Mange taler smukt om udviklingen af dansk kreativitet, men få gør noget reelt ved sagen.

Nu griber den relativt nyudnævnte CEO hos Republica, Susanne Lund, initiativet og omsætter de smukke ord til handling.

Bureauet skaber nemlig den 1. august en ”kreativ hub” i Bredgade 36 med ordet REACT på dørskiltet, og lokalerne fyldes op med nogle af den nye generations helt store talenter.

Det er ikke en legestue. Det er blodig alvor.

– REACT er en kreativ hub, hvor forholdene er vendt på hovedet. Normalt ligger de unge nederst i hierarkiet. Her står de øverst med ”Kreativ Ansvarlig” på visitkortet, siger Susanne Lund, adm. direktør for Republica.

– De skal selv styre arbejdets gang. Selv præsentere for kunden. De skal kort sagt bevise, at de kan selv. Kun coachet et par gange om ugen af top senior kreative. De er til gengæld også blandt branchens absolut bedste. Både de interne og de eksterne.

Hun mener, at initiativet ligger i snorlige forlængelse af Republicas Best in Class ambition:

– Reboot Retail er vores mission og som ledestjerne skal alt, hvad vi gør, være Best in Class in Retail. Vores hub REACT er et synligt udtryk for, at vi mener det alvorligt.

Et højere formål

Allerede nu er der indgået aftaler med forskellige kunder, så de unge fra begyndelsen kommer til at arbejde med den virkelige verden. Og de unge i REACT kommer udelukkende til at arbejde med rigtige ideer.

Per Holm Henriksen, der er fagansvarlig for reklamelinjen på KEA, er ansat som talent coach og daglig ansvarlig for hub’en.

Han siger:

– Vi tror på, at vi kan skabe oplevet værdi for vores kunders kunder, og herigennem etablere et unikt engagement mellem brand’et og kunderne. Kort sagt, vil vi gå fra storytelling til storydoing.

– Det betyder ikke, at vi mener, at annoncen eller tvc’en er død. Vi starter blot et andet sted. Vi kan se i de unge kreatives portfolio’er, at denne tankegang ligger naturligt for dem, da mange af deres løsninger allerede er bygget op på denne måde. Vi glæder os til at komme i gang med at afprøve det i virkeligheden.

REACT som ekstra værdi

Lokalerne i Bredgade rummer plads til kundemøder, innovationsworkshops og arbejdsrum for både de unge og for medarbejdere i Republica.

– REACT er ikke et bureau i bureauet. Det er en addering og skal fuldt ud integreres med de øvrige medarbejdere i Republica, uddyber Susanne Lund.

Clare McNally er ekstern coach tilknyttet hub’en. Hun er lektor på DMJX: Kreativ Kommunikation og vinder af adskillige Cannes Lions og D&AD. Hun siger om projektet:

– At REACT, recent graduates will have the opportunity to prove themselves and create great work with real clients. They do it all the time in classes on student briefs for clients and awards like DIA and D&AD, so I can't see why they wouldn't be able to do it here.

– Of course, we won't leave them totally hanging. They'll have experienced creative coaches to guide them, but ultimately it's up to them. The structure is new and kind of experimental, so anything is possible. We'll just take Kurt Vonnegut's advice on jumping off cliffs and "develop our wings on the way down".

De tre første teams

De unge ansættes for en periode på seks måneder ad gangen. De første tre teams består af Patrik Hjelm og Zacharias Legarth, begge tilknyttet Hyper Island og shortlistet i Future Lions 2014.

Simon Konski og Christoffer Prisholm er bachelorer fra Kreativ Kommunikation.

Sidst, men ikke mindst er der Anders Frederik Steen. Han er uddannet kok fra Kong Hans og Sommelier med speciale i sensorik fra WSET i London. Derudover har han arbejdet på Noma, og været med til at åbne og drive Restaurant Relæ og Manfreds i København.

– Anders Frederik er vores wildcard, slutter Susanne Lund uden at afsløre for meget. Men mon ikke Anders Frank Steen er tilknyttet REACT for at lave andet end frokost?

De er flere eksterne coaches på projektet:

Ud over Clare McNally er Thomas Torp fra Torp Berthelsen (tidligere kreativ hos Partners) og Thomas Pries fra Konstellation hyret.

Derudover vil Peter Zimmermann og Jens Heydenreich fra Republica ligeledes indgå i coach temaet.

Et meget spændende projekt med enorme muligheder for udvikling af nytænkning er sat i gang, og markedsforing.dk følger det løbende.