Skomager, bliv ved din læst, hedder en gammel talemåde - der som regel har til formål at minde om, at man bør nøjes med at beskæftige sig med de ting, man ved noget om.

Med andre ord: Bankfolk bør holde sig til lån og renter, tømrere bør holde sig til hammer og sav - og reklamefolk til - reklamer.

Men hos reklamebureauet Advance i København bryder man sig ikke så meget om den slags spændetrøjer.

Bureauet nøjes således ikke med at dyrke de lange kunderelationer - fx har LEGO været kunde siden 1977 og er det stadig - men har også gennem en 10-årig periode selv været investor/partner i ladcykel-virksomheden trioBike.

En lærerig proces

Advance-direktør Jens Krog, som i dag sidder i trioBikes bestyrelse, fortæller:

- Vi gik ind i projektet, fordi vi troede meget på ideen - og på Sammy, som er idémanden bag trioBike. Men også for at prøve kræfter med iværksætteri og den lange, seje kamp for at skabe et brand, bringe et produkt på markedet og få distribution. Det har været utrolig lærerigt at skulle fokusere på hele værdikæden, når der skal træffes vigtige valg.

Og netop markedsførings- og kommunikations-disciplinerne er logiske at byde ind med, tilføjer han.

- Det er jo oplagt, at et nyt produkt på markedet lider af manglende kendskab. Som kommunikationsfolk synes vi naturligt nok, det er nærliggende at foreslå fx PR, messedeltagelse og social media aktiviteter. Men den anbefaling kan godt blive udfordret af, at trioBike samtidig skal produktudvikle, investere i lager og bygge en organisation op til at servicere  kunderne - og der er ikke råd til begge dele i starten, lyder det fra Jens Krog.

Vigtig viden om bord

Om baggrunden for at invitere Advance ind i ejerkredsen siger Sammy Eisinger, idémanden bag og adm. direktør hos trioBike:

- Da jeg fik ideen til trioBike besluttede jeg tidligt, at jeg ville have en mangfoldighed af kompetencer i bestyrelse og ejerkredsen. Advance er et af landets bedste reklamebureauer, og vi havde god kemi fra første færd. Og det har været utrolig værdifuldt at have viden om kommunikation om bord. Samtidig har Advance en stor forståelse for kreative processer, noget der er særdeles vigtigt som iværksætter, hvor ideer skabes og forædles.

Og der er efterhånden kommet medvind på cykelstierne: Efter en række investerings-år har der været sorte tal på bundlinjen de seneste fire år, og allerede nu ser 2016 ud til at blive rekordår både hvad angår volumen, omsætning og indtjening.

I medierne handler mange iværksætterhistorier om kæmpeinvesteringer og millionsalg. Eller brat død, fordi pengekassen bliver smækket i. I passer ikke ind i nogle af disse kasser?

- Nej, nej, det er langt fra alle iværksættere, som kan genkende den virkelighed, siger Jens Krog, som også selv har erfaringer fra andre start-ups, og fortsætter:

- Det er selvfølgelig vigtige historier, fordi de inspirerer, men virkeligheden - også for trioBike - er, at det er benhårdt arbejde og ofte med opgaver, man slet ikke havde forestillet sig, da man gik i gang. Og det tager i reglen meget længere tid, end man regner med, at nå frem til noget der minder om en rentabel forretning. Jeg har dyb respekt for det slid, som Sammy har været igennem. Han har passet og plejet sin baby, levet med en minimal løn og arbejdet langt mere end en normal ansat - i 10 år.

Sammy Eisinger supplerer:

- Det er utrolig givende at arbejde for en idé, man brænder for, men der har godt nok været mange timer ude på lageret, hvor jeg selv har samlet cykler, hvor jeg har spurgt mig selv, hvad pokker jeg havde gang i. Til gengæld har der også været højdepunkter, hvor vi har udviklet nye produkter og forbedret de eksisterende modeller, og så føler man, at man kan indtage hele verden. Specielt når kunderne kommer tilbage med julelys i øjnene efter en prøvetur.

Har fået blod på tanden

De sidste fire år har trioBike givet overskud, som er blevet reinvesteret i virksomheden, og udviklingen fortsætter tilsyneladende: De første måneder af 2016 har således været rekordstore, fordi trioBike nu for alvor har fået slået hul på et internationalt eventyr.

- Det er virkelig motiverende at se projektet få vinger og se, at en god idé kombineret med hårdt arbejde kan skabe forretning og arbejdspladser. Og så er det jo fantastisk at kunne være med til at bære den danske cykelkultur ud i verden, siger Sammy Eisinger.

Og hos Advance har man fået blod på tanden:

- Inspireret af successen med trioBike har vi også investeret i en dialog/datavirksomhed (Responsive, red). Det er en virksomhed som er både tættere på vores egen kerneforretning og længere i sin livscyklus end trioBike, men vi kan helt sikkert overføre nogle erfaringer fra vores iværksættereventyr, siger Jens Krog og tilføjer:

- Og jeg vil sige, at vi generelt er åbne for at gå ind i deciderede iværksætter-virksomheder igen. Vi vil selvfølgelig kigge på om ideen er god, men i mindst lige så høj grad om iværksætteren har det samme lys i øjnene, som vi så hos Sammy for mere end 10 år siden. Uden det lykkes man ikke.