kunder. 

– Vi er markedsledende på alle disse parametre, men vi har bare ikke tidligere formået at forankre disse, som en del af vores positionerende konkurrencekraft, slutter Christian Jönsson. 

Det skal Clienti nu hjælpe med 

Kontaktdirektør hos Clienti, Rasmus Risbjerg ser frem til en spændende brandstrategisk rejse sammen med Unicon. 

– Vi glæder os rigtig meget til at skulle arbejde tæt sammen med Unicon om at definere deres fremtidige konkurrencekraft og herunder skærpe deres positionering over for alle relevante kundesegmenter. 

– Det er en virksomhed, der bygger på et historisk stærkt DNA, som vi skal respektere og værne om i den kommende proces, hvor en ny kommunikationsstrategisk ramme skal forankres. 

– Det her bliver lige så meget en intern strategisk proces, som den bliver ekstern. Derfor bliver første skridt også et gennemgribende indsigtsarbejde i Unicon, markedet, kunderne og samtidig workshops med organisationen. 

– Alt sammen for at definere såvel det forretningsmæssige udgangspunkt som de fremtidige ambitioner inden selve den strategiske platform formuleres, slutter Rasmus Risbjerg. 

Samarbejdet mellem de to parter er netop begyndt efter en bureaurunde, og resultatet af den kommende proces vil blive synlig i løbet af efteråret 2018.