To af verdens førende digitale bureauer, Publicis-ejede DigitasLBi og SapientRazorfish, styrker nu deres tilstedeværelse i Norden.

Det sker helt præcist ved, at SapientRazorfish åbner kontor i Danmark. De flytter ind hos søsterselskabet, der holder til på Vermundsgade i København.

Begge bureaubrands fortsætter, hvilket skal give kunderne adgang til bureauernes samlede kompetencer, lyder det fra Marcus Hasselblad, der bliver adm. direktør for SapientRazorfish og DigitasLBi på nordisk niveau.

- Ved at arbejde tættere sammen kan vi tilbyde vores kunder et enestående service-udbud med et bredere team af specialister både lokalt og internationalt, siger han.

- Vi har set det fungere i praksis på en række projekter gennem det seneste år, og har fået meget positiv feedback fra både kunder og teams. Det har bekræftet os i, at et tættere samarbejde er den rigtige løsning for såvel vores kunder som vores medarbejdere, fortsætter han.

Blandt de kunder, som allerede bliver serviceret af teams med personer fra begge bureauer, er Grundfos og Nilfisk i Danmark.

Farvel til Sherain

Udpegelsen af Marcus Hasselblad til adm. direktør for den nye nordiske organisation er samtidig ensbetydende med et farvel til den højest placerede kvindelige danske leder i det nordiske bureaulandskab, Bettina Sherain, der hidtil har været CEO for DigitasLBi Nordics.

- Siden LBi købte Triple Copenhagen i 2010 har vi været på en fantastisk rejse – i Norden, og internationalt som del af LBi-familien, og nu i Publicis Groupe, siger hun.

- Et fokus har altid været at definere og tilbyde det mest relevante service offer, som matcher kundernes nuværende og fremtidige udfordringer i en digital virkelighed. At kombinere kompetencerne i DigitasLBi og SapientRazorfish er det naturlige næste skridt i dette. Men samtidig er det naturlige næste skridt for mig personligt at afslutte min del af rejsen her, og starte en ny, fortsætter hun.

Hvad skal du så?

- Nu tager jeg den lige med ro i en periode og tænker mig godt om. Jeg har ikke noget på hånden lige nu, så jeg har truffet denne beslutning uden at have en faldskærm, siger hun.

Hvorfor nu?

- Jeg har de senere år arbejdet meget med at få den nordiske integration af DigitasLBi på plads, hvilket har krævet mange kræfter og meget tid. Med den nye integration – som jeg støtter helhjertet og har støttet op om i årevis – kunne jeg se frem til endnu mere nordisk integrationsarbejde. Og så kunne jeg godt se, at det var på tide at prøve noget nyt.

Hvad kunne det være?

- Jeg har jo arbejdet med det, der i dag kaldes for digital transformation, siden mine dage hos Triple og før det hos Framfab, og det er stadig det, jeg brænder for at arbejde med, så mon ikke det bliver i den digitale, strategiske del del af erhvervslivet? Men det er alt for tidligt at sige noget om på dette tidspunkt, slutter hun.

Ny dansk direktør

I Danmark vil begge bureaubrands – der i øvrigt for nylig blev udnævnt til ”leaders” i analysehuset Gartners ”Magic Quadrant for Global Digital Agencies 2017” – blive ledet af Mari-Ann Herloff Mortensen, der tiltrådte som adm. direktør i DigitasLBi Danmark i fjor.  

- Dette set-up er præcis, hvad vores kunder har efterspurgt for at komme i mål med deres digitale ambitioner. De har behov for både lokal tilstedeværelse, international rækkevidde og skalérbarhed, samt adgang til en bred vifte af digitale specialistkompetencer – bredere end noget nordisk bureau i dag kan tilbyde, siger hun.

- Ved at kombinere vores styrker, tager vi et stort skridt i retning af at møde disse behov. Jeg glæder mig naturligvis meget til at stå i spidsen for et så stærk en konstellation, slutter hun.

I kølvandet på de to digitale Publicis-bureauers ændrede tilstedeværelse i Norden, kan de nu tilbyde kunderne flere end 200 digitale eksperter, og international skalérbarhed med mere end 18.000 internationale kolleger.