Cresta International Advertising Award 2014 er uddelt, og to af priserne, begge af bronze, er gået til danske arbejder.

Den ene gik til McCanns ”The Legends Return” for Universal Music DK (Outdoor), og den anden til CZOO ”Being Part of a Group” for Danish Crown (Annual Report).  

McCanns ”The Legends Return” er ikke uvant med hverken danske eller internationale priser: Casen vandt bl.a. sølv ved Epica Awards sidste år og fire gange sølv plus en bronze ved den danske prisuddeling Creative Circle Award i foråret.

I øvrigt er det andet år i træk, at McCann henter en Cresta hjem fra New York: Sidste år vandt bureauet bronze i kategorien ”Promotions & Incentives” for ”Happy Flag” for Coca-Cola.

Også CZOO’s annual report-arbejde for Danish Crown er tidligere præmieret: sidste år vandt parterne således en af eftertragtede tyske designpriser - en Red Dot Design Award (endda en Best of the Best) for årsrapporten 2011/2012.

Der blev i alt uddelt 77 priser - topscorer blev Frankrig med 17 priser, efterfulgt af Sverige med 14 priser.

Og apropos Sverige, så lad os lige løfte glasset og ønske tillykke:

- Sverige løb med 5 ud af de 7 uddelte Grand Prix (4 til Forsman & Bodenfors og 1 til Åkestam Holst)

- Forsman & Bodenfors tog titlen som Agency of the Year ved Cresta Awards for andet år i træk med 7 priser - 4 Grand Prix, 2 guld (alle for Volvo Trucks) og en sølv (for UNICEF).

- Åkestam Holst vandt 1 Grand Prix (for Apotek Hjärtat). Dertil en guld for samme kunde og to bronze (for henholdsvis IKEA og Pressbyrån)

Prisen - Cresta International Advertising Awards - er indstiftet i 1993 - blandt andet med IAA som initiativtager - og der uddeles priser efter følgende formel:

”Entries will be judged on the basis of two criteria only: the originality of the creative idea and the quality of its execution.

Alle 2014-vinderne kan ses her.