Gennem 10 år har det danske branding-bureau Make stået bag stribevis af prisvindende, strategiske rebranding-projekter – og nu kan bureauet glæde sig over nye priser til samlingen.

Den internationale prisuddeling ”Rebrand 100 Global Awards” har således valgt at hædre to af bureauets seneste projekter – for henholdsvis MT Højgaard, en af Nordens førende entreprenørvirksomheder og Herning-virksomheden GLPS, der har specialiseret sig i avanceret beskyttelse mod lynnedslag på moderne vindmøller og komplekse bygninger.

Med de to seneste priser er de strategiske og kreative folk hos Make oppe på at have vundet ikke færre end 11 Rebrand-priser i alt.

Tidligere har bureauet således vundet for bl.a. Holmegaard-brandet, for relanceringen af Rosendahl-gruppens berømte Kay Bojesens træ-dyr, for Scandinavian Tobacco Group, for fashion-brandet Becksöndergaard og for ISS-gruppen.

Og de to nye priser vækker glæde hos både MT Højgaard og GLPS.

- Det er meget motiverende at få anerkendelse for det store arbejde, der er lagt i rebrandingen, med sådan en pris. Særlig nu, hvor rebrandingen for længst er blevet en del af hverdagen, siger Brand- og designchef Henrik Hommelgaard fra MT Højgaard.

En mere gennemtænkt platform

Om baggrunden for rebranding-processen siger han:

- Der sker hele tiden store ændringer i byggebranchen. Avanceret teknologi, digitale værktøjer og helt nye måder at samarbejde på er blevet naturlige dele af vores hverdag, og der kommer konstant ny viden til.

- Det har vi ønsket at afspejle i brandet, som kort fortalt er gået fra et todimensionelt til et tredimensionelt udtryk, der understøtter at MT Højgaard i dag bygger virtuelt, før vi bygger i virkeligheden.

Og Henrik Hommelgaard er ikke i tvivl om, at MT Højgaard i dag står på en mere professionel, gennemtænkt og strategisk brand-platform:

-  Det er vores oplevelse, at brandet i dag hjælper os med bedre at kunne identificere og formidle vores DNA og det, der adskiller os fra andre aktører i branchen. På den måde giver det mening helt ud i krogene af forretningen, siger han – og tilføjer om samarbejdet med Make:

- Sådan en brandøvelse er et langt og stort arbejde, og derfor er det vigtigt at grundstenene bliver lagt rigtigt fra starten. Det kræver et godt kreativt, strategisk bureau og en strategisk fokuseret kunde og langt hårdt arbejde.

- Derudover kræver det et samarbejde mellem bureau og virksomhed, som bygger på tillid, indsigt, villighed til at dele og på gensidig forståelse. Det har vi oplevet med Make, som har vist forståelse for vores verden og situation.

Fart og substans

Også hos GLPS har det nu prisbelønnede rebranding-arbejde gjort en betydelig forskel:

- Rebrandingen af GLPS har været og er stadig et afgørende element i vores iganvgværende transformation af virksomheden. Make skabte klarhed, et sprog og en argumentation, så vi blev i stand til at tale om, hvorfor vi gør det, vi gør. Og hvorfor det er vigtigt.

- Både i relation til omverdenens forståelse af GLPS og vores produkter og services, men lige så vigtigt i arbejdet med at få skabt en intern kultur, hvor vores medarbejdere i dag har en meget stærkere følelse for vores brand, siger CEO Kim Bertelsen og tilføjer:

- Make etablerede hurtigt den nødvendige indsigt til både at forstå vores produkt- og markedsmæssige præmisser, men endnu vigtigere at udfordre de aspekter af vores forretning, som havde brug for det, så vi fik sat fart og substans på vores transformation.

Og det er da også på vegne af et stolt bureau, at en tilfreds strategisk direktør og partner hos Make, Morten Brudholm, siger:

- Rebrand 100 er en af de internationale priser, som vi vælger at prioritere, da den stiller krav, der rækker længere og handler om meget mere, end det at noget skal se pænt ud. Det handler om at skabe holdbar retning for den forandring alle virksomheder står overfor. Det handler om etablering og aktivering af indsigt og en dyb forståelse for virksomheders anatomi. 

- Og så handler det om at skabe en forståelse hos virksomhederne for, at en rebrand er starten på et langt samarbejde, hvor vi hele tiden samarbejder om at optimere på strategien.

Kræver dyb tillid

- Det er ikke nok bare at lave et godt koncept. Løsningen skal oversætte virksomhedens strategi til et sprog, der kan forankres i virksomheden og implementeres, så forandringen bliver synlig for omverdenen. Fordi vi insisterer på, at alle vores valg skal kunne argumenteres ind i forretningen, kræver det alt andet lige noget andet af os som bureau, siger Morten Brunholm.

Det må også kræve tålmodighed og især tillid fra kundernes side?

- I høj grad. Vi har altid været drevet af at løse de lidt mere komplekse problemstillinger kreativt. At hjælpe virksomheder med at skabe klarhed midt i alle de forandringer, de står overfor. Og det tager tid og kræver tæt samarbejde. Og i de konkrete tilfælde viste både MT Højgaard og GLPS os stor tillid, da de lukkede os ind i deres strategiprocesser for nogle år siden. Og når det så lykkedes så godt side om side med så toneangivende bureauer som Siegel+Gale, Lippincott, Futurebrand med flere bekræfter det os i, at vi gør noget rigtigt.

Make blev i 2015 optaget i Rebrand 100’s Hall of Fame for Branding Excellence Worldwide - en gruppe på bare 26 bureauer fra hele verden, som gennem årene har skilt sig særligt ud som de kreative bureau-hjerner bag omfattende internationale og nationale rebranding-projekter.

Se Rebrand 100’s omtale af MT Højgaard-casen her – og GLPS-casen her.

Se hele vinderlisten her