Hvad betyder uddannelse og efteruddannelse for bureauerne, og hvad gør de egentlig selv ved det?

Det har Markedsføring i de senere uger spurgt et udpluk af landets kendte bureauer om i en miniserie, hvor hidtil &Co, Robert/Boisen & Like-minded og Konstellation & Republica har bidraget - men denne gang har vi været på besøg på et lidt anderledes bureau: Montdor.

Bureauet har – og allerede her skiller man sig lidt ud - fem tømrere blandt sine i alt 45 medarbejdere og er i øvrigt født ud af activation-disciplinen for godt 10 år siden.

I dag dyrkes evnen til at tænke den gode historie og oplevelse ind i en verden, hvor det fysiske og digitale smelter sammen, og gennem de senere år har mange nye kunder hentet bureauets øvrige ydelser ind tidligere i salgstragten.

Men når det gælder holdningen til uddannelse og efteruddannelse, så adskiller Montdor sig nu ikke fra hverken Robert/Boisen, &Co eller Konstellation & Republica: Det er efterspurgt. Ikke mindst den nyoprettede Tekstlinjen fylder et hul, lyder det fra bureauet.

Andrew sagde, jeg var planner

Paul Hertz er Strategic Director af titel - og akademiker. Om sin egen uddannelse fortæller han:

- Jeg læste litteraturhistorie et år på Aarhus Universitet for så at skifte til medievidenskab. Det gav mig mulighed for at kombinere tekstanalysen med tv, radio og reklame. Undervejs kom jeg i praktik på Ogilvy & Mather i London. Andrew Smart (partner og Creative Director hos Mensch, red.) hørte på mig og konstaterede, at jeg var planner. Det var i al fald den vej, jeg burde gå.

Siden kom Paul Hertz til JWT og under en seniorplanners vinger:

- Og siden til TBWA – med samme seniorplanner som mentor. Samtidig var TBWA et godt netværk – de kørte interne kurser på internationalt plan, og de havde mennesker ansat til at sikre, at folk på de lokale kontorer blev dygtigere. Desuden nød jeg godt af det planner-netværk, der eksisterede i København tidligere.

Og om kort tid starter en af hans kollegaer, Josefine Pedersen, konceptudvikler på Montdor gennem snart tre år, på den nye Tekstlinjen.

Ord glemmes for let

- Jeg tog i sin tid en test på ug.dk. Den pegede på Grafisk designer – på enten DMJX eller Skolen for Visuel Kommunikation i Haderslev. Jeg forberedte mig på højskole, inden turen gik til Visuel Kommunikation i tre år, fortæller Josefine Pedersen.

Hvorfor lige Tekstlinjen?

- Jeg har lært de grafiske redskaber, men jeg kan med min erfaring se behovet for tekstkompetencer. Det er umuligt at undgå. Det går ikke at tro, at man kan tegne først og putte tekst på bagefter. Det hele skal med i overvejelserne.

Josefine Pedersen uddyber:

- Generelt elsker jeg at lære og suge til mig. Intet er federe end at gå hjem klogere. Jeg har været opsøgende på specifik tekst. De seneste to år har jeg kigget efter en uddannelse på feltet.

Paul Hertz tilføjer:

- Alle producerer mere og mere tekst, og der er færre, der er gode til det. Vi fokuserer på skærmen ”fra mobil til 50”, men glemmer for let, at der er ord med i spillet.

Ny energi og øget forståelse

Montdor har i forvejen to studerende på Reklamelinjen, der er Tekstlinjens søster – og det har gjort valget endnu lettere:

- Vi kan se, hvor meget de får med hjem fra Reklamelinjen – både værktøjer og større forståelse. Vi har en projektkoordinator, der nu deltager i Young Creatives. Det er udtryk for en ny energi og ny indstilling, siger Paul Hertz.

Han peger på, at branchen med fordel kan få løftet sit tekst-niveau. På bureau-plan ser han det som en nødvendighed løbende at få fyldt kompetencer på – og så er der det personlige plan:

- Min ordbegejstring stikker dybt. Og det piner mig, at feltet nyder så lidt opmærksomhed. Det piner mig også, at jeg ikke selv skal afsted på Tekstlinjen – det er en stærk stak gæstelærere, der er stillet frem.