Kommunikationsbureauet Friday & Partners blev stiftet i januar 2014, og pilen peger – mildest talt - fortsat opad, viser bureauets seneste regnskab, der netop er offentliggjort.

I 2016 lød omsætningen på 15 mio. kroner – en fordobling i forhold til 2015, hvor bureauet omsatte for 6,3 mio. kroner – og et endnu større skridt frem i forhold til etableringsåret 2014, hvor Friday omsatte for 2,4 mio. kroner.

Omregnet til fuldtidsstillinger har bureauet haft 11 ansatte i 2016, og med et bruttoresultat på omkring de 12,7 mio. kroner er indtjeningen pr. medarbejder på cirka 1,2 mio. kroner.

- Det er gået stærkt siden Friday blev etableret 1. januar 2014. Interessen fra kunder og potentielle nye rådgiverkolleger er overvældende, og det er vi meget stolte af, siger adm. direktør Lars Bo Kirk.

Og han har ikke tænkt sig at hvile på laurbærrene: Omsætningen for 2017 forventes således at lande et godt stykke over 2016-niveau.

Brede kompetencer
Lars Bo Kirk er ikke i tvivl om, at det er et utvetydig fokus på højt kvalificeret og ordentlig rådgivning, der viser resultater.

- Vi oplever, at kunderne efterspørger præcis det, som vi både er gode til, og som vi kan li’: Kompetent, ærlig og direkte rådgivning fra ordentlige, dygtige og erfarne mennesker til kunder, som betragter os som partnere, siger han.

Og det er tilsyneladende en glimrende opskrift: Fridays forretning er i dag tre-fire gange større end ved indgangen til 2016, og aktiviteterne er mangesidede:

I løbet af året har Friday således serviceret 163 forskellige kunder fra forskellige brancher og inden for mange forskellige discipliner: Fra krisekommunikation, strategirådgivning og medietræning til filmproduktion, M&A-kommunikation og intern forandringskommunikation.

- Vi har i det seneste år løst opgaver for 5 af de 10 største virksomheder i det danske C20-index. Det er vi stolte af. Men vi er også stolte, når vi producerer film for nichemediet Zetland, rådgiver en fremadstormende bolsje-iværksætter eller bistår nogle af Danmarks mest talentfulde designere med den helt rigtige omtale, hedder det i bureauets 2016-beretning.

Billedbank - og samfundsansvar
I starten af 2016 søsatte Friday også et digitalt showroom for lifestyle PR - fdaylife.dk – som er kommet godt fra start.

Billedbanken er tænkt som et værktøj for journalister og bloggere inden for livsstilsuniverset, og kunderne får hver måned en opgørelse over de medier, hvor deres produkter - fx møbler, designerhøjttalere, køkkener eller fødevarer - er omtalt.

Og så har bureauet i øvrigt en politik om, at man mindst én gang om året stiller sine kompetencer gratis til rådighed for udvalgte organisationer, som gør en positiv forskel i verden.

I 2016 faciliterede bureauet fx møder for ledelsen i Amnesty International og udførte arbejde for SocialX – en markedsplads for socialøkonomiske virksomheder.

Nye partnere fra nytår
Gennem 2016 var Friday ejet af fem partnere (Mikael Baden, Anders K. Sørensen, Claus Bendsen, Lars Bo Kirk og Henrik Røjgaard).

Fra 1. januar 2017 er der er indtrådt to nye ejere (Mette Ljunggren og Søren Skafte Overgaard), så selskabet nu ejes af syv indehavende partnere, som alle har en lige stor ejerandel.

Flere nye medarbejdere er desuden trådt til, så den samlede stab pr. 1. marts 2017 er 20 personer – heraf 16 på fuld tid.

Nøgletal for Friday & Partners (mio. kroner) 2016 - 2015

Nettoomsætning: 15,1 - 6,3

Bruttoresultat: 12,7 - 5,0

Driftsresultat: 8,7 - 5,8