Fremtiden tilhører de virksomheder, der tør implementere de nye digitale løsninger i takt med, at de dukker op og bliver tilgængelige. Virksomhederne skal tænke hurtigt og være langt bedre til at implementere nye løsninger.

Det er den klare udmelding, der kommer fra den danskejede virksomhed Napp A/S, der er en af landets førende udviklere indenfor app-løsninger, og som de sidste fem år i træk har øget top- og bundlinje med 60 pct. årligt. 

Men spørgsmålene er mange, når vi taler digitale muligheder og løsninger. Udviklingen går nemlig forrygende stærkt, og nye forbrugermønstre og muligheder åbenbarer sig konstant.

Det kan derfor give panderynker, når virksomhederne skal vurdere, i hvilken retning de bør gå, og hvor ressourcerne skal kanaliseres hen, når pengene skal fordeles på de forskellige udviklingskonti. 

– Digitale løsninger skal som udgangspunkt være værdiskabende, siger Niklas Laugesen, der er Managing Partner i Napp A/S ikke så overraskende.

Det kræver en uddybning?

– De tider, hvor en app ikke skaber værdi for virksomheden, er forbi. Det er langt fra nok, at en app er sjov og spændende, den skal tilføre kunderne en mærkbar værdi. Der er i dag et langt større fokus på værdiskabelse, og det giver god mening.

– Det gælder både i forhold til kunderne og de interne processer i virksomheden. En app skal til enhver tid lette tilgangen til virksomheden og dens produkter og services. Alternativt skal den forenkle de interne forretningsgange, fortsætter Niklas Laugesen.

Det enkle og godes værste fjende

Virksomhederne skal være hurtigere til at få deres digitale løsninger på gaden og gjort dem tilgængelige. Det nytter ikke, at man går i selvsving over en løsning og dermed trækker tiden for at lancere den, lyder rådet.

– Når en lancering trækker ud, så øger man risikoen for, at løsningen er forældet og blevet overhalet indenom, inden den bliver frigivet – og så er projektet i værste fald spildt. Jeg ser ofte, at virksomheder tænker alt for omfattende løsninger ind i en ellers god og simpel app, der her og nu kunne have løst en problemstilling og f.eks. givet kunderne eller medarbejderne nemmere adgang til at gøre noget konkret.

– Udviklingen trækker måske ud, fordi der pludselig bliver lagt en række ekstra faciliteter ind i appen. Faciliteter, som slet ikke er relevante for kunderne eller for de behov, som appen oprindeligt skulle løse.

– Det forsinker lanceringen, og man risikerer at stå med en app, der i bund og grund ikke opfylder kundernes behov, og derfor ikke vil blive brugt. Kunderne er de hårdeste dommere, og opfylder en app eller en digital løsning ikke deres behov, så bliver den koldt og kynisk dømt ude.

Pas på med at ”ville for meget”

Danmark er et godt marked at teste digitale løsninger på.

– Vi har en befolkning, der har taget de digitale løsninger til sig, og som er vant til at bruge de digitale redskaber samtidig med, at vi har flere smartphones og tablets i omløb end noget andet sted.

– Det gør, at vi er modtagelige, men også kritiske forbrugere, understreger Niklas Laugesen. Han understreger, at de danske virksomheder tør meget og er modige og gerne vil digitaliseringens vej, men at mange tøver med at få løsningerne implementeret, fordi de under udviklingsfasen og i kravspecifikationen vil for meget, der ikke er relevant, men kun sinker implementeringen.

– Virksomhederne udvikler for længe og tilfører appen for mange elementer, som ikke nødvendigvis er det, kunden efterspørger, og som ikke nødvendigvis er på linje med de funktioner, som appen rent faktisk skal kunne opfylde og løse.

– Men man bliver fristet af teknologien og mulighederne, fordi man kan, og tilfører appen en række funktionaliteter, blot fordi det er muligt. Her er det vores erfaring, at det modsatte faktisk giver de bedste og mest succesfulde løsninger.

– Det handler om at fokusere på netop de kernefunktioner, som appen skal indeholde. Gøre den simpel og brugervenlig og fjerne al den støj, der måtte komme fra anden side. De mest succesfulde apps er ofte dem, der på en enkel vis opfylder et konkret og enkelt behov og skaber samhørighed mellem kunde og virksomhed.

Teknologien er ikke længere rasende dyr

Teknologien koster langt mindre, end den gjorde for blot nogle få år siden, og mange funktionaliteter er allerede udviklet og skal ofte kun tilpasses eller sammensættes på en ny måde i forhold til databaser, webshops, CRM-systemer eller andet.

– Teknologien er kommet for at blive, og hver gang vi foretager en ændring eller fornyelse i vores virksomhed – eller hver gang vi lancerer et nyt produkt eller serviceydelse – så skal teknologien tages med på råd.

– Vi skal i langt højere grad udfordre os selv og den eksisterende teknologi, og vi skal indtænke digitale løsninger i vores virksomheder. Det handler i høj grad om, at vi er vanedyr. Vi gør, som vi plejer, og så får vi naturligvis det, vi plejer.

– Det afspejler sig også i kulturen rundt om i mange virksomheder. Hvorfor udskifte bestillingsarket i Excel med en app, når det gamle Excel-ark jo virker fint. Men det, virksomhederne glemmer, er, hvor lang tid det tager medarbejderne at udfylde arket, og hvor mange fejl der kan opstå i processen.

– Det ville også være smart, at når bestillingen var afsluttet, så røg den direkte over i CRM og i økonomisystemet med blot et enkelt klik, påpeger Niklas Laugesen.

Summa summarum?

– Danmark er et fantastisk land, og vi er dygtige til at udvikle apps og digitale løsninger. Det betyder, at mange udenlandske virksomheder henter inspiration og køber løsninger hos os. Det skaber arbejdspladser og grobund for en spændende eksportvare, men vi skal også selv turde tænke den digitale udvikling ind i vores virksomheder.

– Det er ikke kun de store og veletablerede virksomheder, der kan drage fordel af digitaliseringen. Det er i høj grad også de små og mellemstore, da de kan vinde en lang række konkurrencemæssige fordele ved at gå digitalt. Det kan godt være, de første skridt er små, men det handler om at turde tage dem, slutter Niklas Laugesen fra Napp.