En ny content platform fra Volkswagen Danmark skal sætte fokus på den emotionelle rolle, biler kan spille i menneskers liv, og til at få det til at lykkes har den tyske bilproducent valgt bureauet Very.

Det er ambitionen med samarbejdet, at Volkswagen får et stærkt fundament til at starte samtaler med, og om, mennesket bag rattet i en Volkswagen og ikke kun teknologien under motorhjelmen.

Og temaerne som tages op i kommunikationen, der ventes i luften om kort tid, spænder vidt lige fra arv til kærlighed.

- Very introducerede os for et interessant take på os som brand og en tilgang til at kommunikere med vores målgruppe. Og så har Very jo gentagnde gange vist, at de kan bringe følelser i spil i deres løsninger - også i vores kategori - som jo traditionelt har funktionalitet som den afgørende differentiator, siger Michael Stein, der er marketingchef hos Volkswagen Danmark.

Med valget af Very føjer Volkswagen Danmark endnu et bureau til den eksisterende portefølje, der består af DDB, Subsero og OMD, og Michael Stein understreger, at der ikke er tale om en udskiftning, men om et supplement til VW’s kommunikation.

Emotionelle greb

- I bilbranchen er kommunikationen ofte fokuseret på teknologisk innovation og på pris. Det er et kæmpestort Red Ocean, hvor vi også selv er. Og det bliver vi ved med. Det, vi synes, vi har manglet, har været tiltag, der kan supplere med nye content-baserede og mere emotionelle greb. Og her mener vi, at Very tilføjer en utraditionel og nytænkende dimension, siger Michael Stein.

Og hos Very er CEO Thomas Bjerg naturligt nok rigtig godt tilfreds med det nye samarbejde:

- Vi er utrolig stolte af, at vi har fået Volkswagen som kunde. Det har været en super spændende proces, der startede med en række møder, hvor vi diskuterede vores syn på kommunikation, og hvilke muligheder det giver Volkswagen. Netop på baggrund af denne proces er vi ekstra stolte af, at Volkswagen har valgt at kaste sig ud i projektet og give den tyske maskine lov til at vise følelser, siger han.

Samarbejdet med Volkswagen Danmark betyder i øvrigt, at Very siger pænt farvel til et andet bilbrand, Ford Danmark, sammen med hvem bureauet vandt en guldløve i Cannes i 2016.

Den første nye kampagne fra Volkswagen og Very ventes i luften i næste uge.