Forandringens vinde rusker i disse år godt og grundigt op i tidligere klare grænser for, hvad reklamebureauer, digitale bureauer, mediabureauer og PR-bureauer egentligt beskæftiger sig med.

Det mærker man også hos det det nordiske kommunikationsbureau Geelmuyden Kiese (GK), hvor et nyt forretningsområde har banet vej for et udsædvanligt tæt samarbejde med en ny eSport-liga.

Kimen til samarbejdet om eSportligaen, som den nye eSport-liga hedder, blev lagt i foråret, da GK blev hyret af Danmarks eSport-forbund, eSport Danmark, til at løse en klassisk public affairs-opgave: at få anerkendt eSport som sportsgren under Danmarks Idrætsforbund (DIF).

Det er eSport ikke i dag, hvilket gør det svært for eSporten at søge offentlige midler til for eksempel træner- og dommeruddannelser. Opgaven voksede dog hurtigt til langt mere end en Public Affairs-indsats.

En helt ny liga

Efter kort tid kom arbejdet med udviklingen af en national eSport-liga til, og i dag er samarbejdet mellem GK og eSportligaen reelt et partnerskab, hvor GK er inde og rådgive om alt fra forretningsudvikling og sponsorjagt til intern kommunikation, PR, politisk rådgivning i forhold til samarbejdspartnere og udvikling af ligaens grafiske logo og identitet.

- Sammen med forbundet fandt vi ret hurtigt ud af, at en central del af arbejdet frem mod DIF-anerkendelse var en national liga, hvor helt almindelige eSport-udøvere kunne konkurrere med og mod hinanden. Der var kort sagt behov for at illustrere bredden og dybden i eSporten,  siger Benny Damsgaard, der er direktør for Public Affairs hos GK.

Den nye liga så lyset den 1. september og er i dag et samarbejde mellem eSport Danmark og en række af de allerstørste idrætsorganisationer herhjemme (Dansk Firmaidrætsforbund, Ungdomsringen og DGI).

Et samarbejde som sikrer, at to mio. danskere nu har mulighed for at konkurrere i eSportligaen.

GK bag logo og identitet

En af de største opgaver i forbindelse med arbejdet med ligaen har været udviklingen af ligaens grafiske identitet.

- Det er utrolig spændende at være med til at skabe et brand fra bunden. Alle kompetencer kommer i spil. I Geelmuyden Kiese arbejder vores kreative altid med udgangspunkt i det samfund, vi lever i, siger Chaga Signe Bruun, kreativ direktør hos GK, om det kreative arbejde.

- Et princip, der er ekstra relevant i forhold til den rolle, computerspil spiller for mange i dag. Det handler nemlig ikke kun om at udvikle en identitet og en kampagne. Det handler i højere grad om at få ændret opfattelsen af og fordommene om computerspil hos voksne, fortsætter hun.

For eSportligaen har det været en stor hjælp at have GK med om bord.

eSporten er stadig præget af stor entreprenørånd, hvor det somme tider kan halte lidt med eksekveringen.

- Uden GK’s hjælp og mange forskellige kompetencer, havde vi aldrig fået forbundets store drøm om en national eSport-liga op at køre. Vi er klassiske entreprenører, med masser af ideer og drive. GK har sikret, at vi undervejs også har fået noget konkret udover rampen til vores samarbejdspartnere og sponsorer, siger den ansvarlige for eSport-ligaen, Jens Christian Ringdal.