At konkurrencen fra udenlandske webshops – ikke mindst e-handels-mastodonten Amazon – presser de danske retaileres forretning er ingen nyhed, men at en af landets største boghandlerkæder, Indeks Retail-ejede Bog & Idé, har skruet gevaldigt op for den digitale indsats for at imødegå udfordringen, er det derimod.

Satsningen har udmøntet sig i en ny digitaliseringsstrategi, der er udviklet i samarbejde med det digitale bureau Impact, som også står bag en ny Bog & Idé-onlinebutik, der gik i luften i juli.

Den følger i kølvandet af den B2B-webshop, Bog & Idé lancerede i slutningen af 2016 for at hjælpe deres selvstændige butikker med fx at lette indkøbsprocesser.

- Som følge af globaliseringen er mange danske retailkæder trængt udefra. Internationale konkurrenter med store muskler udgør i stigende grad en trussel, og hvis danske virksomheder skal vinde denne kamp, kræver det, at de tænker digitalisering strategisk, lyder det fra Troels Haugstrup, der er partner og Business Consulting Director hos Impact.

Det handler om business

Det digitale bureau har været med på hele rejsen fra strategiformulering til design, udvikling og eksekvering, og Haugstrup glæder sig over, at udfordringerne ved den digitale udvikling har vundet gehør i boghandlerkædens øverste ledelseslag, der har indset, at det ikke er en ”online vs. fysisk butik”-udfordring, der skal stå øverst på den strategiske dagsorden.

- Symbiosen mellem vores fysiske butikker og vores digitale platforme er en forudsætning for succes i markedet i dag, siger Marianne Lyngby Pedersen, adm. direktør i Indeks Retail, der bl.a. omfatter Bog & Idé-kæden.

Dermed er hun på linje med stort set alt, hvad der kan krybe og gå i danske virksomheders bestyrelseslokaler i dag, der opfatter digitalisering som et ”must-win-battle”, men det store spørgsmål er, hvordan man griber det an?

Omnichannel er blevet voksen

- De digitale udfordringer og muligheder ligger højt på vores strategiske dagsorden, og Impacts omnichannel-løsning har fx styrket vores ”klik og hent”-koncept, som vi ser store kommercielle muligheder i. Vi har alle muligheder for at skabe gode oplevelser for vores kunder på tværs af vores fysiske butikker og den nye platform, som Impact har udviklet, siger Marianne Lyngby Petersen.

Nu er selve omnichannel-begrebet jo som at sælge elastik i metermål. Man kan stort set strække det til den længde, man mener, der passer.

Det får nu ikke Troels Haugstrup til at ryste på hånden.

- Ægte omnichannel var tidligere et uopnåeligt nirvana for mange retailere, men hos Impact har vi efterhånden  hjulpet mange virksomheder mod den totale kanaluafhængighed via både strategisk sparring og derefter konkret udvikling og eksekvering, siger han.

Ingen mursten – Ingen clicks

Bureauets løsning til Bog & Idé har derfor til formål at skabe bedre samspil mellem Bog & Idés digitale platform og kædens 122 fysiske butikker og dermed forbedre Bog & Idé-kundernes oplevelse af brandet.

Den digitale satsning skal bl.a. understøtte en drive-to-store-effekt gennem et udvidet ”klik-og-hent”-koncept. Det skal – bl.a. sammen med medarbejderens viden om bøger og rådgivning til kunderne og mulighed for lynhurtigt at skaffe bøger, som det kan tage en rum tid at skaffe via nettet – gøre Bog & Idé til danskernes foretrukne sted at købe bøger.

Parterne har nemlig  tænkt grundigt over, hvordan boghandlerkædens mange fysiske butikker kan bruges som en fordel.

- Hos Bog og idé har vi forsøgt at vende ligningen om. Vi har benyttet Bog & Idés store butiksnetværk til at fremme konverteringen på den digitale platform. For os er det jo underordnet, om konverteringen sker i butik eller online. Bare kunden er glad. Mantraet hedder: ”No bricks, no clicks”, slutter Troels Haugstrup.

Du kan selv tjekke Bog & Idé nye commerce-løsning ud her.