Hvad er værdien af medieomtale? Hvad er afkastet på investeringen af de sidste måneders PR-arbejde? Hvordan understøtter PR-arbejdet den overordnede strategi?

Flere og flere PR- og kommunikationsspecialister får den slags effektorienterede spørgsmål. Spørgsmål, der kan være svære at besvare.

Værdien af PR, altså når journalister, bloggere og andre influencers omtaler en virksomhed eller et brand, har altid været vanskelig at måle og tidskrævende at rapportere. 

Det vil den danske tech-virksomhed Hypefactors lave om på, og der er sat et særdeles stærkt hold på sagen. Hypefactors er stiftet af Casper Janns, der bakkes op af ledelsen i Wunderman Nordic.

Hvis nogen er i tvivl om, hvem Wunderman Nordic er, så er det Skandinaviens mest succesfulde digitale dialogbureau, der hjælper nogle af verdens største annoncører, som fx Adidas, Unilever, Nestlé, HBO og SAS med marketing automation. 

Det er Wunderman Nordics ledelse, altså CEO Jan Werner, COO Chandra Mostov og CFO Martin Saxtorph, der personligt har skudt millioner ind i Hypefactors. Jan Werner, der samtidig er bestyrelsesformand i Hypefactors, siger:

– Jeg oplever en klar global tendens til, at PR bliver vigtigere og vigtigere for de store brands, og samtidig er der et konstant og stigende behov for at dokumentere effekt. 

– Det er tydeligt, at PR har været bagud i forhold til andre discipliner, og der har manglet effektive værktøjer, men med Hypefactors falder en masse brikker på plads. 

– Der er et kæmpestort potentiale for en sådan softwareløsning. Hypefactors platform er unik og værdifuld for enhver organisation, der vil maksimere udbyttet af dens arbejde med PR.

PR fortjener anerkendelse

Der har i de senere år været en voldsom udvikling inden for softwareløsninger til områder som HR og marketing, mens der har manglet effektive løsninger til PR/kommunikation.

Med Hypefactors bliver det nu rettet op på den ubalance.

Hypefactors’ direktør Casper Janns uddyber, hvorfor der er behov for software til PR:

– PR-specialister fortjener ofte langt mere anerkendelse, end de får i dag, alene fordi der mangler facts, der dokumenterer, hvor stor effekt deres arbejde har. 

– Hypefactors leverer de facts samtidig med, at platformen samler alt fra global medieovervågning til automatisk generering af medierapporter i én samlet løsning, der er utrolig nem at bruge, sparer brugerne tid og penge, og giver dem grundlaget for at træffe bedre beslutninger, slutter Casper Janns.

Stifteren Casper Janns er fortsat majoritetsejer, Jan Werner er næststørste aktionær, og Chandra Mostov, Martin Saxtorph samt nogle medarbejdere har ejer mindre andele af Hypefactors.

Fakta

  • Hypefactors er PR automation-software, der hjælper virksomheder med at forløse det forretningsmæssige potentiale i PR. 
  • Hypefactors tilbyder PR-specialister, i nationale og globale virksomheder og organisationer, en integreret platform indeholdende værktøjer der kan effektivisere arbejdsprocesserne og facts, der kan dokumentere resultaterne.
  • Incl. national samt global medieovervågning, automatisk medierapportering, økonomisk værdisætning af medieomtaler, KPI-sektion m.v.
  • Hypefactors A/S er startet af Casper Janns, der som direktør i kommunikationsbureauet Integral, oplevede manglen på effektiv PR-software. 
  • Hypefactors er baseret i København.