Vi har hørt det før: Bureaubranchen er ”indspist”, alle ligner hinanden, bor de samme steder, er gift med hinanden og holder ferie de samme steder.

Men passer det? Ja, hvis man skal tro den præsentation, som Sune Bang fra Kommunikationsbureauet København under stor jubel leverede som konferencier fredag aften ved Creative Circle Award 2017, så er der noget om snakken.

Som ”indpakning” til årets prisuddeling havde Sune Bang taget udgangspunkt i CCA-jurymedlemmerne og stillet dem et par spørgsmål om deres private sfære: Hvordan kommer du på arbejde? Hvor bor du? Hvor mødte du din kæreste/ægtefælle? Og Hvor tager du hen på ferie?

Og til stor moro for de tilstedeværende branchefolk, viste det sig med få undtagelser, at svarene var stort set identiske.

En enkelt segway…

Det viste sig således, at reklamefolk cykler på arbejde, bor i København/på Østerbro, har mødt partneren via arbejde og ferierer i London og New York.

Med enkelte undtagelser: En enkelt bevæger sig på arbejde på segway, en bor i Espergærde, en har mødt partneren på café – og en holder ferie i Thy.

Hvor kommer ideen med at drille branchen fra?

- Det er jo en fagpris. En aften hvor vi har fokus på os selv og fokus på det, vi beskæftiger os med og det, vi er dygtige til. Ideen udviklede vi på bureauet, og så har den selvfølgelig løbende taget form, siger Sune Bang og tilføjer:

- Pointen var – med et glimt i øjet – at sætte fokus på den diskrepans, der ligger i, at de mennesker, der skal udvikle kreative ideer og tænke ud af boksen, bor inden for et lille område, tager de samme steder hen og er gift med hinanden, siger Sune Bang og fortsætter:

- Det er selvfølgelig en generalisering, og alle ved at de fleste brancher er selv-refererende, men det er også en generalisering, der gerne må give stof til eftertanke. Det nytter ikke noget, at vi lever og bevæger os rundt i et reservat, når langt den største del af vores arbejde, skal nå folk, der har et helt andet liv.

Kendisser vs fagfolk

Creative Circle Award har tidligere benyttet sig af udefra kommende konferencierer, fx har Hella Joof, Anders Breinholt og Nicolai Lie Kaas været på scenen, men de seneste tre år har det været en af branchens egne.

Hvilket har den fordel, at de kender jargonen og kollegerne – og gør at man kan tillade sig mere, mener Sune Bang.

Men du har ikke været bange for at træde nogen over tæerne?

- Nej, overhovedet ikke. Det er jo en fest, og det skal være sjovt. Og jeg er jo selv en del af branchen, bor også i København, besøger London og kører på cykel – så jeg kan tillade mig det. Præcis ligesom jøder også kan tillade sig at fortælle vittigheder om jøder.

Positive reaktioner

Og reaktionerne har da også været positive hele vejen igennem, lyder meldingen fra Creative Circle-formand Dorte Nielsen.

- Budskabet gik rent ind. Det kræver mod, men det er også det, der gør det spændende og underholdende, siger hun og tilføjer, at Sune Bang som tidligere formand for Creative Circle har en rigtig god fornemmelse for hvad Creative Circle står for samtidig med, at han kender branchen rigtig godt indefra.

- Og han lykkedes meget fornemt med på en sjov og herligt selvironisk måde at få vores budskab igennem: At det er vigtigt at få inspiration udefra og at sørge for ikke at blive for indspiste, siger Dorte Nielsen og tilføjer med et smil:

- Så aftenens show var et wake up call. Fra nu af bliver det sjovt. Bare vent til vi alle mødes i Thy til sommer på Segways med naboens kone.