Op mod påskeferiens start stod medierne nærmest i kø for at fortælle om en såkaldt ”kedsomhedsknap”, som Nationalmuseet ville lancere for at få flere børnefamilier til at besøge museet.

Meningerne om initiativet var ikke overraskende delte, men i dag kan museet – og content-bureauet MUST, der står bag strategien - konstatere, at ideen virkede, som den skulle.

Nationalmuseet oplevede således en stigning af besøgende på 40 procent i påsken, sammenlignet med påskeugen sidste år. Dertil kommer, at salget af årskort til museet er vokset med over 500 procent.

Og kedsomhedsknappen er bare første skridt på vejen i udviklingen af en stribe aktiviteter, der alle har til formål at åbne museet op for børn.

- Vi lancerer et omfattende børneprogram for at ruske op i forestillingen om, hvad et museum er, og give børnene adgang til Nationalmuseets og historiens hemmeligheder og magiske universer, siger museumschef Anni Mogensen.

Talende malerier

MUST har udviklet strategi, koncept og en række film for Nationalmuseet, der ikke blot skal gøre museet til et sted som børnene plager om at besøge - men som også skal åbne børnenes øjne for det, der er kernen i museet: Samlingerne. 

Konceptet er at give al magt til børnene og at sætte børnene før de voksne i en række initiativer som overskrider de vante grænser for et kulturhistorisk museum.

Fx kan børnene ved at trykke på kedsomhedsknappen opleve, at statuer bliver levende, mumier rører på sig, hemmelige kister åbner sig, eller malerierne giver sig til at tale. Og måske dukker nogle af historiens store eventyrere op og fortæller om deres oplevelser.

- Med kedsomhedsknappen vil børn fremover opleve, at de bliver en del af historien, og at vores fælles kulturarv ikke bare er noget de passivt skal forholde sig til igennem en montre, fortæller Michael Jeppesen, der er direktør i MUST.

Al magt til børnene

Udgangspunktet for konceptet og strategien var, at det ikke blot måtte være et add-on i form af en ny legeplads eller et andet trækplaster, som reelt ikke har noget med selve museet at gøre. 

Der skulle være tale om en reel ”foryngelse” af museet og dets tilbud, i børnehøjde og på børnenes præmisser. Og sådan bliver det også fremover, hvor konceptet skal foldes yderligere ud:

- Børnene kommer til at sætte et tydeligt aftryk på, hvad der skal blive på museet og hvad der skal ud af programmet, siger Michael Jeppesen og tilføjer:

- Børnene får det sidste ord i en række tests der løbende afvikles, så det aldrig mere bliver en flok bedrevidende voksne, der kommer til at sidde og gætte på, hvad børn kan lide. På Nationalmuseet får børnene magten for real.

Nationalmuseets store børnesatsning får støtte fra Nordea-fonden på fem mio. kroner, og hvis du ikke allerede har set kedsomhedsknappen i aktion – så se med på de to videoer herunder.

Prøv Kedsomhedsknappen

En 3000 år gammel prut