Hvad gør man, hvis man potentielt er en kæmpe, men i de seneste år har ageret som en … Dwarf?

Svaret er enkelt: Manden bag det 17 år gamle digitale bureau, Peter Grønne, iførte sig tænkehatten, og headhuntede Thomas Sofienberg fra DIS/PLAY. Og den nye chef har markante holdninger, trods kun tre måneder som CEO.

– Vi har heldigvis et kolossalt potentiale, men det skal jo forløses. De færreste bureauer er i stand til at leve af rene tech-kompetencer. Med mindre de er ekstremt specialiserede, siger Thomas Sofienberg, der finder full service tankegangen langt mere attraktiv end specialiseringen.

Hvorfor?

– Hvis man alene fokuserer på fx teknologi, er der en risiko for, at indefra-og-ud-tankegangen dominerer. Man risikerer jo at betragte sig selv som tech-eksperten par excellence, og det bliver et mål i sig selv.

Lars Berntsen, der startede hos Dwarf for en måned siden og kommer fra reklamebureauet Konstellation-Republica, er nu ny COO hos Dwarf, og han supplerer:

– Uanset hvor dygtig man er til et speciale, risikerer man tunnelsyn. Vi skal omstille os, så vi kigger på os selv udefra. Hvad ønsker kunderne? Og de ønsker sjældent kun én del af værktøjskassen. Med mindre det drejer sig om at presse prisen.

Nørder & kreative strateger fremadrettet

Og et eksternt prispres har i flere år været problemet for Dwarf, der har leveret regnskaber lige omkring eller under nul.

– Vi skal tjene penge, og det vil først ske, når vi udover at være dygtige nørder også leverer strategi og kreativitet og på længere sigt høster frugterne af endnu en teknologi, nemlig marketing automation, der dybest set burde hedde marketing optimization, fortsætter Thomas Sofienberg.

Hverken CEO’en eller hans nye sidekick er bange for at kalde Dwarf for nørder. Det er jo et hus med ingeniører ansat til at taste på de tunge opgaver.

– Hvis man er for teknologifokuseret, risikerer man at bruge for mange timer på at skabe produkter. Man glemmer hele processen. Selv om vort mantra er, at vi ikke vil producere tjenester eller kommunikation for kunderne, vi ikke selv ville købe, kan mantraet ende som en hindring for udvikling, tilføjer Lars Berntsen.

– Ingen rådgivere er bedre, end det de udkommer med. Altså: Execution is King, uden at det skal misforstås i retning af, at vi vil gå på kompromis med tech-kvaliteten. Vi skal bare have bredere leverancer. Vi dør, hvis er for smalle.

– Kunderne efterspørger nemlig præcis det, de bredere løsninger. Når teknik understøtter strategien, der er båret af forretningsperspektivet for kunderne, altså eksekveringen med fokus på ROI, er vi på rette vej.

Kun få magter at levere på løfterne

Vil enhver rådgiver ikke hævde, at de er i stand til at kombinere strategi, kreativitet med teknologi?

– Det er muligt, men leverer de også på løfterne? Efter min mening er det kun få bureauer, der magter det. Og vi har et meget stærkt udgangspunkt her hos Dwarf. Det er lettere at udvikle sig fra en teknologisk spidskompetence og inddrage strategi og kreativitet, end det er at gå fra kreativitet og strategi og forsøge at bygge teknologisk ekspertise ind i leverancerne, siger Thomas Sofienberg.

Kig et par år frem, og hvordan ser du så Dwarf?

– Vi er i dag 40 ansatte, og vi er vokset med 25-procent. Vi har kreative ansat, og vi er allerede på vej med ansættelsen af vores nye kreative direktør, Robin Nowicki. Vi har strateger, der ikke alene forstår teknologien, men også hvor forretningen er for os og kunderne.

– Vi har skabt en kultur, hvor der ikke findes et A- og et B-hold, men at vi alle har ansvar for, at vi udkommer med de rigtige løsninger, der er funderet i kundens forretning. Vi er i en Peoples Business, så vi griner og vi græder sammen. Og gør os ALTID umage.

– Vi har ikke stjerner og vandbærere. Eksempelvis udbetaler vi en bonus til alle medarbejdere på 25 procent af overskuddet – det er Peter Grønnes opfindelse, ikke min. Det styrker den kollektive moral, og eliminerer troen på, at den ene kalif leverer bedre end den anden.

– Den kultur er foldet rundt om langt bredere leverancer, altså et stærkt teknologisk fundament og sublim kreativitet, der samlet set styrker kundernes forretning. Det er visionen, og vi er der om senest et par år. Det er nemlig her, Dwarfs forretning skal findes, slutter Thomas Sofienberg.