To danske cases på shortlisten – eller mere fornemt: Official Selection 2018 – understreger, at det ikke var en enlig svale, da MediaCom og GroupM sidste år vandt I-COM Data Creativity Award for SAS.

Parterne vandt sidste år som de første i Norden den prestigefulde pris, og nu er MediaCom og GroupM i spil til prisen igen: Denne gang for arbejder for henholdsvis Skoringen og Radisson – sidstnævnte i samarbejde med et af verdens førende universiteter, MIT.

Radisson-casen er nomineret i kategorien Attribution og Skoringen i kategorien Programmatic – den samme kategori, som SAS-casen vandt sidste år.

Bag prisen, der regnes for at være den fineste af slagsen i krydsfeltet datahåndtering og kreativitet, står næsten 100 koncerner og sammenslutninger, bl.a. Unilever, Google, Intel og Twitter, forenet i Global Forum for Marketing Data & Measurement.

Samarbejde med MIT

I-COM Data Creativity Award uddeles i år for sjette gang og juryen har udvalgt 20 cases til Official Selection 2018 fra USA, UK, Indien, Frankrig, Kina, Argentina og altså Danmark.

Og det er to spændende cases, der repræsenterer Danmark i feltet:

Radisson-casen, Algorithmic Attribution, der er skabt i samarbejde med MIT Sloan, business-delen af Massachusetts Institute of Technology, som den ene – og Skoringen, der i efteråret vandt Mediastrategiprisen ved Rambukken, som den anden.

MIT-projektet for Radisson er blevet til en attribuerings-model, som MediaCom og GroupM nu bruger sammen med andre kunder, og Morten Kristensen, adm. direktør i MediaCom, siger om bureauets mål med at gå ind i projektet:

- En af de største udfordringer og farer i en tid, hvor alt er programmatic, er, at det kreative bliver reduceret til taktisk kommunikation og laveste fællesnævner. Vi gik ind i projektet for at blive endnu bedre til at dokumentere den effekt, der bliver tilskrevet i hver enkelt fase i forbrugerrejsen, fx reklamefilmen, og ikke kun det sidste klik, inden man fx bestiller en prøvetur eller tjekker ud af en webshop.

Skoringens ryk

Skoringen, der primært bistås af MediaCom Aarhus, er nomineret i programmatic, og at stå på scenen i I-COM understreger kædens bemærkelsesværdige ryk.

Parterne vandt i efteråret Mediastrategiprisen ved Rambukken – denne gang er vægten lagt på machine learning og håndsyede algoritmer.

Og det er værd at bemærke, at casen med titlen Walk the talk in the programmatic field – tailor made algorithms that grow business kommer fra en kæde, der blot for få år siden brugte 70 procent af sit budget på offline markedsføring.

Hver af de 20 cases skal præsenteres på scenen for I-COM, der afholdes i San Sebastian, Spanien, over fire dage, fra på mandag, den 9. april.

De to danske cases præsenteres af Emil Høgsted Lauritsen, der er Digital Developer hos GroupM, og du kan læse meget mere om I-COM og Global Forum for Marketing Data & Measurement her.