Møbel- og indretningskæden IDdesign, som er ejet af den danske dynekonge Lars Larsen, har valgt et nyt bureau, der skal skærpe kædens profil i sine bolighuse i Mellemøsten og Sydeuropa.

Valget faldt på The Orbit Agency uden en pitch.

- Samarbejdet med The Orbit Agency faldt naturligt, da kerneteamet kendte vores Brand DNA og katalogstil indgående. Samtidig var det vigtigt for mig at sikre både fornyelse og synergi med de eksisterende elementer, vi har på tværs af en række platforme og lande, lyder det fra Piet Klein, kædedirektør i IDdesign, i en pressemeddelelse.

IDdesign A/S står bag kæderne Ilva og Idemøbler i Danmark, men har også en franchisekæde i Mellemøsten og Sydeuropa, hvor bolighusene bærer navnet IDdesign.

Nordisk design hitter

Her har den store interesse for nordisk design og muligheden for at købe komplette indretningskoncepter i samme bolighus gjort IDdesign til en stor succes, og valget til samarbejdspartner på bureausiden er altså faldet på The Orbit Agency, fortæller Christina Maj Brandt Kragelund, der er marketing og brand manager hos IDdesign.

- Som franchisekæde på tværs af 10 lande med blandt andet lokale brandsites og social media pages, stilles der store krav til en marketingindsats, hvor koncept og strategi skal fastholdes, mens der samtidig skal justeres til i forhold til de enkelte markeder, siger hun. 

- For eksempel er markederne i Mellemøsten på visse punkter meget traditionelle med klassisk brug af print og outdoor, men omvendt bruges de sociale medier markant mere end i for eksempel Spanien, fortsætter Christina Maj Brandt Kragelund.

Kunsten at arbejde på tværs

The Orbit Agency har bred erfaring med Cross Country kampagner og har for eksempel for nyligt gennemført kampagner for højtalerbrandet Dynaudio.

- Alt for ofte ser vi content, som er produceret til det primære marked, hvorefter det er oversat til de lokale sprog. Men kulturelle og visuelle præferencer er så forskellige, at det de lokale markeder efterspørger, er koncepter der bærer den samme grundlæggende ide og koncept på tværs af lande, men med mulighed for at justere eksekveringerne lokalt, siger David Asmussen fra Orbit Agency, der naturligvis glæder sig over samarbejdet med IDdesign.

- IDdesigns store ambitioner er en spændende udfordring. Og det at kommunikere nordisk design og kvalitet til kunder i Mellemøsten og Sydeuropa, stiller krav til eksekveringerne, slutter han.