Kompetencer fremfor ansøgning. Det var udgangspunktet, da reklamebureauet Fireball for en uge siden satte gang i en kampagne for at rekruttere en ny kontaktchef.

I jagten på den helt rigtige kandidat lancerede bureauet en slags online-jobtest under den noget besynderlige titel ”Vi vil helst ikke have din ansøgning, tak“- og det har skabt en noget større interesse, end de havde regnet med hos Fireball.

- Responsen har været overvældende, vi har pt. over 200.000 organiske visninger på Linkedin alene. Vi kan se, at over 1.600 nysgerrige fra alle hjørner af reklame- og kommunikationsbranchen har været inde for at tage testen, og indtil videre har over 100 valgt at sende os deres LinkedInprofil. Så vi kommer  nok til at køre lidt flere samtaler end vi typisk gør på et almindeligt jobopslag, siger Rasmus Simony, der er Client Service Director og Partner hos Fireball.

Vil have fat i de bedste

Den opsigtsvækkende jobtest består af fem spørgsmål, som skal måle hvor stærkt et match, ansøgeren har med bureauet - en slags ansøgnings-shortcut, som skal sikre, at de dygtigste folk i branchen får vist deres interesse, selvom de har en travl hverdag, hvor der ikke er plads til at opdatere CV og udtænke vittige ansøgninger.

Med bare fem klik kan man med andre ord sikre sig en samtale til jobbet som kontaktchef på Fireball, og ifølge Rasmus Simony sikrer den alternative metode, at man kommer bredere ud:

- Ved at lave en test som denne kommer vi i kontakt med langt flere end vi ellers ville have gjort, fordi vi også rammer folk, der måske ikke nødvendigvis var i markedet for et nyt job. Det er interessant for os, fordi vi selvfølgelig gerne vil have fat i de bedste, siger han.

Lige nu strømmer det ind med kommentarer og henvendelser til bureauet, som også generelt har oplevet en markant større interesse for sin egen hjemmeside end vanligt.

Meget mere end rekruttering

Fx har over 5.200 været inde for at kigge nærmere på jobopslaget, siden testen gik i luften, og de har gennemsnitligt brugt over to minutter Fireballs hjemmeside.

- Det er markant mere, end vi er vant til. Desuden får vi masser af positive kommentarer på de sociale medier, og vi har også fået newbizz-møder i kalenderen som direkte konsekvens af rekrutteringsværktøjet. Så det har givet en noget større og bredere effekt, end vi have forudset, siger Rasmus Simony.

Men det var vel tænkt som andet end ”bare” rekruttering?

- Helt sikkert. Som bureau er vi jo er drevet af den gode indsigt. I dette tilfælde, at de mest attraktive kandidater ikke har tid til at skrive ansøgninger. Og det er det, som vi har brugt som indgangsvinklen til det kreative arbejde.

- Vi har selv i mange år lagt stor vægt på employer branding, og dette er et eksempel på, hvordan vi gør det. Når virksomheder søger nye medarbejdere, bliver ansøgerne altid opfordret til at tænke anderledes og udvise kreativitet. Men hvis vi forventer, at kandidater skiller sig ud i ansøgningsprocessen, hvorfor skulle vi så ikke stille samme krav til os selv? Med testen her søger vi ikke bare en kvalificeret kontaktchef - vi fortæller også noget om os selv og vores måde at gribe tingene an på.

Og hvornår regner I med at have en ny kontaktchef?

- Ja, lige nu er vi jo i gang med at kigge på de profiler, vi har modtaget, og vi starter formentlig på samtaler i næste uge. Men jeg vil gætte på, vi er klar til at ansætte vores nye kollega om en måneds tid, slutter Rasmus Simony.

Du kan se testen - og prøve selv - her.