Uden at overdrive kan man godt tillade sig at kalde det en sejr i sig selv, at den japanske bil-gigant Nissan har valgt danske Kontrapunkt til at designe globale typografier for både moder-brandet Nissan, subbrandet Datsun og performance-brandet Infiniti.

Og nu krones arbejdet med endnu en sejr, idet juryen ved den prestigefulde prisfest, Tokyo Type Directors Club Award, har udstyret det danske bureaus arbejde med en fornem Type Design Prize.

- Det er en enorm ære at vinde en pris fra Tokyo Type Directors Club. Vores arbejde for Nissan viser hvordan en skræddersyet typografi kan give brands som Infiniti, Nissan og Datsun en samlende stemme, der går på tværs af kulturer, grænser og sprogbarrierer, siger Bo Linnemann, Executive Design Director & Founding Partner hos Kontrapunkt. 

- Typografierne dækker op til 279 sprog, så der er virkelig tale om globale typografier, fortsætter han.

Ægte og troværdige brands

Opgaven for Kontrapunkt har for alle tre brands’ vedkommende været at få typografien til at udtrykke Nissans innovative tilgang til både produktion og design - helt ned til det enkelte bogstav.

- Vi arbejder med at lave ægte og troværdige brands hele vejen rundt. Her kan den rigtige typografi give et brand og identitet liv - i alt hvad det kommunikerer. Det er dét, der gør, at vi bliver bevægede og begejstrede for et brand, siger Bo Linnemann og tilføjer:

- Og det synes jeg, vi er lykkedes med her. Vi har ladet os inspirere af linjerne og kurverne fra bilerne, og på den måde skabt en subtil, men elegant kobling fra skrift til bil.

Det er første gang, Kontrapunkt vinder en pris ved Tokyo Type Directors Club Award, men ellers har bureauet gennem årene udmærket sig ved mange nationale og internationale prisuddelinger

Vant til priser

I 2016 blev Kontrapunkt eksempelvis det mest vindende designbureau ved Creative Circle, hvor det blev til ikke færre end seks priser.

Også på den internationale scene bød 2016 på flere priser - herunder ikke mindst to af de eftertragtede Red Dot Awards: Den ene i Brand Identity-kategorien for bureauets design af Danish Design Awards nye visuelle identitet og den anden - en af de sjældne Red Dot Award Best of the Best for designet af Kontrapunkts eget typeface Kontrapunkt Miki.

Kontrapunkt blev grundlagt for 30 år siden, og beskæftiger i dag +60 ansatte på kontorer i henholdsvis København og Tokyo.

På kundelisten finder man blandt mange andre brands Carlsberg, Noma, Denso, Novo Nordisk, Glyptoteket, KPMG, Coca-Cola, Eksperimentarium, DSB, Nissan og Asics Tiger.

Mere om Kontrapunkts prisvindende arbejde for Nissan her