I foråret meddelte PSA – der står bag mærkerne Peugeot, Citroën og DS – at man købte Opel/Vauxhall af General Motors. Nu skifter Opel så mediabureau med virkning fra nytår.

Valget er faldet på MediaCom, og skiftet sker på europæisk plan – herunder også Danmark – hvilket indebærer et farvel til Carat, der har samarbejdet med Opel de seneste otte år.

MediaCom bliver ansvarlig for mediastrategien og håndteringen af media-indkøb på alle de europæiske markeder for Opel – og Vauxhall, som det hedder i Storbritannien.

I Danmark har Opel fart på og har – i et voksende marked – øget sin markedsandel. Af den aktuelle salgsstatistik, der går frem til 31. oktober, fremgår det, at Opel er oppe på 4. plads. I 2015 rakte salget til en 9. plads.

Og Opel letter ikke trykket fra speederen – og ambitionsniveauet er højt på europæisk plan:

- Under vores præsentation af vores fremtidsplaner, PACE!, for to uger siden, slog vi fast, at vi agter at øge effektiviteten af vores marketingforbrug. Ved at lægge vores budgetter sammen inden for PSA kan vi opnå store synergi-effekter, siger Peter Küspert, der er Managing Director Sales & Marketing for Opel Automobile GmbH, i en pressemeddelelse.

Den første kunde vender tilbage

Denne effektivitet står MediaCom i Danmark indtil videre til at levere på egen hånd, for herhjemme står en privatejet importør, Interdan, for PSA, og de er ikke forpligtet til at følge den europæiske beslutning.

Morten Kristensen, adm. direktør i MediaCom Danmark, byder Opel velkommen med disse ord:

- At få Opel som kunde er en fantastisk nyhed. Vi ser frem til at bringe vores bil- og specialist-kompetencer i spil for at sikre Opel effekt og resultater på alle felter.