Engang var AdPeople en lysende stjerne på den danske bureauhimmel, og vel nok Danmarks eneste bureau med evner og vilje til at gøre sig gældende på den internationale scene.

Men nu er det slut, og AdPeople, der blev en del af verdens største bureaunetværk, WPP, da det blev købt ud af PeopleGroup i 2008, er en saga blot.

Går man ind på AdPeoples hjemmeside, mødes man således af en lakonisk besked om, at AdPeople Worldwide ”nu er Wunderman Production CPH”.

Samtidig forlyder det, at AdPeoples lokaler i Parken stort set står tomme, og tidligere udmeldinger om, at AdPeople ville fortsætte som selvstændigt bureau, så længe Dell – bureauets absolut største kunde – skulle serviceres, er nu blot tomme ord.

Det er jo trist

Navneskiftet og den reducerede medarbejderstyrke i det, der engang var AdPeople, er måske ikke så overraskende, da begge bureauer ejes af WPP, og AdPeople har – rent organisatorisk – længe været en del af Wunderman, men det er alligevel trist at skrive AdPeoples nekrolog.

Der har de seneste måneder været mange spekulationer i danske bureaukredse om grunden til AdPeoples endeligt, men som det bl.a. lyder fra kilder med indgående kendskab til bureauet, så blev de amerikanske ejeres ”urealistiske forventninger til resultat, resultat og resultat" i AdPeople en væsentlig hæmsko i dets bestræbelser på at hente nye kunder ind i butikken ved siden af Dell.

Det lykkedes faktisk med bl.a. Flügger, GN Store Nord og Saxo Bank – tre kunder, der kunne have dannet et solidt grundlag for et mellemstort dansk reklamebureau – men de nye kunder blev aldrig en reel gevinst, da der var blankt nej fra ”over there”, når bureauet bad om tilladelse til at hente de nødvendige kompetencer ind, der kunne løfte bureauopgaven på en for alle parter tilfredsstillende måde.

Resultatet blev ikke-iøjnefaldende arbejder, medarbejderflugt og skuffede kunder, der fandt nye græsgange.

Dell roser AdPeople

Hos Dell har Christian Riise, kommunikations- og marketingchef, arbejdet tæt sammen med AdPeople i mange år, og det er et samarbejde, han kun har ros til overs for.

- Det er jo lidt vemodigt, når man som dansker skal sige farvel til et dansk bureau, men det ligger jo lidt i tiden. Vi er selv lige fusioneret med EMC som et led i den globale konsolidering på it-markedet, medier fusioner dagligt, og det her er blot et eksempel på, at det også omfatter reklamebureau-branchen, siger han.

Han understreger, at samarbejdet herhjemme med AdPeople har været overordentligt tilfredsstillende og henviser til bl.a. en Rambuk-nominering i 2011 og flere andre kreative priser.

- Vi har været utrolig glade for samarbejdet med AdPeople, og ser nu frem til at videreføre det i regi af Wunderman, slutter Christian Riise.