Efter en pitch i det tidlige forår 2015 sikrede brand-bureauet Make sig en ikke helt enkelt opgave.

Det var det hæderkronede danske brand Nilfisk, der gerne ville have ”strømlinet butikken” på den digitale front, ikke mindst efter en længere årrække med flere opkøb.

Nilfisk, som flere sikkert stadig kender fra barndommens sølvgrå støvsugere, er i dag en af verdens førende leverandører af professionelt rengøringsudstyr med produktion i 10 lande, egne salgsselskaber i 45 lande - og over 5.500 medarbejdere globalt.

Opgaven gik overordnet set ud på at sætte strøm til en rebranding af Nilfisk på de digitale platforme.

Morten Brudholm, strategisk direktør og partner i Make, uddyber:

- Udgangspunktet var, at Nilfisk som et led i sin nye forretningsstrategi ville fusionere de fire professionelle brands Nilfisk-Advance, Nilfisk-ALTO, Nilfisk-Outdoor og Nilfisk CFM under navnet Nilfisk. Dels for at styrke high-end markedspositionen, men også for at øge synligheden, kendskabet og forståelsen for produktporteføljen - og gøre det nemmere for slutbrugerne at navigere i brand-universet.

Skal fungere på knap 30 sprog

Blandt opgaverne var at samle behovene fra 160+ live sites i én løsning på én delt platform, at skabe en effektiv informationsarkitektur, navigation og taksonomi, der dels kunne klarlægge sammenhængen mellem indhold - og dels skabe en effektiv online-brugeroplevelse.

Dertil skulle Make udvikle et kommunikationskoncept med fokus på at reducere kompleksiteten i den eksterne kommunikation omkring brand og produktportefølje - og digitalisere identiteten til et visuelt koncept for sitets mere end 40 sidetyper.

Og så skulle det hele også lige fungere på lige knap 30 sprog og i 50 lande, tak.

Make har tidligere løst lignende, omfattende opgaver for andre internationale industri-giganter som fx GEA, Scandinavian Tobacco Group og ISS, men som Morten Brudholm siger, så er ikke to opgaver ens:

- Blandt de særlige udfordringer i Nilfisk-processen var, at det helt overordnet var vigtigt at fastholde en opdeling af Nilfisks produkter i grey line og blue line. Det er produkter, som udgør hvert sit forskellige tilbud til forskellige grupper af slutbrugere, forklarer han og uddyber:

- Informationsarkitekturen er derfor udviklet til at supportere to primære flows: Ét med fokus på branding og videnopbygning og ét med fokus på salg og konvertering. Og ved at skubbe valget mellem Nilfisk grey line og Nilfisk blue line ned til trinnet lige før præsentationen af de enkelte produkter bliver valget en naturlig del af brugernes informationssøgningen - samtidig med at man ikke præsenterer produkter fra de to linjer side om side.

En ”driver” for organisationen

Dele af projektet blev udrullet i årets første halvdel, og her i september er hele udrulningsprocessen og implementeringen afsluttet - og dermed er den proces, der har kørt siden maj 2015, kulmineret.

Alle faser er foregået i tæt dialog med et core team fra Nilfisk og den tekniske partner, SolutionLab, og hos Nilfisk siger Britt G. Mandrup, der er Global Online Director og ansvarlig for projektet hos Nilfisk, at de foreløbige resultater har været særdeles tilfredsstillende:

- Det nye website har fungeret som en driver for organisationen både i forhold til, hvordan Nilfisk kommunikativt kan optræde som én stemme fremfor som mange, i forhold til hvordan produktstrukturen samles og kommunikeres eksternt - samt i forhold til hvordan den visuelle identitet udfoldes.

Blandt målsætningerne, som vi nu i den kommende tid vil evaluere på, har været at opnå bedre usability, sænke driftsomkostningerne:

- Og ikke mindst at sikre en bedre styring af marketing-indsatsen, globalt set, slutter Britt G. Mandrup.

Du kan besøge det nye website her.