Det er gået stærkt hos 1508, siden bureauet i 2016 ansatte Thomas Busk som ny CEO. En flot anden plads i MyImage analysen cementerede, hvad man godt vidste internt, at der var gang i hjulene og projekterne havde samtidig skiftet karakter, fordi efterspørgslen for digitale transformationsprojekter og digital forretningsudvikling.

– Nu fokuserer vi 1508 forretningen yderligere, og al kraft sættes ind på at blive markedsledende inden for digital innovation og forretningsudvikling samt experience design, siger Thomas Busk, der ud over CEO-rollen og er partner i 1508.

Kunder som Ikano Bank International, G4S, ATP, PFA, og Nordea koncernen har valgt at accelerere deres digitale innovationsindsats sammen med 1508, og det er et tydeligt bevis på værdien i 1508’s nye retning, mener han.  

Ikke nemt at udskille CMS-delen af bureauet

Men samtidig sker der noget rent strukturelt i bureauet. 1508’s CMS- og backend-kunder er sammen med seks medarbejdere overgået til søsterselskabet Headnet, hvor Morten Brandt som ny CEO skal drive den del af forretningen videre. 1508 bliver majoritetsejer i selskabet. 

Vi har arbejdet målrettet på at formulere en ny strategi, som entydigt fokuserer på den forretningskritiske del af vores kunders digitale udfordringer ved at skabe innovative løsninger, vedvarende digital transformation og attraktive kundeoplevelser, siger Thomas Busk.

– Det har ikke været nemt at udskille CMS-delen af 1508, for den har altid været en del af rygraden i virksomheden, men skal vi lykkes med vores vision om at blive markedsledende inden for rådgivning om digital transformation og forretningsudvikling, kan det ikke gøres halvt.

– Vi sætter derfor alt ind på at realisere vores vision ved at strømline organisationen, tune vores nye kundeløfte og forventer en tredobling af forretningen inden 2020, når den nye strategi er fuldt ud implementeret.

Kundernes digitale muskler skal styrkes hurtigt

Mikkel Jespersen, co-founder, partner og CCO, uddyber:

– De fleste virksomheder leder efter nye veje til at udkomme med digitale produkter – og langt hurtigere, end de har kunne levere hidtil. Vi har brugt et par år på at raffinere en tilgang, som vi kalder Proof-by-Design, hvor vi gennem dybe kundeindsigter, hurtig konceptudvikling og prototyping kan styrke virksomhedernes digitale muskler og derved accelerere udviklingen.

 – Jeg har været med siden begyndelsen, og vi har aldrig oplevet et lignende momentum. Vores dybe tekniske forståelse forankret i service design og forretningsudvikling, gør os interessante både for direkte kunder, men også for store strategiske samarbejdspartnere, som fx Netcompany.

– Vi har en fleksibilitet i vores arbejdsmetodik, der gør os attraktive som partnere, for vi kan medvirke til at accelerere store projekter ved fx at teste flere prototyper undervejs i et forløb, uden at en hovedleverance forsinkes, mener Mikkel Jespersen.

Er der et helikopter-perspektiv gemt et sted?

– Ja. Vores kunder efterspørger i stigende grad en navigatør, som kan guide dem gennem de krav, den øgede digitalisering stiller til alle virksomheders omstillingsparathed. Det er ofte, at vi møder virksomheder, der har afsat et større budget til digital transformation, uden at have præciseret det yderligere.

– Her er det vores rolle at analysere deres forretning og eksisterende processer for at afdække, hvor der vil være størst effekt ved en digitaliseringsproces. Det er i stigende grad den digitale forretningsudvikling, der bliver kernen i vores virksomhed, hvilket flugter fuldstændig med kundernes efterspørgsel, slutter Thomas Busk.