Benjamin Media skruer op for ambitionerne på native advertising, så nu har mediehuset slået dørene op for et bureau dedikeret til netop det.

Beslutningen giver god mening, for flere og flere annoncører har opdaget effekten af native advertising.

Og ifølge en analyse fra Native Advertising Institute og JP/Politikens Hus, følger budgetterne med: Fra 10 procent i 2015 til 20 procent i 2017 – og med en forventning på op mod de 30 procent om tre år.

Benjamin Media har sådan set allerede siden 2014 tilbudt native advertising til sine annoncører – alene i 2017 har mediehuset produceret native-kampagner for bl.a. IKEA, Danbolig, Opel, Hästens og B&O – men nu fokuseres arbejdet i et inhouse bureau.

Kreative profiler hjælper

Benjamin Native Studio byder fra start på et team på omkring 10 ansatte – og som en interessant detalje råder det nye bureau over et eksternt advisory board, sammensat af profiler fra reklamebranchen.

Advisory boardet har til formål at styrke native bureauets kreative kræfter, og det rummer bl.a. Thomas Pries, tidligere founder og kreativ direktør for Konstellation, formand for DIA gennem tre år, og på vej med eget bureau, Bo Falsig, CEO og partner i Kompas Kommunikation, Adam Holm fra Blonde Media og Ulrik Overgaard fra Pixel to People.

Baggrunden er, at man frem for at se andre bureauer som konkurrenter, tror på samarbejder, der kan udvikle bedre løsninger for flere kunder.

 - Ved at kombinere vores viden inden for native advertising med advisory boardets kompetencer inden for reklame og PR, vil vi positionere os selv på markedet med en helt unik løsning til kunderne, siger Christel Rex Laugen, der er bureauchef for det nye Benjamin Native Studio.

Stort potentiale

Og ifølge Morten Trøst, viceadm. direktør hos Benjamin Media, er det målet, at det kommercielle indhold skal stige yderligere i kvalitet og skabe endnu mere effektfulde kampagner for kunderne.

- Native advertising er allerede en vigtig del af annonceforretningen for Benjamin Media, men har et yderligere stort potentiale. Derfor har vi samlet de bedste kompetencer i Benjamin Native Studio, som skal koncentrere sig udelukkende om at blive de bedste til at sælge og producere native advertising til vores medier i Danmark, siger han og tilføjer:

- Vi er ambitiøse og vil flytte native advertising fra ”blot” at være en velskrevet advertorial, til at være store 360-graders kampagner med unikt indhold, der spiller sammen på alle digitale platforme og kanaler.