Med tæt på 150.000 medlemmer er Hjerteforeningen Danmarks næststørste sygdomsbekæmpende organisation, men størrelse er som bekendt ikke alt.

En rød tråd i kommunikation og aktiviteter er også et must, hvis man vil trænge igennem med sine budskaber, og Hjerteforeningen har nu valgt Hjaltelin Stahl som det bureau, der skal sikre foreningen en tydeligere position i danskernes bevidsthed.

Valget kommer efter en lidt anderledes bureaukonkurrence, som blev søsat i forbindelse med en organisationsændring, der samlede ansvaret for Hjerteforeningens MarCom hos marketing- og kommunikationschef, Jens Harder Højbjerg.

- Hjerteforeningen skal stå tydeligt og stærkt i danskernes bevidsthed. Det kræver en konstant tilstedeværelse, og ikke kun i de peaks, som vores hidtidige indsatser primært har skabt, siger han og tilføjer:

- Vi inviterede fem bureauer til en god snak, heriblandt Sunrise, som vi har haft et mangeårigt og fint samarbejde med. Vi bad ikke om et strategisk og kreativt oplæg, men bedømte bureauerne udelukkende på deres processuelle tilgang – altså en beskrivelse af, hvordan de vil gribe opgaven an.

Pitchen fungerede samtidig som en sanering af bureau-paletten, idet Hjerteforeningen også har trukket på andre bureauer end Sunrise, og det endelige valg faldt altså på Hjaltelin Stahl, som nu skal være med til at fastlægge Hjerteforeningens platform på tværs af medier.

Imponeret over Brandspot-proces

- Hjaltelin Stahl leverede en velunderbygget metodik, og de har efterfølgende udfordret os på en række områder, bl.a. vores data-økosystem. Og de har på kort tid hjulpet os med at indsnævre vores fokus. Det er en disciplin, jeg kender fra journalistikken: At udtrykke det vigtigste i rubrikken. Man kommer jo let til at sprede sig, for det er altid vanskeligt  at vælge fra, siger Jens Harder Højbjerg.

Han tilføjer:

- Vi var særligt imponeret over Hjaltelin Stahls Brandspot-proces, der meget præcist formår at kondensere og udtrykke Hjerteforeningens DNA. Vi er overbevist om, at metodikken, processen og ikke mindst det nye samarbejde kan give os en distinkt placering i markedet.

Og hos Hjaltelin Stahl ser man frem til den forestående opgave.

- Hjerteforeningen har haft rigtig god succes med at bekæmpe sygdommen gennem forskning og forebyggelse. Det er i sagens natur fantastik… og samtidig en enorm udfordring, for det har taget en del af den akutte alvor ud af problemet. Vi skal huske på, at 1 af ud 4 danskere dør af en hjertekarsygdom. Så vi skal have omfang, aktualitet og akut-indsatsen placeret tungt i kommunikationen – over for den danske befolkning og over for politikerne, siger Jonas Sylvest, der er partner på bureauet, og tilføjer:

- Samtidig skal vi sikre at alle de enestående initiativer alle sammen kan tilbageføres i lige linje og i sidste ende krediteres Hjerteforeningen og den enorme forskel de gør hver dag. Vi glæder os til at gøre en forskel i denne sag som vedrører os alle.