Sammen med den amerikanske reklame-legende Stan Rapp lancerede danske Sebastian Jespersen, stifter og adm. direktør i det digitale bureau Vertic, i 2015 begreberne Entangled Marketing og Share of Life.

Et paradigmeskift, kaldte de to det dengang - og det skal man jo ellers være varsom med - men i dag tyder noget på, at de to herrer så rigtigt for tre år siden:

For ikke nok med, at det anerkendte amerikanske forsknings- og analysehus Forrester i en ny rapport om Amazon har taget begrebet Share of Life til sig. Tankerne og filosofien bag har også just sikret Vertic en ikke ubetydelig opgave:

- Vi skal hjælpe Mars Inc. med en digital transformation af hele koncernen. Målet er at implementere Share of Life-tankegangen som et design thinking-værktøj, der kan hjælpe de forskellige brands med i højere grad at blive en del af forbrugernes liv og hverdag, siger Sebastian Jespersen.

Og opgaven omfatter vel at mærke alle den over 100 år gamle koncerns brands, der spænder fra fødevare-produkter som Uncle Ben’s, Dolmío og Miracoli, over slik-mærker som Twix, M&M’s, Snickers og Bounty og til dyrefoder-brands som Whiskas, Pedigree og Royal Canin.

Brands bliver en del af livet

Årsagen til, at Mars Inc. har etableret det nye samarbejde med Vertic, skal findes i en erkendelse af, at den traditionelle kommercielle kommunikation er under forandring, lyder det fra Sebastian Jespersen:

- Forbrugerne bliver mindre og mindre modtagelige for klassisk envejs- og massekommunikation. Ikke mindst på FMCG-området. Derfor ønsker koncernen nu at ændre sin relation til forbrugerne fra at være et produkt, de ”bare” køber i supermarkedet til at være en større del af deres liv.

Men er disse mange brands ikke allerede i stor stil en del af forbrugernes hverdag?

- Bestemt. Vi køber jo produkterne. Men målet her er at skabe en relation, der stikker dybere – deraf begrebet Share of Life. Det handler om, at vi skal have lyst til at leve med disse brands, fordi de giver os noget, der er meningsfuldt, siger Sebastian Jespersen, der nævner Amazon, Google og Apple som brands, der er i fuld gang med at tage en overbevisende Share of Life.

Amazon ejer forbrugerne

- Tag Google, som jo med Chrome, Maps, Gmail, Play, YouTube, Drive, osv tilbyder produkter, der gør brandet i stand til at placere sig som en del af stort set alle forbrugernes vågne timer. Eller Amazon, der – som også Forrester netop har peget på i en ny rapport – stort set ”ejer” forbrugerne. Fra dagligvarehandel til content, streaming, logistik og jobtilbud. Og de er slet ikke færdige. Som Forrester skriver, så vil Amazon ”cocoon the customer of the future”.

Men Mars Inc. er jo en anden type virksomhed end Google og Amazon?

- Det er klart. Men det betyder ikke, at man ikke kan arbejde inden for det samme mindset, sætte barren højere i forhold til, hvad der er muligt. Hvem siger, at M&M’s ikke kan være en del af hverdagen inden for underholdning? Eller at Uncle Ben’s ikke kan være en større del af familiens aktiviteter inden for madlavning og ikke bare en portion ris til aftensmaden?

Vækst hele vejen rundt

At det omfattende projekt for Mars Inc. kommer til at fylde en del hos Vertic i den kommende tid, siger formentlig sig selv, men et kig på det nyligt aflagte regnskab for 2017 afslører, at det også sidste år gik i den rigtige retning for det danske bureau.

Tallene fortæller om en nettoomsætning, der voksede fra 82 mio. kroner til 108 mio. og et resultat før finansielle poster på 2,7 mio. kroner mod et minus på ni mio. i 2016.

- Vores omsætning voksede med 32 procent i 2017 sammenlignet med året før, og det er bestemt tilfredsstillende, men vi har klart en forventning om, at indeværende år bliver endnu bedre, siger Sebastian Jespersen og tilføjer:

- Vi leverer på strategisk niveau til flere og flere Fortune 500-virksomheder, og vi er kommet ud af Q1 med ordrebog som svarer til 65 procent af sidste års omsætning. Så det ser fornuftigt ud.

Læs mere om Share of Life.