Tre store bureauer er blevet købt inden for de seneste år, og ikke mindst AKQAs køb af DIS/PLAY og Dentsu Aegis’ køb af Magnetix har givet stifterne ganske store pengebeløb.

Vi spørger vores økonom fra Dansk Brancheanalyse, om han tør vove et øje og estimere, hvilke beløb vi taler om?

– Mit bud er, at de tørre multipler anbefaler et beløb i omegnen af 150 millioner kroner for DIS/PLAY, formentlig lidt mere, hvis vi taler om den samlede værdi af bureauet, men der er faktorer, der er vanskelige at beregne, siger Ole Egholm.

Vissevasse, tal er tal, og de lyver ikke, vel?

– Nej, tal lyver ikke, men det gør fortolkningerne somme tider. Og DIS/PLAY er helt sikkert en attraktiv virksomhed at købe, og derfor er multiplerne for branchen som helhed ikke de relevante her. Men derimod er det relevant at sammenligne med multipler fra handlen på fx Magnetix.

– Vi vurderede, at Magnetix i sin tid blev handlet til 161 pct. af selskabets DB eller godt 1,5 millioner kroner per ansat, hvilket lander i omegnen af 200 mio. kr., når vi ser på virksomhedens samlede værdi. I DIS/PLAYs tilfælde vil begge disse multipler svare til en goodwillpris på omkring 150 millioner kroner for virksomheden som helhed.

– Hvis vi ser på virksomhedens indtjening – selskabet havde et overskud på imponerende små 24 millioner kroner – så ville en pris på i alt 200 millioner ikke være urimelig. Men historisk set har virksomheden ikke tjent lige så mange penge som i 2016, så hvis vi ser på den historiske indtjening og sammenligner med Magnetix, så vil vi igen lande i nærheden af 150 millioner kroner.

– Men når man køber selskaber med kompetencer i verdensklasse, betaler man også for de forventninger, der er til en fremtidig indtjening, når køberne realiserer fordelene ved at integrere bureauerne i moderselskabet. Det er på den baggrund, at AKQA godt kan have betalt mere end 150 mio. kr. for DIS/PLAY.

Ny mand i top-10 af de rigeste bureaufolk

Så Lasse Morrell er blevet en holden mand?

– Ja, og det skal vi da glæde os over. Lasse Morell, der ifølge vores optegnelser ejede 74 pct. af bureauet inden salget, vil formentlig komme med i reklamebureaubranchens top-10 på millionærlisten til næste år, da det formentlig vil betyde, at hans formue kommer over 100 mio. kr.

Hvad tænker du, KMD betalte for In2Media?

– Hvad angår In2Media Group, der består af In2Media, Insilico og Baby, har jeg set gæt på 65 mio. kr., hvilket ikke lyder helt galt, hvis vi lægger værdien af de tre selskaber sammen.

– Nu er alle tre bureauers regnskab ”gamle”, altså fra forrige år, og i forbindelse med salget afslutter de først næste regnskab den 31. december i år. Jeg antager, at det er gået frem for selskaberne i løbet af 2016/2017, og så kan de 65 millioner godt vise sig at være i underkanten.

– Det bliver spændende at se, hvilke regnskabstal det nye selskab, Charlie Tango, udkommer med, men jeg tør godt spå, at der næppe er nogle af In2Media-folkene, der kommer i top-10 på millionærlisten på grund af handlen.

– Lad mig vove det ene øje og sige, at Tim Frank Andersen får måske øget sin pengetank med 20 millioner, så han lander på omkring 45 millioner kroner i bogført formue. Det tror jeg, for jeg aner det jo ikke, slutter Ole Egholm.

Fakta

• Dansk Brancheanalyse har udgivet rapporten ”Reklamebureaubranchen 2017”, der er en rapport på 177 sider.

• Den indeholder regnskaberne for de 327 største danske bureauer, opdelt på reklame- (127), media- (17), PR- (54), dialog- (14), design- (25), event- (17) og digitale bureauer (73).

• Rapporten indeholder også analyser, herunder en CSR-score, en diskussion af kvinder i bureaubranchen, de bedste og de dårligste regnskaber, herunder de decideret syge selskaber.

• Rapporten indeholder også oversigt over 37 virksomhedshandler fra 2016 med vurdering af priser og multipler.

• Prisen på rapporten er 3600,- kroner + moms. 

• Henvendelse ole@danskbrancheanalyse.dk.