Det har været et svært år for Anders Hageskov. Han overtog roret, da Thomas Thorstholm etablerede the Orbit Agency i april 2015 sammen med Simon Wooller, og det faldt i Anders Hageskovs lod at rette skuden op.

På det tidspunkt var Halbye Kaag JWT ved at blive til et ”ægte” J. Walter Thompson bureau, og 2014-regnskabet med et minus på 2,8 mio. kr. var ikke pænt. Så udfordringerne tårnede sig op for Hageskov.

Nu lander han så et 2015-regnskab, der i sagens natur ikke er 100 pct. hans eget ansvar. Slipstrømmen fra 2014 mærkes jo, og sidste år tabte JWT Copenhagen 2,8 mio. kr. igen.

Toplinjen faldt med 11 pct. fra 2014 til 2015 til 17,8 mio. kr., hvilket indikerer, at kampen om at finde betalingsvillige kunder skærpes – også for JWT Cph.

– Du får mig ikke til at sige, at det er tilfredsstillende, for det er det ikke, men hvis jeg skal finde noget positivt, så er det, at vi sidste år indledte en markant turn around, siger Anders Hageskov.

– Vi har udskiftet 75 pct. af medarbejderne, og det koster, men fratrækker vi de omkostninger, der skal afholdes, når man omstrukturerer, så ville driften være tæt på et nul. Og nu er vi et nyt og fuldgyldigt digitalt reklamebureau, slutter Anders Hageskov.

Normalt afleverer JWT regnskaber, der inkluderer Friendly Film, men det er ikke nået med i denne omgang. Friendly udkommer med et plus i størrelsen 300.000 kroner, så alt i alt er JWT Copenhagen på rette vej.

Med til regnskabs-billedet hører endvidere, at de store netværk automatisk trækker et sted mellem 5-8 pct. ud af de lokale bureauer, og i dette regnskab har JWT via WPP Holding Denmark fået godt 1,3 mio. kr.

På den anden side garanterer JWT/WPP, at selskabet er solvent. Det er sket ved en overførsel på 1,2 mio. kr. til JWT Copenhagen og yderligere 3,8 mio. kr. er stillet til rådighed.

Nøgletal JWT Copenhagen 2015/ 2014

(Mio. kr.)                           

Bruttoresultat: 17,8/ 20,0

Årets resultat: -2,8/ -2,8

Egenkapital: -0,6/ 2,2