Talende og ”tænkende” robotter - chatbotter - har gjort deres indtog i marketingverdenen, hvor både bureauer og virksomheder har lanceret chatbotter til alle mulige formål.

Men skaber de nogen reel værdi for slutkunderne, eller er de nærmere teknologi for teknologiens skyld?

Det har Subsero en klar holdning til: Og lige nu kan man på bureauets hjemmeside møde ”Verdens klogeste chatbot” til en snak om fx kunderejser, datadreven kreativitet og bedre udnyttelse af mediekronerne. Eller hvad man nu sidder med af udfordringer i sin markedsføring.

Men i modsætning til de fleste andre chatbotter er Subseros løsning ikke begrænset til præ-programmerede spørgsmål og svar. Den er i stand til at levere unikke svar baseret på stor viden, menneskelig indsigt og mange års erfaring.

Flade fornemmelser

“Verdens klogeste chatbot” er nemlig – måske har du allerede gættet det - et ægte menneske med både følelser og mange års relevant erfaring på bagen.

Men selv om det er sjovt, er det ikke kun for sjov, fastslår kreativ direktør Jesper Isholm:

- ”Verdens klogeste chatbot” er egentlig ”bare” en livechat med Subseros specialister. Men humoristisk designet, som en anderledes chatbot-oplevelse. Vi har efterhånden set mange chatbotter, og mange er begejstrede for de nye muligheder. Men ofte sidder man også med en lidt flad fornemmelse af at være blevet ekspederet af en dum computer, siger han og tilføjer:

-  Så vi synes, at et humoristisk take på denne hype kunne være en sjov og aktuel måde at gøre opmærksom på os selv og samtidig levere en vigtig pointe om, at automation og tech både er fedt og spændende, men kun så længe, der er menneskelig indsigt bag.

Markedsføring via reel service

Det primære formål med ”Verdens klogeste chatbot” er selvfølgelig at markedsføre bureauet selv ved at yde en reel service over for brugerne.

For selv om hele idéen er skabt med et kæmpe glimt i øjet, så skal servicen også fungere som en dialogstarter.

- Vi håber da på at indlede nogle spændende og kvalificerede samtaler med potentielle kunder på baggrund af chatbotten. Dermed ikke sagt, at vi tror på, at vi kan løse nogens problemer med en enkelt chat. Det ville jo være stik imod, hvad vi ellers siger. Men vi synes, at den menneskelige chatbot er en sjov måde at levere pointen om, at vi tror på indsigtsbaserede løsninger, siger Jesper Isholm. 

Menneskelig indsigt er alvor

Subseros adm. direktør Kristoffer Hamborg understreger, at der også ligger en god portion alvor i bureauets chatbot-stunt. For han synes, at det er vigtigt at slå et slag for den menneskelige indsigt.

- Det er let at lade sig fascinere af ny teknologi og ukritisk hoppe med på bølgen. Men spørger du os, så skal teknologi løse slutkundernes problemer – den skal ikke bare opfylde et behov hos afsender, for fx automatisering. Det er ikke ambitiøst nok i vores bog, siger han.  

Det er dog ikke fordi, man hos Subsero er modstandere af chatbotter, understreger Jesper Isholm og Kristoffer Hamborg.

Tværtimod mener de to bureaufolk, at chartbotter sagtens kan være nyttige i en masse tilfælde.

- Tag bare vejr-botten Poncho, der opfylder et simpelt behov for slutbrugerne. Men når det handler om mere komplicerede problemstillinger, fx markedsføringsudfordringer, så duer det ikke med standardsvar. Det kræver dybere markedsforståelse og menneskelig indsigt, siger Kristoffer Hamborg og tilføjer:

- Ja, vores chatbot er da en flabet kommentar. Men måske den også kan sætte nogle tanker – og nogle diskussioner - i gang derude. Det håber vi på.