En bureaukæde, der lancerer et nyt bureau – det er set før. Til gengæld hører det til sjældenhederne, at lanceringen gælder et rendyrket B2B-bureau.

Det er ikke desto mindre netop, hvadGroupM her til morgen kunne præsentere på MarTech-konferencen, NextM, der afholdes i disse dage i København.

AccountBase er navnet på bureauet, der er født med to kontorer: Et i København og et i Cannes. Begge kontorer får en håndfuld medarbejdere hver, og Peter Juul Ottesen – indtil sidste sommer direktør for m/SIX – får som den ene af to stiftere titel af Managing Director.

Den anden stifter er Thomas Hübner, en af hovedkræfterne bag bureauet Celsius International i Frankrig, der har arbejdet med B2B i 25 år, og som sammen med GroupM i Danmark er kernen i det nye bureau.

Bureauets navn afspejler kerneydelsen: Account Based Marketing (ABM) ud fra mantraet Don’t count the companies you reach – reach the companies that count.

En hurtigt voksende disciplin

- GroupM i Norden meget langt fremme med at eksekvere programmatic marketing inden for B2C. Det blev senest bekræftet ved I-COM awards i sidste uge, hvor vi som gruppe vandt flere priser. Nu tager vi skridtet videre og overfører denne ekspertice til B2B-markedet, siger GroupM's nordiske CEO Jonas Hemmingsen, som på NextM i dag præsenterede bureauet.

Disciplinen, som Jonas Hemmingsen kalder "en af de hurtigst voksende discipliner inden for B2B lige nu", handler basalt om at fokusere salgs- og marketingressourcer på færre virksomheder – vel at mærke de rigtige virksomheder.

Tilgangen kan måske lyde enkel – men det er udførelsen bestemt ikke. Peter Juul Ottesen forklarer:

- Den ABM, vi tilbyder, er en forfinet udgave af marketingautomation og programmatic. Vi ser vores primære konkurrenter i tech-platforme. Her har vi som gruppe en mangeårig buying-erfaring, adtech-kendskab, og helt basalt er vi vant til at arbejde med eksponeringer og kunne plukke de rette og relevante modtagere. 

Hundredvis af minikampagner 

Peter Juul Ottesen trådte sidste sommer et skridt til siden for – udover at fortsat at arbejde med enkelte kunder og projekter for m/SIX – at fokusere på forretningsudvikling.

- I AccountBase skal vi ramme meget præcist på de udvalgte virksomheder, og hver enkelt virksomhed (account) bliver så at sige sin egen lille kampagne. Det løber snildt op i hundredvis. Og i modsætning til B2C drejer ABM sig om yderst få og yderst målrettede påvirkninger, siger Peter Juul Ottesen.

Og med Celcius International og GroupM Danmarks nye initiativ er der gode muligheder for at række efter de store virksomheder, mener Thomas Hübner:

- Vi har haft et udviklingsforløb med GroupM Norden om i fællesskab at udvikle et ABM tilbud til B2B-markedet, og vores målgruppe for AccountBase er ikke små virksomheder. Vi stiler efter større virksomheder – typisk internationale koncerner. Den typiske kunde skal sælge større og komplekse services/produkter, siger Thomas Hübner.