Det er fortsat fuld fart på det digitale bureau Novicell, der har hovedkvarter i Aarhus.

Novicell har tidligere åbnet kontorer i Barcelona, Madrid og London, og nu er bureauet klar til at åbne sin fjerde afdeling i en europæisk storby på blot to et halvt år.

Denne gang ekspanderes der hverken mod syd eller vest, men derimod mod nord, da det nye kontor åbnes i Oslo.

Dermed kommer Novicell ikke alene tættere på en række af norske kunder, bureauet får også foden inden for på et marked i vækst. 

Ifølge Per Kirchner, adm. direktør i Novicell, er den norske udvidelse dog også i høj grad i resultat af, at man fik mulighed for at tilknytte de rette profiler på det rette tidspunkt.

- Vi har haft lejlighed til at rulle vores forretningsmodel ud på flere europæiske markeder den seneste tid, og derfor er vi også er trygge ved, at det koncept, vi går i markedet med, fungerer, siger han.

- For os er det vigtigere, hvem vi udvider med, end hvor vi udvider. Derfor har vores fokus også først og fremmest været på at finde de rigtige profiler i det norske it- og webmiljø. Og da det endelig lykkedes, var det bare at trykke på knappe og sætte apparatet i gang, fortsætter Per Kirchner.

Håb om flere ansatte

Det bliver de to erfarne digitale konsulenter, Lars Skybakmoen og Thomas Gabriel Andersen, der skal sikre fundamentet for den succes, som Novicell ønsker at skabe i Norge.

Og hvis udvidelsen går, som Per Kirchner håber, så kommer der hurtigt flere medarbejdere til på Oslo-kontoret.

- Vi har ikke noget mål om, at vi skal være 10 eller 20 medarbejdere i Norge om et eller to år. Vi følger et princip om, at vi kun ansætter, når vi har opgaverne til det.

- Oslo-kontoret går fra starten i markedet med hele det danske kompetenceapparat i ryggen, men i alle lande er det strategien, at vi skal opbygge nationale afdelinger inden for både design- og webudvikling samt digital strategi og markedsføring, siger Per Kirchner. 

Norsk marked er modent

Ifølge Lars Skybakmoen, der er ansat som leder af Novicell i Oslo, kommer Novicell med sit målrettede fokus på at skabe forretning online til at stå stærkt på det norske marked.

- Samtidig med, at det norske erhvervsliv er i stærk vækst, er onlinemarkedet i Norge blevet mere modent. Virksomhederne har fået et stærkere fokus på, at de først og fremmest skal tjene penge på deres digitale indsatser, og det stiller et konsulenthus som Novicell med et stramt forretningsperspektiv i en gunstig situation, siger Lars Skybakmoen.

Udvidelsen i Norge sker i forlængelse af, at Novicell i marts hyrede Toke Lund som international ecommerce-direktør. Han skal netop være med til at sikre synergierne på tværs af lande i forhold til Novicells produktkoncepter, salg og markedsføring.

Med udvidelsen i Norge beskæftiger Novicell 215 medarbejdere i fire lande.