Årets største danske branche-opgørelse er på gaden med en analyse af 327 danske bureauers økonomi, og her finder vi 374 millionærer ud af branchens 757 unikke danske bureauejere.

Ikke overraskende er det igen Jan Duckert og Jesper Kunde, der topper listen med Henrik Juul på en lige så sikker 3. plads.

Formuerne er opgjort på baggrund af bureauernes indsendte regnskaber, så listen tager altså ikke højde for den indtjening og dermed formuer, de pågældende har skabt via andre investeringer.

Når det er sagt, er det stadig interessant at kigge lidt på listen udarbejdet af Dansk Brancheanalyse. Selv om Danmark ikke tilbyder samme åbenhed og transparens som Sverige og Norge, er det lykkedes for Ole Egholm at strikke en spændende liste sammen.

Her er de 10 rigeste

1. Jan Duckert

På trods af splittet med Henrik Juul, der nu ejer majoriteten af Wibroe, Duckert & partners, mens Jan Duckert er hovedkraften bag PeopleGroup, er Jan Duckert fortsat Danmarks rigeste bureauejer.

Hans formue opgøres til 175 mio. kr. ultimo 2016, og vi kan se, at selv om regnskaberne bag PeopleGroup er fine (+49 mio. kr.) var det investeringerne (+24 mio. kr.), der bidrog ganske betydeligt til formueforøgelsen.

De sidste 10 år har Duckert trukket 44 mio. kr. ud af sine selskaber, hvilket betyder, at han er god for mindst 220 mio. kr., da han i sagens natur må formodes også at have en del andre indkomster.

2. Jesper Kunde

Ganske som i 2015 er Jesper Kunde, majoritetsejer af Kunde & Co, Danmarks næstrigeste bureaudirektør. Hans formue ligger i størrelsen 124 mio. kr., men han har til gengæld løftet 88,5 mio. kr. ud af selskabet de seneste 10 år. Heraf 5 mio. kr. i 2016. Så Jesper Kundes bureauformue er også pænt på den anden side af 200 mio. kr.

3. Henrik Juul

Nu er han kaptajnen på Wibroe, Duckert & Partners efter Jan Duckert blev købt ud, og Juul er noteret for en formue på 99 mio. kr. Hans formue er formindsket med 6 pct. hen over 2016, men det skyldes bl.a., at han har trukket 8 mio. kr. ud af selskabet. Samlet udbytte de seneste 10 år er lige over 45 mio. kr.

4. Claus Moseholm

Claus Moseholm Jørgensen var en af ejerne af GoViral, der i dag er en del af AOL-koncernen. Nu hedder selskabet bag AOL og Yahoo nemlig Oath, men det er en anden historie. Moseholms formue har Ole Egholm opgjort til 94 mio. kr.

5. Christina Rind Helsbro

Første kvinde på millionærlisten er en af de oprindelige Magnetix-ejere, der i dag hedder Magnetix & Isobar Nordics og dermed en del af Dentsu Aegis Networks. Hun er god for 92 mio. kr. og trak der ud over små 10 mio. kr. ud af selskabet sidste år.

Ikke mange kvinder på listen

Hele listen er at finde i ”Reklamebureaubranchen 2017”, hvor man i øvrigt kan læse, at der er forbløffende få kvinder blandt de 374 millionærer.

Bettina Sherain (+20 mio. kr.), Mona Juul (+14 mio. kr.) og Anni Sørensen (+10 mio. kr.) tilhører de dygtigste. De to sidstnævnte boostede formuen i forbindelse med, at envision løste generationsskiftet.

6. Mikal Christian Hallstrup

Sammen med Anders Geert Jensen og David Fellah solgte Mikal Christian Hallstrup ejerandelene på 22,8 pct. hver i Designit for anslået 88 mio. kr. hver. De er placeret som nr. 6., 8. og 9. rigeste, thi de har forvaltet formuerne forskelligt, ikke mindst placeret dem forskelligt.

Mikal Christian Hallstrups formue er opgjort til  77 mio. kr.

7. Flemming Hald

Flemming Hald Nielsen ejede  28 pct. af envision, og med generationsskiftet, hvor First Chair Group først købte alle andele af envision, og derefter solgte nogle af dem tilbage til bl.a. Mona Juul og Anni Sørensen.

Flemming Halds formue er opgjort til +75 mio. kr.

8-9. Anders Geert Jensen og David Fellah

Deres formuer er opgjort til henholdsvis  knap 74 mio. kr. og godt 72 mio. kr.

10. Carsten Kaag

Hans formue stammer fra Halbye Kaag og senere JWT Copenhagen. Den ligger i størrelsen 72 mio. kr. Carsten Kaag har til gengæld trukket over 15 mio. kr. ud af sine selskaber de seneste 10 år.

Fakta

• Dansk Brancheanalyse har udgivet rapporten ”Reklamebureaubranchen 2017”, der er en rapport på 177 sider.

• Den indeholder regnskaberne for de 327 største danske bureauer, opdelt på reklame- (127), media- (17), PR- (54), dialog- (14), design- (25), event- (17) og digitale bureauer (73).

• Rapporten indeholder også analyser, herunder en CSR-score, en diskussion af kvinder i bureaubranchen, de bedste og de dårligste regnskaber, herunder de decideret syge selskaber. Der er 32 konkurstruede bureauer.

• Prisen på rapporten er 3600,- kroner + moms. 

• Henvendelse ole@danskbrancheanalyse.dk.