Creative Circle Awards fylder 10 år og benytter lejligheden til at præsentere en ny hjemmeside – og til igen i år at justere på kategorierne.

Ikke fordi der nødvendigvis skal ændres på noget – bare for at ændre – men fordi faglige awards til hver en tid skal afspejle den branche, de hylder. Og så handler det om at sikre, at fremragende arbejde ikke falder ned mellem to stole.

- Når vi ser niveauet i eksempelvis Cannes, så tror vi, der er en del spændende arbejder, der bliver forbigået i Danmark, alene fordi der ikke er den rette kategori eller de rette bedømmelseskriterier til stede. Det er ambitionen, at de nye justeringer kan dæmme op for det, siger David Asmussen, der er næstformand i Creative Circle og juryansvarlig for Advertising-kategorierne, og tilføjer:

- Fremragende arbejde skal identificeres, vurderes og hyldes. Og det har vi lagt os i selen for at fortsætte med.

Nye og ændrede kategorier

Mest iøjnefaldende blandt ændringerne i år er genindførelsen af kategorien Self-promotion, der på tværs af de fire hovedkategorier hylder arbejder, skabt af bureauet og for bureauet eller fx for et mærke ejet af bureauet.

Og så er der justeret lidt ved Advertising og Design.

I Advertising er der dukket en ny kategori op: Social Media Singles, der skal sikre at enkeltarbejder, som man ser mange af på de sociale medier, ikke skal slås med de store Social- og Content-kampagner, der er i stærk vækst.

Dertil kommer, at Film-kategorierne er udvidet, så juryen skal forholde sig til hvilke medier, filmene er afviklet på. Derfor introduceres to nye underkategorier: Film/Shareable Content og Film/Branded Content.

Og endelig deles Outdoor op i to underkategorier: Outdoor og Outdoor Special Built.

I Design udvides Rebrand Identity til to kategorier: Rebrand/Corporate Identity og Rebrand/Small Business Identity, og endelig er der justeret en smule ved Craft, idet den hidtidige kategori Motion Graphics er blevet til to kategorier: Animation og Visual Effects.

De mest vindende kreative

To af hovedkategorierne fortsætter imidlertid uden de store justeringer: Digital og Direct.

Om Digital siger David Asmussen:

- Sidste år blev de digitale kategorier møjsommeligt gennemgået, beskrivelser blev rettet til og flere nye kategorier blev tilføjet. De mange tilpasninger blev modtaget godt af både jury og indsendere, og vi så, at vindere og nominerede sidste år var ægte, digitale projekter. Vi har derfor valgt at fortsætte i samme spor i år – de digitale kategorier er uændrede, med enkelte undtagelse hvor beskrivelserne er rettet til.

Tilsvarende har de relativt nye Direct-kategorier fungeret rigtigt godt, og juryen har være været tilfreds med de indsendte arbejder og kategorierne. Derfor er intet nyt også godt nyt, så de fire underkategorier Loyalty, Acquisition, Cross Channel og Data Driven er uændrede.

Og hvor ser CCA sig selv i det samlede billede af de mange, mange priser, der findes?

- Creative Circle ser sig ikke som en konkurrent, men mere som en pendant til de eksisterende konkurrencer. Og det gør vi, fordi CCA bedømmer ud fra andre præmisser, nemlig originalitet og innovation, på linje med Cannes Lions og D&AD, siger David Asmussen og tilføjer:

- Og så er CCA den eneste pris, hvor juryen alene er sammensat ud fra meritter og dermed af de mest prisvindende danske kreative.

Du kan læse meget mere på Creative Circles nye hjemmeside, som de to bestyrelsesmedlemmer Marcus Fuchs fra Trouble og Romeo Vidner fra Re-public har kastet hjerteblod efter.

Og så er der et par datoer til kalenderen her:

- CCA18 deadline: 15. februar
- CCA18 jurydag: 6. april
- CCA18 fest: 25. maj.